Spring naar bijdragen

Dana 300 en vrijloopnaven


 Share

Recommended Posts

Ik ga misschien binnekort rijden tongue.gif met een CJ-7 uit 1980, V8 (304), Torqueflite 999 automatische bak en Dana 300 tussenbak. Omdat ik alles goed wil kunnen testen tijdens de evt. proefrit heb ik een paar vraagjes:

  • Heeft de Dana 300 nou één of twee pookjes. Ik zag twee pookjes bij oudere CJ-5's en CJ-6'en.
  • Wat zijn de standen?
  • Kan ik rijdend schakelen, of tot een bepaalde snelheid, of alleen stilstaand?
  • Moet ik iets aan de vrijloopnaven doen als ik van 2WD naar 4WD ga?
  • Waar dienen die vrijloopnaven eigenlijk voor? Ik kan toch via de tussenbak de aandrijving naar de voorwielen uitschakelen?

Alle info hierover (gebruikerservaringen, links op internet, etc.) wordt zeer gewaardeerd.

Alvast bedankt!

Vulture

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

De dana 300 heeft standaard 1 pook, de standen zijn 4Hoog - 2 Hoog - Neutraal - 4 Laag.

Rijdend schakelen van 2 hoog naar 4 hoog kan wel, maar maximaal met 35 km/h, naar 4 laag kun je het beste alleen bij stilstand (of stapvoets) schakelen.

De vrijloopnaven zijn bedoeld om tijdens 2 wd gebruik te zorgen dat de voorste aandrijfassen en cardanas niet door de wielen aangedreven worden en zo onnodig voor wrijving (extra weerstand= hoger brandstofverbruik en hogere slijtage) zorgen.

Als deze dus ontkoppelt staan en je zet de tussenbak in 4wd worden de voorwielen dus niet aangedreven.

Groet, Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vrijloopnaven zijn bedoeld om tijdens 2 wd gebruik te zorgen dat de voorste aandrijfassen en cardanas niet door de wielen aangedreven worden en zo onnodig voor wrijving (extra weerstand= hoger brandstofverbruik en hogere slijtage) zorgen.

Helemaal waar!

Met één aanvulling: ook in de tussenbak staat de helft van de assen stil..... Dat is fijn in 2wd, ivm de door Shark genoemde weerstand, maar wanneer je rijdend naar 4wd wilt schakelen kan dat weleens met gekraak gepaard gaan.... Bovendien heeft dat dus geen nut, omdat er dan nog steeds geen aandrijving op de voorwielen mogelijk is....

Zodra je dus maar enig vermoeden hebt dat je de 4wd nodig kunt gaan hebben, eerst de naven inzetten, en dan pas verder rijden! Zodra het nodig is, kun je daarna meteen de 4wd inschakelen!

Owja: Als je,al rijdend in het zand, overschakeld naar van 2wd naar 4wd; trap dan wel de koppeling in.... In principe hoeft dit niet, maar als je wielspin hebt omdat je grip verliest en je schakelt ineens de voorwielaandrijving bij, vind het mechaniek dat niet fijn! Door de koppeling in te trappen weet je zeker dat er geen aandrijfkrachten zijn, en voorkom je dus mogelijke problemen!!

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Vulture, ga je naar die cj-7 kijken die bij L&R staat (marktplaats, rooie jeep)??

Laat maar weten als je gaat wat het is, ben wel benieuwd, hou zelf op moment de markt ook een beetje in de gate smile.gif !

volgens mij wel wat roest aan de body en ook traanplaat in body gelast dry.gif

Volgens mij hebbe die best veel staan daar....dus als je nogwat betaalbaars tegenkomt wink.gif

Weet iemand nog goeie site's e.d. waar Jeepies te koop zijn ( behalve marktplaats, autoonle.nl/de en mobile.de)??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Olivier@Jan 5 2005, 21:56

Hey Vulture, ga je naar die cj-7 kijken die bij L&R staat  (marktplaats, rooie jeep)??

Laat maar weten als je gaat wat het is, ben wel benieuwd, hou zelf op moment de markt ook een beetje in de gate smile.gif !

volgens mij wel wat roest aan de body en ook traanplaat in body gelast dry.gif

Volgens mij hebbe die best veel staan daar....dus als je nogwat betaalbaars tegenkomt wink.gif

Weet iemand nog goeie site's e.d. waar Jeepies te koop zijn ( behalve marktplaats, autoonle.nl/de en mobile.de)??

<div align="right">

Ik heb L&R een bod gedaan op die rooie, mits rijden/zien niet tegenvalt. Volgens L&R is 'ie in uitstekende staat. Over dat bod moeten ze effe nadenken, ze nemen het bod 'in overweging'. biggrin.gif Als L&R akkoord gaat ga ik kijken.

Ik had die traanplaat al gezien. Als dat netjes herstelt is vind ik dat niet zo'n probleem. Die roest zie ik niet, heb jij scherpere ogen als een gier??? blink.gif Waar zie je die roest dan?

L&R heeft nog drie CJ-7 staan op marktplaats. Begint al met een rooie (waar zelfs ik de roest zie zitten) van 2250 euro dacht ik.

Als ik ga kijken dan doe ik daar natuurlijk verslag van, maar dan in mijn vorige topic.

Groeten,

Vulture

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...