Spring naar bijdragen

Oververhit


Gast rookie
 Share

Recommended Posts

Van de week stond ik stil met een oververhitte motor. mad.gif

Een week of twee geleden had mijn tj er al wat koelvloeistof overheen gegooid, maar hier heb ik verder geen last meer van gehad.

Ik heb alles de laatste tijd goed in de gaten gehouden en dacht dat het wel weer over was.

Helaas stond ik eergisteren dan toch stil. dry.gif

Ben gister onder de kap gaan kijken. Na het controleren van diverse dingen kwam ik achter het volgende:

Als de motor koud is en je het toerntal opvoerd stort ie de koelvloeistof over.

Zodra de motor warm is gebeurt dit niet meer.

Voor mij dus maar een verklaring: DE KOPPAKKING! sad.gif

Compressie meter aangesloten en de druk bleef staan.

Geen rare uitlaatgassen.

De grote vraag: moet ik de koppakking vervangen en de kop laten vlakken(waar)

Of: volsta ik met het aanzetten van de kop? (weet iemand het aandraaimoment?)

Zijn er nog meer tj's die dit probleem gehad hebben of ben ik de eerste?

Groeten P een rookie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm....

Ik weet niet of het wel de koppakking is. Als je motor koud is en je warmt hem op, dan zet de koelvloeistof uit en als je dan gas geeft, loopt het over de rand. Da's opzich normaal, gewoonlijk wordt dit opgevangen door het "expansietankje", waarbij er in je radiatordop een "klep" zit die er voor zorgt zat er druk in je koelsysteem ontstaat.( zodat het kookpunt van de vloeistof hoger komt te liggen)

Bij afkoelen, zit er in de dop een ander klepje, waardoor de krimpende vloeistof in je motor weer vanuit het tankje wordt aangevuld!

Dus, de koppakking verdient zeker aandacht, maar het staat voor mij nog lang niet vast dat daar je probleem zit! Vooral ook, omdat het niet iedere keer gebeurt! Zelf denk ik eerder aan een defecte thermostaat, die dingen hebben nog wel eens de eigenschap om te "haken", waardoor ze niet openen!

Laat in ieder geval een garagebedrijf even met een speciaal apparaat "snuffelen" of er uitlaatgassen in de koelvloeistof komen. Als dat het geval is, is het idd je koppakking. Anders zou ik zelf eerst de thermostaat eens vervangen!

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf dat speciale apparaatje ook komt geen uitlaatgas uit de koelvloeistof.

Ben inmiddels al weer een stuk wijzer. Kan alleen de thermostaat nog maar zijn.

Bedankt voor het advies morgen haal ik dat thermostaatje uit elkaar.

Groeten P een Rookie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo daar ben ff druk mee geweest.

Thermostaat eruit gehad. Koken open afkoelen dicht. Stiekum in een pannetje thuis. Nog steeds alle koelvloeistof eruit gooien blink.gif en de temperatuur oplopen. mad.gif

Kon mijn karretje wel wat doen was gewoonweg diep ongelukkig. sad.gif

Toen was ik het zat nieuwe thermostaat opgehaald. (12 euries + pakking 2 euries)

Gemonteerd koelvloeistof goed afgevuld niks meer aan de hand. huh.gif

Daar kan ik dus niet tegen. mad.gif

Ik weet het dat thermostaatje stelt niks voor maar ik heb het gedomteerd tot het kleinste onderdeel los was.

Ben er nu wel achter. Het ding is een keer scheef open gegaan zat een braam op het geleiderstangetje. Kwam dus eigenlijk bij een te hoge temperatuur in 1 keer los.

Kan er nix aan doen maar moest gewoon de echte oorzaak weten.

Tada weer helemaal biggrin.gif

Nog bedank voor het advies.

Groeten P een rookie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...