Spring naar bijdragen

Afgebroken bouten stuurinriching


Recommended Posts

Hallo allemaal,

vandaag vrijdag de 13de heb ik me voor het eerst bang laten maken door mijn jeep! Nadat de motor gestart was en ik op het punt stond om weg te rijden had ik het stuur volledig naar links gedraaid en trok op waarna ik nog even moest remmen voor een vrachtwage voordat ik het parkeervak uit kon rijden.

EEN GROTE KNAL als of er met geweld iets tegen de carroserie werd geslagen. Toch maar even kijken wat er aan de hand was, zag ik alleen 2 10mm dikke bouten op de grond liggen. In de veronderstelling dat deze door de vrachtwagen tegen de auto waren geslingerd wilde ik wegrijden, waarbij ik alleen maar vooruit reed. Links sturen, niets, rechtst sturen nog steeds niets. Ahoh! dat voelde niet goed aan...

Wat bleek de 2 bouten waren afkomstig van de stuurberkrachtiging en waren beide tegelijk afgebroken! Het waren alleen de onderste twee, de bovenste zat nog vast.

Heeft iemand dit eerder mee gemaakt en wat kan het probleem zijn?

Nu ben ik bezig om de stuurbekrachtiging er uit te halen om de restanten van de bout uit het huis te halen ( uitboren, tappen en hopelijk er uit draaien ). Daarna zal ik uit de sloop jeep de bouten overzetten in de jeep waarmee gereden wordt, maar echt gerust ben ik er niet op dat dit een eenmalig probleem is.

Wie kan mij een aantal tips geven waar ik naar kan kijken?

Alvast bedankt,

Martin Meuwese

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De restantjes van de bouten zijn uit het huis gehaald. Aan het uiteinde van de bout flakjes gezaagd waarna met een maatje 6 steeksleuten de restantjes er uit gepulkt.

Zo meteen de bouten uit de 2de jeep halen en overzetten. Weet iemand of dit een verstandig plan is of is het beter om nieuwe bouten te bestellen en deze te plaatsen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De restantjes van de bouten zijn uit het huis gehaald. Aan het uiteinde van de bout flakjes gezaagd waarna met een maatje 6 steeksleuten de restantjes er uit gepulkt.

Zo meteen de bouten uit de 2de jeep halen en overzetten. Weet iemand of dit een verstandig plan is of is het beter om nieuwe bouten te bestellen en deze te plaatsen?

Gaat het om de bouten waarmee het stuurhuis vast zit? Het schijnt dat die wel eens los lopen, en dan kan het huis zijdelings gaan bewegen, waardoor er extra krachten op de bouten komen te staan.

Ik heb zelf een brace geplaatst, zodat het stuurhuis nooit kan bewegen. Als de bouten dan los lopen, is het gevaar op afbreken kleiner. Bovendien is de hele stuurinrichting daardoor steviger.

Zie http://www.kevinsoffroad.com/zj/zj_steeringgearbrace.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nadat de restanten bouten verwijderd waren uit het huis bleek dat het schroefdraad dermate kapot was, dat er besloten is de hydraulische stuurinrichting uit de sloop jeep te halen.

Deze is terug geplaatst en alles werkt weer naar behoren...

Misschien toch verstandiger om de boel iets te verstevigen?

2009-03-13_018s.jpg

2009-03-13%20020s.jpg

2009-03-13%20022s.jpg

2009-03-13%20024s.jpg

2009-03-13%20019s.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...