Spring naar bijdragen

starre as wel goed?


Recommended Posts

build_040.jpg

Hallo!

Serieus bedoeld. Eerste gedachte bij dit plaatje: zou het niet beter zijn als de wielen vertikaal bleven terwijl de as onder deze hoek staat? Ik begrijp dat dat met een starre as niet kan, maar het lijkt me voor de grip wel veel beter. Dat zou betekenen dat je in de as twee scarnieren nodig hebt met natuurlijk extra koppelingen in de aandrijfas. Zit ik te raaskallen, of zit er wat in?

Bert

bewerkt door EJG
Leuke vraag , eigen topic van gemaakt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat heet onafhankelijke wielophanging.. wat onder 95% van de personenwagens zit. Dus wat dat betreft helemaal geen slechte gedachte. <_<

...maar de enorme flex die je krijgt met een starre as, waarbij je de veren op de hoek van de auto tot een soort van scharnierpunt maakt, is iets wat je met onafhankelijke wielophanging niet zomaar kan krijgen.

De manier die jij bedoeld zou betekenen dat de afstand tussen de wielen ook flexibel moet zijn, oftewel daarmee ook de stuurstang en spoorstang etc.

lijkt me erg lastig.

Een starre as is sterk en goedkoop, er zijn wel genoeg Dakar rijders die op 'jouw' manier rijden, maar die hebben vaak nogal wat sponsorgeld er tegenaan gegooid. Daarnaast hebben die niet vaak zoveel flex nodig als bij trials.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...