Spring naar bijdragen

Melding "trans. overtemp." ZJ'98


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Het computertje van mijn ZJ geeft de melding "trans. overtemp.". :bye1:

Iemand een idee wat dit kan zijn, of het ernstig is en of ik wel zo door kan rijden. Wel moet ik morgen nog even de olie controleren maar ik weet haast zeker dat dit goed zit.

Ik hoor natuurlijk weer graag van jullie.

Groetjes.

Jippieboy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan een falende sensor zijn (dan is er niet zo'n probleem om door te rijden). De computer zal bij een te hoge temperatuur van de motor de overdrive in elk geval uitschakelen; dat is te merken aan het lampje dat dan boven je 'OD' knop op je dashboard gaat branden (en je niet meer kunt uitzetten). Heb je dat ook geconstateerd?

Oliepeil controleren is zowiezo het eerste dat je moet doen, vergeet niet ook goed naar de kleur van de olie te kijken (moet helder rood zijn) en te ruiken (mag niet verbrand stinken).

Wees voorzichtig met een te hoge temperatuur van de bak; dat leidt al snel tot schade en dus dure reparaties. Een oorzaak zou de oliekoeler van de automaat kunnen zijn; die zit geïntegreerd in je normale radiateur. Stel dat die verstopt zit, dan loopt te temperatuur van de bak te hoog op.

Heb je al foutcodes uitgelezen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de olie gecheckt en die is goed. Vandaag is de melding spontaan weggegaan, maar kreeg er een nieuwe voor terug nl. een kapot achterlicht terwijl deze nog gewoon brandt. Zal wel met Kerst te maken hebben maar vooral ook de Jeep want die kan er ook wat van als ik de problemen zo lees.

Ik had trouwens wel een paar weken terug een kartonnetje voor de radiator gedaan omdat de auto pas na 2 a 3 km overschakelt van gas naar benzine. Heeft niets geholpen en weer weg gehaald. Ik heb nu het gevoel dat per tank gas (90l) ongeveer een halve tank aan benzine oprijd. Ook dit probleem is ter sprake geweest op dit forum zonder echt resultaat, behalve terug gaan naar de gasboer en de installatie bij koudere motor laten overschakelen. Ik kan niet eens met de het drukknopje omschakelen!! Het is een Prince installatie.

Als iemand nog schitterende ideeen heeft over dat stomme benzineverbruik dan houd ik me zeer aanbevolen.

De melding van de transmissie zal ik goed in de gaten houden en dat kartonnetje zal ik nooit meer doen. Beetje dom dus.

Groetjes en bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als iemand nog schitterende ideeen heeft over dat stomme benzineverbruik dan houd ik me zeer aanbevolen.

Ik heb geen ervaring met prins.

Maar ik heb wel een Bigas installatie.

Als ik het knopje ingedrukt hou terwijl ik hem start, dan start ie meteen op gas.

Dit lukt echter niet als ie koud staat, dan moet je even op benzine starten. Maar na ongeveer 1 km schakelt die bigas computer al over op gas. Als ik dan ergens stop en ik wil opnieuw vertrekken, dan hou ik het knopje even ingedrukt, dan kggggg even starten en ziezo, ie draait op gas.

Misschien even proberen bij jou ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de olie gecheckt en die is goed. Vandaag is de melding spontaan weggegaan, maar kreeg er een nieuwe voor terug nl. een kapot achterlicht terwijl deze nog gewoon brandt. Zal wel met Kerst te maken hebben maar vooral ook de Jeep want die kan er ook wat van als ik de problemen zo lees.

Ik had trouwens wel een paar weken terug een kartonnetje voor de radiator gedaan omdat de auto pas na 2 a 3 km overschakelt van gas naar benzine. Heeft niets geholpen en weer weg gehaald. Ik heb nu het gevoel dat per tank gas (90l) ongeveer een halve tank aan benzine oprijd. Ook dit probleem is ter sprake geweest op dit forum zonder echt resultaat, behalve terug gaan naar de gasboer en de installatie bij koudere motor laten overschakelen. Ik kan niet eens met de het drukknopje omschakelen!! Het is een Prince installatie.

Als iemand nog schitterende ideeen heeft over dat stomme benzineverbruik dan houd ik me zeer aanbevolen.

De melding van de transmissie zal ik goed in de gaten houden en dat kartonnetje zal ik nooit meer doen. Beetje dom dus.

Groetjes en bedankt

2 a 3 km is momenteel niet gek de prins VSI gasinstallaltie schakelt pas over bij een temperatuur van ca 40 ˚ C

gas moet verdampen bij prins, anders dan bij vialle LPI waar vloeibaar gas wordt ingespoten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IK HEB OOK EEN PRINS VSI GAS INSTALLATIE EN BIJ MIJ PRECIES HET ZELFDE HIJ SLAAT PAS NA 3 A 4 KM (VOORAL MET DECEMBER TAMPERATUREN) AAN ,EN VOOR MIJN GEVOEL VERBRUIK IK OOK 25% BENZINE OM 75% GAS , ER ZIT GELOOF IK EEN THERMOSTAAT TUSSEN DIE ROND 35 GRADEN DE GASINSTALLATIE INSCHAKELD.

MISSCHIEN EEN IDEE OM DIE THERMOSTAAT TE OMZEILEN

MAAR JA IK DENK DAN MAAR ZO ,HET ZAL WEL EEN REDE HEBBEN DAT DE GASINSTALLATIE PAS BIJ 35 GRADEN AANSLAAT MISSCHIEN I.V.M MINDER SLIJTAGE????? VAN HET BLOK ,IK ZEG MAAR WAT???<_<:wacko::)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IK HEB OOK EEN PRINS VSI GAS INSTALLATIE EN BIJ MIJ PRECIES HET ZELFDE HIJ SLAAT PAS NA 3 A 4 KM (VOORAL MET DECEMBER TAMPERATUREN) AAN ,EN VOOR MIJN GEVOEL VERBRUIK IK OOK 25% BENZINE OM 75% GAS , ER ZIT GELOOF IK EEN THERMOSTAAT TUSSEN DIE ROND 35 GRADEN DE GASINSTALLATIE INSCHAKELD.

MISSCHIEN EEN IDEE OM DIE THERMOSTAAT TE OMZEILEN

MAAR JA IK DENK DAN MAAR ZO ,HET ZAL WEL EEN REDE HEBBEN DAT DE GASINSTALLATIE PAS BIJ 35 GRADEN AANSLAAT MISSCHIEN I.V.M MINDER SLIJTAGE????? VAN HET BLOK ,IK ZEG MAAR WAT???:D:wacko:;)

dat is om te zorgen dat de verdamper niet opvriest.

bij het verdampen van een vluchtige stof (zoals LPG) onttrekt het proces warmte, vergelijk het maar eens met een beetje remmenreiniger wat op je hand komt. het voelt koud aan terwijl het normale temperatuur is, dat komt door het verdampen van de vloeistof.

Als de gasinstallatie meteen aan zou slaan zou je zeker met deze temperaturen redelijk snel stilstaan met een groot blok ijs waar je verdamper zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is om te zorgen dat de verdamper niet opvriest.

bij het verdampen van een vluchtige stof (zoals LPG) onttrekt het proces warmte, vergelijk het maar eens met een beetje remmenreiniger wat op je hand komt. het voelt koud aan terwijl het normale temperatuur is, dat komt door het verdampen van de vloeistof.

Als de gasinstallatie meteen aan zou slaan zou je zeker met deze temperaturen redelijk snel stilstaan met een groot blok ijs waar je verdamper zit.

o.k duidelijk ,maar hoe kan het dan ,dat een auto die gelijk op gas start,

zeg maar het oude systeem dat dan niet heeft ? werkt dit op een ander manier ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bevriezen kan inderdaad voorkomen, maar in de praktijk is mij dit nog nooit overkomen, mits voldoende koelvloeistof.

Vebaasde mij ook dat het vaak langduurd voordat LPG insprong bij eerste ZJ 5,2.

Erger nog moment van omschakelen vaak onverwachts en soms met afslaan als gevolg, niet leuk erg stuurd zwaar remt slecht vrouw niet blij als zij eens ermee reed.

Heb het relais dat omschakelen naar LPG aanstuurt handbediend gemaakt dmw deur bel van GAmma.(praxis mag ook)

Vanaf toen starten op benzine ivm backfires. effe wachten, rpm op 1500 en omschakelen op LPG en rijden maar.

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MCJeep, erg bedankt voor aanbieden computer. Hou het eerst nog in de gaten.

Tweede punt was het benzineverbruik. Ik heb ook zin om het handmatig te maken. Ivo, als het met het drukknopje van Prins niet lukt waarom dat van jou wel?? In m'n chevy start en rijd ik alleen op gas, nog nooit problemen gehad, ook geen backfire. Dus alleen op gas moet kunnen. Daar heb ik ook een handschakeling op zitten.Ik heb er zelfs een elektrische benzinepomp ingezet om deze uit te kunnen schakelen (misschien wel een idee bij de ZJ).

Nu begrijp ik natuurlijk wel dat bij een inspuiter het zinvol is de ventielen open wil houden, zoals bij carboratuer de sproeiers. Maar dat hoeft mi maar heel even te duren. Ik heb eigenlijk geen zin om langs de gasboer te gaan want dan verwacht ik weer een lang verhaal en veel koste

Dus Ivo ik ben eigenlijk benieuwd hoe je dat hebt aangesloten.

Punt drie wat ik nu wil toevoegen is dat ik het idee heb dat tijdens het rijden op gas ook benzine wordt verbruikt!!?? Dus er is wellicht meer aan de hand. Het is nu een beetje te koud anders had ik de leiding al losgemaakt om te kijken of er inderdaad benzine het blok ingaat.

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...