wim hoppenbrouwers Geplaatst September 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2008 (bewerkt) Hallo jeepers. We weten dat een lambdasensor (o2 sensor) een gevoelig onderdeel is. meestal wordt er een Zirconiumtype gebruikt op onze Jeeps. Te herkennen aan de 4 draden ( Zwart,grijs en 2 witte). Ook komen er op de oude types Titanium sensors voor. Dit type heeft een voeding vanuit de ECU nodig en werkt op basis van weerstand en hebben ook geen buitenreferentielucht nodig. Zirconiumsensors geven wel zelf een kleine stroom af (0,1-1 volt). Zuurstofgehalte wordt in de uitlaatgassen vergeleken met de buitenlucht (ambient). Daarom is het van belang om de orginele bedrading met connector in takt te houden. De sensor ademt namelijk via de connector door de zwarte signaaldraad. Een heel weinig zuurstofionen gaan tussen de koperdraad en de isolering naar de sensor. Het inpakken met vet is dus niet juist. Ook het solderen van de draden. Siliconenspray en zelfs kontaktspray kunnen via de draad in de sensor komen en de sensor vroegtijdig kapot maken! Zirconium sensors zijn dus te herkennen aan de 4 draden zwart is de signaal draad ,grijs is de aarding en de 2 witte ,dienen voor het heaterelement. De titaniumsensoren gebruiken kleuren (vaak rood en geel). Advies elke 100.000 km vernieuwen.<_< September 25, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.