Vip-jeep Geplaatst August 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2008 Gisteren ben ik me rot geschrokken ...ik reed in Belgie (tja<_<)en kwam over een soort ribbels op de snelweg ...dus met 120 km ineens stuiteren leek wel op de auto op een trilplaat stond niet normaal stopte ook pas na een sec of 10-15 echt eng want het leek wel of alle wielen van de auto trilden ??? Weet iemand wat dat is je hebt wel eens vaker ff zo'n momentje van een paar trillinkjes gehad maar dit?? alle stabilisatorstangetjes zijn pas nog vervangen maar dit is volgens mij niet normaal...wat kan dit zijn iemand een idee??? Je schriky je echt rot op zo'n moment... heb toch al wat pech de laatste tijd met de auto 2 verdamper van de LPG installatie kapot na nog geen 40.000 km op gas :-( Verder bevalt ie nog prima gelukkig fijne wagen maar ik maak me nu wel zorgen over de ophanging? graag reacties gr Vince Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marc O. Geplaatst August 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2008 Is dat niet het fenomeen dat ook wel de "death wobble" wordt genoemd?: http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=124861 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronnie123 Geplaatst August 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2008 stopte ook pas na een sec of 10-15 echt eng Was gedurende deze 10-15 sec het wegdek weer normaal? Als dat namelijk het geval is lijkt het mij of de assen in een eigen kadans kwamen. Dit kan ontstaan als de hoogte van de richel waar je over rijdt in kombinatie met de snelheid de as(sen) omhoog slaan en de veren plus schobrekers proberen dit te corrigeren. In combinatie met de beweging van de auto zelf kan er een soort contra beweging ontstaan wat het hele bewegen van de auto en assen in stand houdt. Vergelijk het een beetje met een onbalans in je wielen. Dit merk je ook alleen bij een bepaalde snelheid. Ik heb dit een keer gezien bij een wrangler die voor me reed. Ziet er inderdaad eng uit. Even gestopt om alles te controleren en geen gebreken kunnen waarnemen. Voorzichtig weer geprobeerd en geen problemen meer gehad. Laat wel voor de voorzichtigheid je ophanging en schobrekers even controleren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst August 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2008 Klinkt inderdaad erg bekend als 'Death Wobble' en precies zoals hiervoor omschreven. Ik heb er zelf ook een paar weken last van gehad nadat mijn GC was verhoogd. Uiteindelijk mee naar een goede uitlijner gegaan die mijn Jeep volledig opnieuw heeft uitgelijnd (had ik voor het verhogen ook al laten doen en was toen goed, na het verhogen echt verschillend. Advies : altijd doen na een verhoging). Afijn; daarna was het allemaal helemaal weer in orde! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vip-jeep Geplaatst August 18, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2008 Nou ik ga er mee aan de slag want ik kan je vertellen is niet echt leuk ..heet waarschijnlijk niet voor niks death wobble...idd toen ik voorzichtig remde en de snelheid terugliep nam het pas af ...want anders had ik zo nog door kunnen rijden vrees ik..had niks meer met het wegdek te maken ..alhoewel dat wel slecht was hoor..ik heb onderweg ook nog 2 x zo'n kort moment gehad van een 3-4 sec ff paar schokjes ..voelt toch heel raar net of je wielen er af lopen ofzo?? De schokbrekers zijn getest waren goed, stabilisatorstangetjes ook pas vervangen dus ja dat kan het dan niet echt zijn nu ga ik aan de slag met wat het nog meer kan zijn..de mijne is trouwens volgens mijn weten niet opgehoogd ??? en hij is helemaal uitgelijnd toen vorige jaar de nieuwe wielen er op gingen .. ZIjn er nog meer van jullie die dit zelf al eens hebben ervaren ??en zoja wat was het toen? ik ga in ieder geval de stuursabilisatie eens laten checken ..bedankt alvast zover Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst August 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2008 Ook ik herken deze verschijnselen en zijn zeker niet fijn om mee te maken!! Na een eerste controle bleek alles goed te zitten en een beter controle leverde een losse moer van de stuurdemper op.... Ik heb deze goed aangedraaid en daarna nooit meer last van gehad.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.