Spring naar bijdragen

jeep XJ: 33inch banden, hoeveel verhogen?


Recommended Posts

Hallo allen hoeveel moet jeje XJ verhogen om 33inch banden kwijt te kunnen, graag ervaringsdeskunigen..

welke set is het beste waar je normaal tot vlot mee kan rijden, weinig terrein, misschien een keer een woestijn.. ik bedoel onverharde weg..

en hoe zit het met de transmissie verhoudingen, of moet ik altijd in low range rijden..

ongetwijfeld veel over geschreven en ook op het forum te vinden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

vast dank,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om ook nog een beetje in het terrein mee te komen moet je minimaal op 6" rekenen, 5.5" kán maar dat is écht minimaal en dan zou ik het terrein niet in gaan. Overigens moet je aardig in je fenders zagen om de banden niet aan te laten lopen plus behoorlijke bumpstops plaatsen wat je flex beperkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hieronder een stukje referentie qua lift/bandenmaat:

Tire Size - Amount of lift - Body Mod & Fender Trimming:

29x9.50, 235/75R15, 255/70R15

No lift needed - Some chance of rubbing under full articulation

29x10.50", 29x11.50"

No lift - Minor fender trimming will be needed

1"-2" of lift - Well experience some rubbing under full articulation and minor trimming may be needed

30x9.50"

No lift - most likely experience some rubbing (okay for street only)

30x10.50", 30x11.50",30x12.50"

2" lift - wider the tire trimming maybe needed

NOTE: The wider the tire the more trimming needed

31x9.50", 31x10.50"

2.5" lift - some trimming will be needed

3" lift - no trimming

31x12.50", 31x13.50", LT325/60R15

3"-4" lift - fender trimming will be needed

4.5"-5" lift - minor fender trimming

32x9.50, 32.10.50"

4"-4.5" lift - minor fender trimming

32x11.50", 32x12.50", 32x14.50"

4.5"-5" lift - trimming will be needed.

33x9.50", 33x10.50", 33x11.50"

5.5" lift - some trimming needed

6"-6.5" lift - no trimming

33x12.50"

5.5"-6" lift - Trimming will be needed

34x9.50"

6" lift min. - minor trimming

35x12.50"

8" lift - fender trimming will be needed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allen hoeveel moet jeje XJ verhogen om 33inch banden kwijt te kunnen, graag ervaringsdeskunigen..

welke set is het beste waar je normaal tot vlot mee kan rijden, weinig terrein, misschien een keer een woestijn.. ik bedoel onverharde weg..

en hoe zit het met de transmissie verhoudingen, of moet ik altijd in low range rijden..

ongetwijfeld veel over geschreven en ook op het forum te vinden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

vast dank,

Hallo Patrick,

Ik weet niet of ik een ervaringsdeskundige ben :yes: maar na mijn Cherokee eerst 6.5 inch verhoogd te hebben en nu bijna 10 inch verhoogd te hebben kan ik jou wel wat advies geven. Ik had mijn Cherokee 6.5 inch verhoogd en ging over de weg met 32 inch banden rond. Zie de 1e foto van het inveren en dan zie je dat hij aanloopt. Ik had toen nog geen fender trimming gedaan.

Op de 2e foto zie je wat ik heb gedaan aan mijn fender bij de 32 inch banden. Je ziet dan ook als hij ingeveerd is hoeveel ruimte ik nog vrij heb.

Op foto 3 heb ik 34 inch banden geplaatst bij een 10 inch verhoging. Je ziet dan hoeveel ruimte ik over heb bij het inveren.

Zodra jij naar banden gaat die groter zijn als 31 inch ga je het merken met het rijden. De wagen zal minder vlot optrekken en in zijn 5 zal hij weinig doen met 32 inch banden of groter. Rij je dan 100 en je wil iemand inhalen zal je naar zijn 3 moeten om hem in te halen. Tevens is het rijden met een aanhangwagen geen pretje meer met banden in de maat 32 inch of groter. Je moet dan je verhoudingen in je voor en achteras aanpassen. Voor 33 inch banden wordt aangeraden om een 4.10 overbrenging te plaatsen. Je wagen zal dan ongeveer weer hetzelfde rijden als toen met de oude originele setup.

Dat verhogen is leuk maar kostbaar want zodra je naar 4 inch of hoger gaat moet je ook een SYE kit plaatsen met een andere aandrijfas. Kort samengevat. Als je met 33 inch banden wil rijden zal je toch gauw exclusief de banden minimaal 2000 euro kwijt zijn en dan heb ik de assen nog niet aangepast met een andere overbrengingsverhouding. Je kan ook kijken voor de assen dan van een 2.5 liter cherokee. Die hebben een 4.10 overbrenging en kosten ongeveer 600 euro samen. Ramstein heeft ze ook regelmatig liggen. Hij zit hier op het forum.

Kort samengevat. Om met 33 inch banden te rijden zowel verhard als onverhard moet je toch rekening houden met een paar duizend euro en veel arbeid. De fenders moet je behoorlijk trimmen.

Succes

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk daar heb ik wat aan!

nu alleen nog benieuwd of ik van mijn plek kom (ook met trailer...)

bedankt!

Hallo patrick,

Jij zal niet van je plek komen dat is zeker. Zonder aanhangwagen merk je het al goed en met aanhangwagen gaat het niet goed komen. Dat kan je gwoon vergeten. En weet wel wat ik al eerder schreef. Je hebt buiten je verhoging voor 33 inch banden ook een SYE kitt nodig met andere aandrijfas.

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...