Spring naar bijdragen

schakelaar op elec.auxfan.


Recommended Posts

Hoi Arie,

Misschien even verduidelijken:

De electro Fan is bedoeld als extra koeler die vooral nodig is bij aircogebruik.

Maar de airco in een WJ heeft twee standen in de PCM:

1) airco high pressure switch

2) airco low pressure switch

In beide gevallen wordt het clutch pack relais geactiveerd.

Dit heeft tot gevolg dat ik de fan kan laten draaien

1) als de klimaatregeling op 'auto' staat, begint ie meteen te draaien: dan kan ik hem desnoods afzetten met de schakelaar indien dit nodig is. Dit kan het geval zijn in de winter, of indien je snel genoeg rijdt en er voldoende koeling is door de rijwind en/of de visco-fan.

2) als de klimaatregeling op manueel staat: dan kan ik de clutch activeren door op het knopje 'A/C' te drukken. Dan begint de fan mee te draaien en kan ik hem opnieuw af zetten door mijn schakelaar indien er voldoende koeling is door de wind of visco.

Dus concreet is er dus een combinatie mogelijk. De schakelaar die ik bijgeplaatst heb is een emergency schakelaar om tegemoet te komen aan de situaties waar de fan absoluut niet mag draaien.

Als ik die schakelaar op 'ON' zet dan bedien ik in feite de fan met de knoppen van de klimaatregeling: op 'auto' zetten of op 'A/C'. Van zodra ik deze knoppen terug verander, stopt de fan automatisch.

Het is even wennen, maar het is wel betrouwbaarder dan het rotding dat onder de rechterkoplamp zat...

Als er iemand nog vragen heeft stel ze gerust. Hierbij vooral naar de caravan slepers toe die in de bergen op 120° zitten...

Ook mijn dankwoord hier nog naar Arie, Wim en alle anderen die hielpen meedenken aan deze oplossing.:D

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

hallo

mijn elektrofan werkt helemaal niet meer als de motor tegen de 100 graden wordt vooral als ik in de file sta nu wil ik er gewoon een schakelaar op maken waarmee ik hem aan en uit kan zetten moet ik er dan alsnog een relais tussen zetten ???

Gr Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...