Spring naar bijdragen

lekkende achteras


Recommended Posts

Hallo!

Ik heb de Jeep rechts op bruggetjes gezet om te repareren. Helaas blijkt er nu olie uit het differentieel uit de linker remtrommel (achter) te lopen. Dat betekend dat de keerring kapot is.

In Haynes vind ik een verwarrend verhaal van allerlei astypen en benodigde hulpgereedschappen. Hoe moeilijk is dit en heb je er inderdaad speciaal gereedschap voor nodig? Kan iemand een korte volgorde van aanpak geven: moet bv het hele remgebeuren er af, moet er iets in het differentieel gedaan worden?

bvd. Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er moet inderdaad het een en ander gedemonteerd worden. Dana44 en AMC20 lijken op elkaar w.b.t. demontage. Het verschil zit in de flens waarop je wiel en remtrommel zit, dit kan een losse flens zijn, maar kan ook vast op de steekas zitten. Met vaste flens (flanged axleshaft) moet de steekas eruit, met losse flens (tapered axleshaft) kun je volstaan met het demonteren van de flens. Er zit een olie/vet keerring aan de binnenzijde en aan de buitenzijde van het wiellager. Sommige modellen hebben ook een olie keerring aan de diffzijde.

Als je toch bezig gaat, kijk of er vuil in de asbuis zit en controleer de wielllagers, het ligt toch open. Misschien de andere zijde gelijk ook doen?

Lees dit maar eens -klik- t gaat over het vervangen van een wiellager bij de Dana44, maar geeft je een aardig idee hoe en wat.

Succes met sleutelen Bert ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab, bedankt voor de info. Ziet er uit als een lastig klusje.

Als de flens van de as is, kan ik de keerring er dan uithalen zonder verder wat te moeten demonteren? Of moet ik de as er uithalen om ook de keerring aan de binnenzijde van het lager te vervangen? Ik zie overigens het nut niet zo van de keerring aan de binnenzijde.

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...