Spring naar bijdragen

Flink getikker onder de kleppen deksel


Recommended Posts

Hallo was ik weer, een mooie tijd gehad met de Jeep met gereviseerde versnellingsbak (zie oudere post)

maar nu staat ik voorlopig effe stil. het probleem is een flinke onregelmatig getikker onder de linker kleppendeksel, er is geopperd dat het mogelijk een kapotte klepveer is, of een hydraulische stoter kapot, of een krukas lager.

echter al deze syphtomen zouden dan toch een bepaalde frequentie moeten hebben lijkt mij? nu is het ook zo dat het geluid minder is op benzine en duidelijker aanwezig op gas.

Auto trilt met optrekken alsof het blok in onbelans raakt. van binnenuit klinkt het alsof er een stang los hangt en steeds het wegdek raakt, naast de auto klinkt het alsof je met een steeksleutel tegen de kleppenhuis aan staat te tikken.

Vanmiddag de compressie getest en de cilinder waar we denken dat het geluid het sterkst is heeft de meeste compressie!

nu heb ik de kleppendeksel verwijderd en daar lag een miniscuul veertje boven op de achterste tuimelaar!! ik heb wat foto's gemaakt van dit veertje.

wie weet waar dit thuis hoort??

http://www.flickr.com/photos/26189420@N03/sets/72157604949061528/

ikzelf zou denken dat er een terugslagklep in het kleppenhuis kan zitten waar dit veertje uitgekomen is ? het ziet er verder wel ongeschonden uit.

wie weet meer?

verdere details GC 5.9, BJ '99, 200.000 km gelopen, G3 LPG instalatie ingebouwd 2002, automaatbak gereviseerd eind vorig jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de auto even gestart zonder kleppendeksel, de olie begon pas echt te lopen bij 1500 rpm ongeveer dus dat viel nog mee.

het getikker / geklapper is er nog steeds en komt duidelijk bij de (vanaf de voorkant auto gezien) linker rij cilinders.

(ik zal het loslopen van de tuimelaar bouten nogmaals extra checken thx!)

verder zit er inderdaad een klep met kogeltje in de ontluchtings ventiel die op de kleppendeksel zit, en het veertje komt daar dus niet uit dat is uitgeloten.

misschien is het een carburateur onderdeeltje dat in de hoek van de kleppendeksle is gerold door eerdere reparatie's en door demontage van het kleppenhuis daar is neegestreken.

i.i.g. bedankt voor het meedenken.

volgende stap is het carter, ik heb de startmotor al losgehaald en de bouten rondom de pan. morgen de uitlaat losmaken (min klusje..) om de carterpan te kunnen verwijderen, en dan maar es via de onderkant kijken en voelen, misschien dat er speling is te vernemen op de krukaslagers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, heb de uitlaat helemaal los en de catalisator ertussenweg.

phuf wat een werk man ze hadden de klemmen zo vast gezet dat beide delen zo'n beetje geklonken waren..

Flink rood gestookt en toen met wat frictie de bocht weer in vorm gedraaid.

maar nu. heb het spul los en komt dat carter nog net niet helemaal gemakkelijk eronderweg.. morgen maar weer verder.

geen gemakkelijk klusje zover dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgensm mij worden zulke veertje gebruikt met het inbouwen van de G3 injectoren, ik vond precies het zelfde veertje toen ik met jeeped en mroberts de plenum gasket aan het leegmaken was (stond vol met olie nl )...

bedankt voor het meedenken, ik denk ook eerder dat het zoiets moet zijn, het veertje zag er nog veels te mooi uit om daar zolang op die tuimelaar te hebben gelegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...