Spring naar bijdragen

Lieren met startaccu


Recommended Posts

Is het mogelijk om bij af en toe liergebruik dit te doen met een startaccu. Als ik het forum doorkijk zie ik dat de meningen hierover nogal uiteenlopen. Overal waar ik informeer krijg ik ook een ander advies. De een adviseert een startaccu, de ander een semi-tractie of een Optima. Er is mij ook verteld dat als je een startaccu iets te ver leegtrekt, de platen direct kromtrekken. Zijn er mensen die ervaring hebben met het lieren i.c.m een startaccu ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij af en toe lieren is een normale accu echt voldoende.

Het verschil in de accu's moet je zoeken in hun karakteristiek: Er zijn accu's die langdurig een middelmatige stoom kunnen leveren, en bij een grote belasting snel in spanning dalen. Deze accu's zijn bijv. erg geschikt voor verlichting in een caravan oid.

Een startaccu kan beduidend hogere stromen, langdurig, aan, waarbij de spanning natuurlijk hoog blijft. Een "normale" autoaccu zal tussen licht en startaccu zweven.

Tractiebatterijen zijn puur gemaakt om lang, zeg maar gerust zéér lang, hoge stromen te leveren. De spanning is daarbij ook belangrijk, maar minder dan bij een startaccu. Een tractiebatterij zou dus, zuiver theoretisch, het beste zijn om je lier mee te voeden.

Mijn advies: Lier je maar af en toe een keer?? Neem een normale accu! Desnoods een maatje groter.

Neem de kabels naar de lier flink dik, en verleg zowel de plus als de min vanaf de accupolen, om spanningsvelies te voorkomen.

Een Optima is natuurlijk prachtig, en heeft beslist wat voordelen. Maar Optima heeft ook verschillende typen, en er wordt nog wel eens de verkeerde gekozen. Gevolg: Een dure accu die snel stuk is!

Ohja.... Denk je eraan dat energie die je uit een accu trekt, er ook weer in moet??? De dynamo is dus eigenlijk minstens zo belangrijk, evenals de bekabeling daarvan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor alle duidelijkheid :

- Moet er ook wijzigingen aan de dynamo(bekabeling) worden aangebracht ?

- Wat bedoel je precies met het verleggen van de plus- en minpool ?

Bij af en toe lieren is een normale accu echt voldoende.

Het verschil in de accu's moet je zoeken in hun karakteristiek: Er zijn accu's die langdurig een middelmatige stoom kunnen leveren, en bij een grote belasting snel in spanning dalen. Deze accu's zijn bijv. erg geschikt voor verlichting in een caravan oid.

Een startaccu kan beduidend hogere stromen, langdurig, aan, waarbij de spanning natuurlijk hoog blijft. Een "normale" autoaccu zal tussen licht en startaccu zweven.

Tractiebatterijen zijn puur gemaakt om lang, zeg maar gerust zéér lang, hoge stromen te leveren. De spanning is daarbij ook belangrijk, maar minder dan bij een startaccu. Een tractiebatterij zou dus, zuiver theoretisch, het beste zijn om je lier mee te voeden.

Mijn advies: Lier je maar af en toe een keer?? Neem een normale accu! Desnoods een maatje groter.

Neem de kabels naar de lier flink dik, en verleg zowel de plus als de min vanaf de accupolen, om spanningsvelies te voorkomen.

Een Optima is natuurlijk prachtig, en heeft beslist wat voordelen. Maar Optima heeft ook verschillende typen, en er wordt nog wel eens de verkeerde gekozen. Gevolg: Een dure accu die snel stuk is!

Ohja.... Denk je eraan dat energie die je uit een accu trekt, er ook weer in moet??? De dynamo is dus eigenlijk minstens zo belangrijk, evenals de bekabeling daarvan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad.

En wat de Dynamo betreft: Als je veel stroom uit de accu trekt, moet dat snel weer aangevuld worden. Ofwel: Een grotere dynamo is dan zeker wenselijk. Maar... die moet z'n stroom ook naar de accu kunnen "pompen", dus wanneer je een beduidend sterkere dynamo monteerd, zul je ook de pluskabel van de dynamo naar de accu moeten aanpakken. Dat draadje wat er standaard zit, kan zonder aanzinlijk spanningsvelies echt geen 100Amp aan. gevolg: Een 100amp dynamo die lang geen 100 ampere levert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...