Spring naar bijdragen

Het versnellingsbak "incommunicado" verhaal.


Recommended Posts

Sinds ik de bak van mijn 4.0l zj modeljaar 98 vervangen heb voor een recentelijk gereviseerd exemplaar heb ik problemen met het schakelgedrag. Hij schakelt laat door van 1 naar 2. Schakelt onder meer dan 40% belasting niet van 2 naar 3 zonder het gas terug te nemen. Onder de 20% belasting schakelt de bak even vrij om vervolgens van twee door te schakelen naar drie. Overdrive en lock-out functioneren goed. Bij normaal tralala rijden levert de bak dan ook geen problemen maar als je met vlot rijdend verkeer mee wil levert het me een paar ergernisjes te veel op.:wacko: Ik heb bij de dealer via het chassisnummer een nieuw filter besteld en dat zou zijn voor mijn 42RE. De bak die ik er nu onder heb gezet zou afkomstig zijn van een ‘97er ZJ. Ik verwachtte geen problemen met het filter maar dit exemplaar pastte niet. Het was er een met een kuststof behuizing met twee boutjes en een reces met een aanzuigopening aan de onderkant. Het filter wat ik aantrof was er een met drie boutjes en zo plat als een pannekoek en volledig uit filterdoek. Het filter heb ik bij de dealer op omschrijving nabesteld en een identieke gemonteerd. De bak schakelde beter al er voor maar nog niet goed genoeg. Bij een goed afgestelde throttlecable schakelt de bak veel te laat. Dus na wat heen en weer gebel met de leverancier van de bak besloten de bak uit te laten lezen bij de dealer. Na een afspraak en 15 euro verder bleek de DRB aangesloten via de stekker onder de stuurkolom geen communicatie tot stand te kunnen brengen. De DRB werd de toegang geweigerd o.i.d. Met andere woorden... Ik vermoed dat dat de oorzaak is. De bak doet zijn hydraulisch werk op het gevoel, waarschijnlijk zonder de bezielende hulp van de PCM Powertrain Control Module. Ik heb alle stekkerverbindingen gecontroleerd en met contactcleaner schoongemaakt, de speedsensor verwisseld met die van mijn oude bak. Niets helpt. Nu zit ik te overwegen om heel de governor, solenoids, sensors en bedrading uit de oude bak te halen en over te zetten, maar ergens denk ik dat nu geen 42RE meer onder zit maar mogelijk een 44RE. (ander filter?) Mogelijk heeft een 44RE weer een andere PCM nodig en zit t m daar in. Wie heeft er ervaring in en kan me een adviesje geven?

MVG Emiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei. Als dat zo is, dat de 44RE uit een 5.2 komt, zal er geen PCM zijn die een 4.0 in combinatie met een 44RE kan regeren. Dan komt het nooit goed. Maar inderdaad. Ik heb de oude bak er zelf uitgelepeld. Het viel op zich wel mee. Met wat geduld, inschattingsvermogen en een heleboel ellebogenstoom heb ik de bak uitgewisseld. Met het blok onderuit getrokken en een meter verlengstukken kon ik de bovenste bouten loskrijgen. Maar goed. Hij zit er in en ik haal m er in ieder geval nooit meer onderuit. Ik hoop alleen dat iemand me kan vertellen dat ook in een 42RE een plat filtertje kan zitten. Dat geeft nog wat hoop dat ik toch de juiste bak er onder heb. Of misschien weet iemand hoe ik het baktype kan identificeren. Er staat wel een hoop gepriegel op de linkerzijkant boven het carter, maar daar staat niet expliciet het baktype denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...