Spring naar bijdragen

Geen massa meer voor dashboard (verlichting + voltmeter)


Recommended Posts

Hallo,

Ik ben in m'n 1980 CJ-7 bezig met een ander dashboard te monteren.

Ik heb heel even een kortsluiting gehad doordat een oranje draad die nergens was aangesloten, die constant + geeft (ook zonder contact) en na een zekering van 20A komt met de vermelding "DOME-CTSY" (zekering is niet gesprongen) even contact maakte met de metalen rempedaal en zo aan de massa kwam.

Ik weet niet als die kortsluiting er iets mee te maken heeft, maar toen ik even later de lampjes van de dashboardverlichting (Light, Fan, Air, ...) wouw testen werkte er niets van die verlichting, behalve de verlichting van de snelheidsmeter, die neemt blijkbaar via ergens anders massa. (ik heb het over deze verlichting: http://www.4wd.com/aux_incl/images.ashx?i=5752817-OL.jpg)

Uiteindelijk blijkt nu dat ik op alle zwarte draden voor die dashboardverlichting geen massa heb, eveneens niet op de zwarte draad voor de voltmeter.

Gisteren had ik daar keurig nog massa.

Op de oranje draden voor de dashboardverlichting krijg ik bij ingeschakelde verlichting keurig 12V + en bij uitgeschakelde verlichting massa.

Wie kan me vertellen waar ik moet beginnen te zoeken? Alle zekeringen zijn goed, en de Jeep starten is geen probleem.

Ik heb geen schema's dus schema's zijn zeker welkom.

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb een tijdje terug van Glenn een schema gekregen waarop er meer te zien is (nogmaals bedankt)...

Weet er iemand waar juist in de kabelboom "9A BLACK 18" (Panel light ground) aan de massa gemonteerd hoort te zitten? Ik veronderstel dat die zou losgekomen zijn.

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb gevonden wat de oorzaak was.

Door de vorige eigenaren zijn er verschillende draden bijgetrokken.

De bewuste massadraad die "ergens aan de body" zou moeten gemonteerd worden was dus gedemonteerd en verlengd maar nergens op aangesloten (zoals zoveel extra (stroom)draden).

Nadat ik de extra bijgetrokken kabels heb weggeknipt heb ik de massadraad opnieuw aan de body bevestigd. Sindsdien werkt alles normaal.

Dit is ook de reden waarom de voltmeter en de dashboardverlichting niet meer werkte eens de lichten waren ontstoken.

Via de voeding van de lampjes welke bij uitgeschakelde verlichting massa hebben kreeg de voltmeter massa.

Binnenkort post ik enkele foto's van de met plakband en klemmetjes bijgemonteerde draden door de vorige eigenaren.

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Gast Iwan Overmars

Jeepertje,

Ik heb nu hetzelfde probleem. Ik heb ook mijn dash gedeeltelijk vernieuwd. Ik heb het niet helemaal van de auto weggenomen, maar alle bevestigers losgedraaid om zodoende meer werkruimte te krijgen. Toen ik de nieuwe componenten ingebouwd had, heb ik alles getest. Meters, verlichting e.d. werkten prima. Toen heb ik het gehele nieuwe dash weer vastgeschroefd (met nieuwe rvs boutjes). Nu werkt mijn dash verlichting niet meer, de rest wel. Ik heb wel het idee dat het te maken heeft met massa.

Heb jij sugesties ivm jouw probleemgeval?

Gr Iwan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...