kenzo Posted September 17, 2010 Report Posted September 17, 2010 Hallo, Zoals jullie misschien weten ben ik bezig met de ombouw van 2.5L naar 4.0L. Ik heb de motor steunen los en op de goede plaats zitten. Ik kan ook aan een CO2 las apparaat komen (tijdelijk lenen). Alleen is het probleem dat ik zelf nooit een cursus lassen gehad heb en dit niet durf te lassen. Mijn vraag is of iemand deze 2 motorsteunen op het chassis kan en voor mij zou willen lassen? (Iemand die dit ook kan <_<, iemand die een cursus gehad heeft of beroeps lasser is ofzo) Ik woon in Zuid-Limburg Mocht iemand dit voor mij willen doen, dan hoor ik dat graag Ook natuurlijk wat hij ervoor wil hebben graag Alvast vriendelijk bedankt Kenzo
lasklus Posted September 17, 2010 Report Posted September 17, 2010 Ik kan op locatie komen maar je kan ook naar mijn werkplaats komen. Stuur me even een email met foto's en overige gegevens dan krijg je een prijs(je) terug <_<
kenzo Posted September 17, 2010 Author Report Posted September 17, 2010 Ik kan op locatie komen maar je kan ook naar mijn werkplaats komen.Stuur me even een email met foto's en overige gegevens dan krijg je een prijs(je) terug Deze is mij helaas wat te duur... Mocht dit nog iemand voor mij willen doen (liefst niet te duur <_<) dan hoor ik dat graag
lasklus Posted September 17, 2010 Report Posted September 17, 2010 Misschien wil iemand van het forum het voor een paar tientjes doen maar Zuid-Limburg Amersfoort is daarvoor inderdaad wat ver, had ik ook even overheen gelezen <_<
F.M Posted September 18, 2010 Report Posted September 18, 2010 ik heb vroeger een cursus lassen met electroden gevolgd. maar co2 lassen kan ik ook goed. is nog veel makkelijker dan met elektroden. maar van wie jij het lasaparaat kan lenen. die kan toch ook lassen of niet
kenzo Posted September 18, 2010 Author Report Posted September 18, 2010 nee, die heeft zoiets opgekocht geloof ik maar denk niet dat hij kan lassen (tenminste, heeft geen cursus ofzoiets gedaan). F.M, Zeg je dat omdat je het aanbied om te doen <_<, of gewoon ter informatie? En mocht je dat willen doen, woon je in de buurt en zou je daar tijd voor hebben? Alvast bedankt, Kenzo
Pullie Posted September 20, 2010 Report Posted September 20, 2010 toch een goed moment om het zelf te leren Zoek ergens een verzameling oud ijzer (beetje gelijke diktes als wat je gaat lassen 3-5mm) en probeer een beetje te spelen met de instellingen van het apparaat. een CO2 apparaat moet een beetje klinken als spek in een goeie hete pan. zorg dat je voldoende gas erop zet (minimaal 10l/min) en slijp een paar proefstukjes door zodat je een macro van je las krijgt om te zien wat er onder het oppervlak gebeurt. http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasgereedschap/Mig_lassen.htm http://www.vanspijk.nl/brochures/20091202.96.migmag-uitleg.pdf Een paar goeie van het NIL: http://www.nil.nl/public/cms/lists/upload/58_hoeklassen.pdf http://www.nil.nl/public/cms/lists/upload/24_migmag.pdf http://www.nil.nl/public/cms/lists/upload/59_staal.pdf http://www.nil.nl/public/cms/lists/upload/56_geometrie_1.pdf http://www.nil.nl/public/cms/lists/upload/57_geometrie_2.pdf De laatste paar delen kunnen saaie stof zijn maar er staat hele waardevolle informatie tussen.
lasklus Posted September 20, 2010 Report Posted September 20, 2010 En een heel goed forum waar je nog meer info vind, foto's kan plaatsen en advies kan vragen www.hetlasforum.nl
kenzo Posted September 20, 2010 Author Report Posted September 20, 2010 bedankt, wil het graag zelf leren maar weet niet of een mooie las ook sterk genoeg is. Wanneer ik electrode las zitten de 2 delen aan elkaar. Echt lelijk ziet het niet uit maar denk niet dat het sterk genoeg is. Zeker niet voor motor steunen?
lasklus Posted September 20, 2010 Report Posted September 20, 2010 Het is inderdaad wel een belangrijk onderdeel, niet zomaar een stukje plaatwerk waar je maar op kan oefenen...
Menno Posted September 20, 2010 Report Posted September 20, 2010 motorsteunen, las maar met electrodes!!!
Pullie Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 bedankt, wil het graag zelf leren maar weet niet of een mooie las ook sterk genoeg is.Wanneer ik electrode las zitten de 2 delen aan elkaar. Echt lelijk ziet het niet uit maar denk niet dat het sterk genoeg is. Zeker niet voor motor steunen? Daarom dan even macro maken. Electroden lijkt me voor jouw nu niet echt geschikt, als je het al niet vertrouwd en dan ook nog uit positie lassen Heb de steunen van Guido met TIG gedaan. maar de standaard steunen zitten met niet al te mooie MIg lassen erop.
F.M Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 ik persoonlijk zou de motorsteunen niet op de chassisbalken lassen. ik boor er eerder gaten erin en bevestigen met bouten en moeren. reden waarom: als het niet goed lukt om de motor op de versnelling/automatenbak te hangen. dan kun je nog altijd je motorsteunen weghalen als ze in de weg zitten. als ze erop gelast zitten dan heb een probleem. maar wil je de maten weten waar de gaten moeten zitten. dan ga je ff naar hans bastings toe. die heeft zijn jeep sloophandel bij jou om de hoek in valkenburg. hij heeft daar genoeg wranglers staan waar de motor eruit is. kun je mooi de maten opmeten waar de motorsteun zit
kenzo Posted September 21, 2010 Author Report Posted September 21, 2010 ik persoonlijk zou de motorsteunen niet op de chassisbalken lassen. ik boor er eerder gaten erin en bevestigen met bouten en moeren. reden waarom: als het niet goed lukt om de motor op de versnelling/automatenbak te hangen. dan kun je nog altijd je motorsteunen weghalen als ze in de weg zitten. als ze erop gelast zitten dan heb een probleem. maar wil je de maten weten waar de gaten moeten zitten. dan ga je ff naar hans bastings toe. die heeft zijn jeep sloophandel bij jou om de hoek in valkenburg. hij heeft daar genoeg wranglers staan waar de motor eruit is. kun je mooi de maten opmeten waar de motorsteun zit Zou dat sterk genoeg zijn (met bouten en moeren)? en trek ik de chassisbalken dan niet bij elkaar? het moet natuurlijk wel goedgekeurd worden bij de rdw... Ik zet deze of volgende week de body er even op en dan kijk ik waar precies de steunen moeten zitten (heb wel de maten van een 4.0L maar weet niet of ik daaraan uitkom)... Raden jullie bouten met moeren wel of niet aan?
Utah Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 Ik raad je aan vooral niet naar F.M te luisteren.
Nico 4x4 Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 Boren zou ik ook doen en dan bussen er tussen dan knijp je de balken niet naar elkaar toe. Gr Nico
F.M Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 standaard zitten de motorsteunen ook gemonteerd met bouten en moeren. en de chassis trekt niet naar binnen toe. anders kun je ernog altijd bussen tussen plaatsen. en officieel mag er niet gelast zijn aan de chassisbalken. alleen van fabriek af
kenzo Posted September 21, 2010 Author Report Posted September 21, 2010 Standaard zitten ze bij mij gelast... Ik had eens gebeld en als de auto voor 1997 is mag je er aan lassen als het maar goed gebeurd...
Pullie Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 standaard Zitten De Motorsteunen Ook Gemonteerd Met Bouten En Moeren. En De Chassis Trekt Niet Naar Binnen Toe. Anders Kun Je Ernog Altijd Bussen Tussen Plaatsen. En Officieel Mag Er Niet Gelast Zijn Aan De Chassisbalken. Alleen Van Fabriek Af Onzin!!
F.M Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 motorsteunen, las maar met electrodes!!! met electrodes heb je in principe de sterkste las. maar dan moet je wel goed mee kunnen lassen. en je moet een stille hand hebben
Ab Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 met electrodes heb je in principe de sterkste las. maar dan moet je wel goed mee kunnen lassen. en je moet een stille hand hebben Nog meer onzin. Er zijn meer factoren dan jij kan verzinnen, die bepalen wat de sterkste las is!
F.M Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 Nog meer onzin. Er zijn meer factoren dan jij kan verzinnen, die bepalen wat de sterkste las is! waarom worden oliepijpleidingen dan met electrodes gelast
scoob Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 waarom lassen motorsteunen ziten toch altijd met bout en moeren vast door chassis denk als je gaat lassen aan het chassis problemen krijgt met kromtreken en zeker bij evt keuren er is veel tekoop bij novac of summit ,enz scoob
F.M Posted September 21, 2010 Report Posted September 21, 2010 waarom lassen motorsteunen ziten toch altijd met bout en moeren vast door chassis denk als je gaat lassen aan het chassis problemen krijgt met kromtreken en zeker bij evt keuren er is veel tekoop bij novac of summit ,enz scoob vind ik ook maar de meeste denken hier anders over. bij een cj zitten de motorsteunen ook standaard met bouten vast. en als de las ooit eens scheurt dan scheurt het chassis ook gedeeltelijk mee. moet je daarna onderhand weer heel je blok eruit halen om er goed bij te komen met lassen. en als een bout breekt. bout eruit tikken en een nieuwe erin. en je blok kan er gewoon in blijven zitten.
Recommended Posts