Spring naar bijdragen

Achteras keering ra weer lek???


Glenn
 Share

Recommended Posts

Hallo mede Jeepers....

Heb in Mei mijn achteras(amc20) keering vervangen ra, nu lekt hij weer :yes:

Er zit een beetje speling op de as axiaal gezien dan, hoeveel mag dit zijn of mag er helemaal geen speling op zitten...???

Radiaal heb ik op dat moment eigenlijk niks kunnen voelen, maar omdat het conische lagers zijn moet er radiaal ook speling op zitten.

Het zal wel zo zijn dat na wat kilometers de radiale speling ook wel voelbaar is..

De lagers zijn nog goed de heb ik toen nog schoongemaakt en nagekeken.

Nu zit er een stapeltje shims tussen de as en de plaat van de keering kan ik er hier een paar van weghalen zodat ik geen speling meer voel.???

Alvast bedankt.....Glenn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Glenn,

Ja die shims zijn ervoor om het lager af te stellen. Er mag geen speling op zitten maar ook zeker niet strak staan (voor als alles warm wordt).

Check ff de ruwte van je as waar de keerring loopt, deze zal waarschijnlijk ingesleten zijn of wat verroest. Schuur deze zo glad en schoon mogelijk.

Doe er verder zeker genoeg vet aan voordat je de steekas erin steekt.

Groeten Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bas..

Mooi dan gaan we maar weer het boeltje demonteren..2 keer de R&P vervangen nu voor de tweede keer de keering begin er handig in te worden.

Het kan in iedergeval niet vastgeroest zitten :whistle:.

Zal kijken of ik het met de micrometer op kan meten hoeveel de speling is, en of ik dat dan ook met de shims kan weg halen.

Kom hier op terug met het resultaat...

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke klus weer geklaard, heeft bij elkaar toch nog 5 uur geduurd.

Eerst ra losgemaakt en de remvoering en trommel in de ontvetter gelegd.

De keering en ankerplaat losgemaakt ....geen shims ????

Zou zweren dat ik ze de vorige keer gezien heb..DRAMA....:P

Dus de boel ontvet en maar weer in elkaar gezet..

Toch nog even aan de andere kant kijken en ja hoor shims..

Dus de andere kant ook maar los en gewapend met een stapeltje shims, schuifmaat en meetklokje op magneetpoot aan de slag.

Het was even uitvogelen wel combinatie ik moest maken maar het is gelukt.

Heb de speling op nul kunnen zetten, maar in de praktijk zal hij wel iets hebben (komen meer krachten op die ik kan duwen en trekken)..

Er zat 2.1mm speling op, hoop dat nu de lekkage voorbij is.:lol:

De radiale speling die ik eerst niet voelde was nu wel duidelijk aanwezig.

Er staat me ook nog bij dat ik met het vervangen van de keering maar 1 wiel van de grond had, zo kan je dus niet je speling meten/controleren.

Had de meetklok met het magneetblok op het verenpakket gezet, en de meetpen op de as, en dan flink trekken en duwen aan je as/flens en je weet nauwkeurig je speling.

Er zit nu een shim van 0,3 en een van 0,1mm tussen, dus zat er standaard bij elkaar een aardig stapeltje tussen.

Had een stapel shims liggen van een stel assen waar ik de R&P uit gehaald had, bij mij zat er als kleinste 0,6 mm op.

Dus als je er aan gaat beginnen zorg dat je wat verschillende maten hebt liggen.

Onder aan de as in de flens waar de ankerplaat tegen zit, zit een gat die eventuele olie afvoerd als je keering lekt, deze zaten bij mij allebei dichtgeslibt waardoor de olie bij de remvoering kwam.

Weer een punt hier van de lijst afgewerkt.....nog 38 te gaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...