Spring naar bijdragen

Afstellen Versnellingsbak


Recommended Posts

Hallo Jeepers...

Is het mogelijk om de versnellingsbak electronisch af te stellen? Bij koud weer (koude olie) schakelt de bak pas na 2 a 3 seconde in zijn versnelling (moet je niet te veel gas geven want dan ga je als een raket). Het is niet zo dat de auto dan in een nog lagere versnelling draait (zoals ik in ander topics las), de auto komt die paar seconde NIET vooruit.

Mijn auto rijdt op LPG en ik start meestal direct op gas (gebruik niet de originele alarm dus benzine verstuivers staan dicht). Bij koud weer start ik de motor wel met de alarm/bodycontroller bij middels de originele Jeep IR afstandbediening (om backfire te voorkomen). Ik krijg de indruk dat juist dan de bak te laat schakelt dus dat het mogelijk ergens in de electronische aansturing zit. Is overigens niet de originele bodycontroller (heb ik vorig jaar ingebouwd na een zoektocht waarom de auto niet op benzine liep (ik gebruikte niet de originele jeep afstandbediening dus de auto bleef op de blokering staan (verstuivers dicht)).

Weet overigens iemand of het originele alarmsysteem uit te schakelen is (voor altijd)?

Betreft een Jeep Grand Cherokee 5.2 van nov 1996.

Ik ben benieuwd!

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers...

Is het mogelijk om de versnellingsbak electronisch af te stellen? Bij koud weer (koude olie) schakelt de bak pas na 2 a 3 seconde in zijn versnelling (moet je niet te veel gas geven want dan ga je als een raket). Het is niet zo dat de auto dan in een nog lagere versnelling draait (zoals ik in ander topics las), de auto komt die paar seconde NIET vooruit.

Mijn auto rijdt op LPG en ik start meestal direct op gas (gebruik niet de originele alarm dus benzine verstuivers staan dicht). Bij koud weer start ik de motor wel met de alarm/bodycontroller bij middels de originele Jeep IR afstandbediening (om backfire te voorkomen). Ik krijg de indruk dat juist dan de bak te laat schakelt dus dat het mogelijk ergens in de electronische aansturing zit.

Betreft een Jeep Grand Cherokee 5.2 van nov 1996.

Ik ben benieuwd!

John

Hebt jij / of weet jij toevallig of je een automaat revisie hebt gehad?

Bij een automaatrevisie halen ze meestal de klep weg in de leiding. En doen ze enkele modificaties buiten de normale revisie.

Voordeel bij een een klepverwijdering is dat er geen troep erachter blijft zitten en een goede doorstroming voor je olie naar de automaat toe voor de schakeling.

Nadeel van een klepverwijdering is dat je bij koud weer even moet wachten voordat je automatenbak olie heeft. Dus even stationair lopen. Hij heeft olie nodig om te schakelen. Dit verklaart nl ook waarom die in een keer naar voren schiet. Gebeurde bij mij ook. Als je steeds meer last van krijg moet je automatenolie verversen of anders de leiding doorspoelem met speciale spul. In de zomer hebt je er minder last van.

Voordeel van een klep in de leiding is dat er altijd olie in de schakeling bijft zodat niet alle olie in een keer wegvloeit. Nadeel er bijft troep achter (slijpsels)

TIP: automatenbakolie vaker verversen dan de aangeven verversingtijd, want bij een GC wordt er slecht gekoeld bij de automatenbak en daardoor is de olie gauw vervuild en verbrand. Is een kwaal bij een GC.

Ik ga zelf een aantal dingen toepassen om de automaat niet te overhit te laten worden. Een automaten pan van DELARE eronder plaatsen met koeling en iets groter dan de standaard pan. En een electrisch fan plaatsen van TAURUS met een DELARE thermostaat. Verder ga ik dus vaker verversen.

Hebt zelf net een revisie gehad. De vorige eigenaar heeft het maar half laten doen vandaar........kost wel wat maar ik kan weer heel lang rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebt jij / of weet jij toevallig of je een automaat revisie hebt gehad?

Bij een automaatrevisie halen ze meestal de klep weg in de leiding. En doen ze enkele modificaties buiten de normale revisie.

Voordeel bij een een klepverwijdering is dat er geen troep erachter blijft zitten en een goede doorstroming voor je olie naar de automaat toe voor de schakeling.

Nadeel van een klepverwijdering is dat je bij koud weer even moet wachten voordat je automatenbak olie heeft. Dus even stationair lopen. Hij heeft olie nodig om te schakelen. Dit verklaart nl ook waarom die in een keer naar voren schiet. Gebeurde bij mij ook. Als je steeds meer last van krijg moet je automatenolie verversen of anders de leiding doorspoelem met speciale spul. In de zomer hebt je er minder last van.

Voordeel van een klep in de leiding is dat er altijd olie in de schakeling bijft zodat niet alle olie in een keer wegvloeit. Nadeel er bijft troep achter (slijpsels)

TIP: automatenbakolie vaker verversen dan de aangeven verversingtijd, want bij een GC wordt er slecht gekoeld bij de automatenbak en daardoor is de olie gauw vervuild en verbrand. Is een kwaal bij een GC.

Ik ga zelf een aantal dingen toepassen om de automaat niet te overhit te laten worden. Een automaten pan van DELARE eronder plaatsen met koeling en iets groter dan de standaard pan. En een electrisch fan plaatsen van TAURUS met een DELARE thermostaat. Verder ga ik dus vaker verversen.

Hebt zelf net een revisie gehad. De vorige eigenaar heeft het maar half laten doen vandaar........kost wel wat maar ik kan weer heel lang rijden.

Zoals je de situatie hierboven beschrijft lijkt mij het i.d.d. om hetzelfde probleem te gaan. Welke leiding moet ik doorspoelen (die naar de oliecooler voor gaat?). Hoe doe ik dat? Overigens is mij niet bekend of de bak gereviseerd is (auto gekocht op 178000km en heeft nu rond de 235.000 km). Morgen gaat de auto naar de garage... zal direct de versnellingsbak olie laten vervangen.

Thanx voor de info!

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.jeepforum.com/forum/showthread....t=Factory+alarm

geen idee of dat zal werken voor een 96er

Ik lees o.a. deze info:

"You are correct, except no need to go behind the glove box. On drivers side floor down by kick panel you will find a violet wire with a yellow tracer. What you need to do is just ground that wire out to the chasis it will stop your factory alarm from arming or doing anything. Basically it will think that youre hood is open or your door is, NO AFFECT ON YOUR INTERIOR LITES. This is a known fix did a thousand times to bypass faulty alarms or when i installed a remote starter. A test for the correct wire is ,with a test light or multimeter this wire will have power with the key off (ignition) put you key in the driver door and turn it , you will see the 12 volts go away; hense your truck thinking you turned off the factory alarm by using the key, hopefull this helps ...." (hier en daar een punt en hoofdletter erbij gezet voor de leesbaarheid).

Mogelijk dat ik daar iets aan heb... kunnen jullie mij een beetje taalkundig / technisch helpen:

1. Wat is de "kick panel" / waar zit deze?

2. Violet wire with yellow tracer... is dat een (licht) paarse draad met geel streepje? (even voor de 100% zekerheid voordat ik het verkeerde doorknip).

3. Weet iemand exact waar ik deze draad kan vinden.

4. Nu even een domme technische vraag... als ik die draad doorknip en vast maak op mijn chassis (aarde), welke stuk van de doorgeknipte draad moet ik dan op het chassis monteren? Mij lijkt de draad die richting het handschoenenvakje gaat, maar dit zou ik niet 100% zeker weten.

5. Ik dacht dat het alarmsysteem in de bodycontroller zat (of stuurt deze het alarmsysteem aan?)? Dit aangezien toen ik de bodycontroller verving (met het originele alarm aangeschakeld), het alarmsysteem daarna tijdelijk uitgeschakeld was (totdat ik deze weer aanzette door de deuren opslot te zetten).

Nou... ik ben benieuwd. Wil wel wat zekerheid voordat ik de boel opblaas dus misschien kan iemand meer info geven!

Groet,

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals je de situatie hierboven beschrijft lijkt mij het i.d.d. om hetzelfde probleem te gaan. Welke leiding moet ik doorspoelen (die naar de oliecooler voor gaat?). Hoe doe ik dat? Overigens is mij niet bekend of de bak gereviseerd is (auto gekocht op 178000km en heeft nu rond de 235.000 km). Morgen gaat de auto naar de garage... zal direct de versnellingsbak olie laten vervangen.

Thanx voor de info!

John

Hier zijn enkele links om door te lezen.

http://www.allpar.com/eek/atf.html

http://autotechrepair.suite101.com/article.cfm/040206

Bij deze links wordt uitvoerig beschreven hoe en wat flushing is en waarom je vaker moet verversen ect.. en dat bij verversen niet alle oude olie eruit komt. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...