Spring naar bijdragen

"HOW TO" Storingzoeken in een Cherokee...


XJos88
 Share

Recommended Posts

Even een tussenstand..

Een maandje of wat geleden had ik al wat problemen met starten na een iets-te-grondige schoonmaakbeurt onder de motorkap. Het probleem was toen opgelost na het vervangen van de bobine-ontstekingsmodule combinatie. Daarna heeft de auto het een hele tijd - wel drie dagen - fantastisch gedaan.

Na een klein incontinentieprobleempje van het koelsysteem, waarvan de oorzaak zich voornamelijk tussen het stuur en de stoel bevond, en het daaropvolgend vervangen van de onderste radiatorslang was het - na nog wat andere zijsprongen waar ik een andere keer wel over zal uitwijden - tijd om de motor weer te starten.

Dat lukte zoals verwacht prima, alleen na enkele seconden begon de motor te stotteren en sloeg af.

Nog maar een keer starten.

Pruttel, prut, stil..

Na met proberen en starten ik twee keer de accu leeg gestart had was het tijd voor serieus storing zoeken.

Ter herinnering: een 4 liter cherokee van de jaren 88-90 beschikt over een elektronisch geregelde multipoint injectie van Renix (renault), de latere modellen ("HO") hebben een soortgelijk systeem van Chrysler. Waar het Chrysler systeem over een vreselijk handig storing-meld-systeem beschikt (3 x contact aan- en uit en het "Check-Engine" lampje begint codes te knipperen) heeft het renix systeem geen bruikbare communicatie naar buiten en ben je aangewezen op "godfather" van alle meetinstrumenten, de multimeter.

Goed, het renix motormanagement dus, de "computer". De computer stuurt een aantal zaken die de loop van de motor controleren als injectoren, ontsteking, en luchttoevoer, aan de hand van een aantal ingangsignalen als watertemperatuur, luchttemperatuur en stand van de krukas.

Om de computer te controleren hoeven we dus alleen maar te kijken welke in- en uitgangsignalen niet kloppen. Simpel, toch? smile.gif

Eerst maar eens kijken welke in- en uitgangssignalen we hebben.

Hoe werkt dat nou zo ongeveer allemaal?

Als de contactsleutel wordt omgedraaid wordt allereerst de benzinepomp aangezet, om druk op te bouwen op de rails waar de zes injectoren zitten. De benzinepomp wordt, als er verder niets gedaan word, na enkele seconden overigens weer uitgezet. De benzinepomp is aangesloten via een weerstand welke ervoor zorgt dat niet de volle spanning over de pomp staat waardoor de pomp wat langzamer (en stiller!) draait.

Als de sleutel dan verder gedraaid wordt word via het startrelais de startmotor geactiveerd welke de krukas en daarmee de hele motor rond laat draaien. Via hetzelfde startrelais krijgt de benzinepomp even de volle spanning om maximale benzinedruk te hebben tijdens het starten.

Aan de hand van de Sync Sensor en de CPS Sensor rekent de computer vervolgens uit in welke stand de zuigers staan en welke zuigers het bovenste dode punt gaan bereiken. Deze cilinders worden van een benzine en luchtmengsel voorzien door de goede injector even open te sturen en op het juiste moment geeft de computer een signaal aan de ontstekingsmodule om de bougie op het juiste moment een vonk te laten geven.

Als de motor eenmaal draait kan de computer aan de hand van de Air Stepper Motor het stationaire toerental bijregelen. Verder gebeurd er nog niet zo veel totdat de motor zijn normale bedrijfstemperatuur bereikt, wat de computer signaleert aan de hand van de Coolant Temperature Sensor.

Nu begint de computer pas echt te werken: de hoeveelheid brandstof wordt geregeld aan de hand van de temperatuur van de aangezogen lucht (Manifold Absolute Temperature sensor), de hoeveelheid lucht (Manifold Absolute Pressure sensor), de lambda sonde en natuurlijk de stand van het gaspedaal welke door de TPS gemeten wordt. Ook de hoeveelheid uitlaatgassen die teruggevoerd worden in de motor wordt nu geregeld door de EGR klep te openen. Verder zal de computer proberen het ontstekingstijdstip te optimaliseren totdat door middel van de Knock Sensor gedetecteerd wordt dat de motor begint te pingelen. De timing wordt dan weer iets teruggeregeld zodat het pingelen ophoudt. Zo wordt op iedere soort brandstof (normaal, super, zelfs op LPG) het optimale ontstekingstijdstip ingesteld.

Uit het bovenstaande verhaal kunnen we afleiden dat niet iedere sensor is even belangrijk voor het starten en draaiend houden van de motor; zonder sync- en CPS sensor we het starten van de motor wel kunnen vergeten: de computer heeft dan geen idee in welke stand de krukas staat en heeft dus ook geen idee wanneer er benzine ingespoten moet worden en wanneer er een vonk moet komen.

Veel van de andere sensors echter gaan pas werken als de motor op bedrijfstemperatuur is. Zonder deze sensor zal de motor wel starten, maar slechter lopen.

De relais zijn echter weer allemaal essentieel: zonder deze relais blijven belangrijke delen van de motorelektronica zonder spanning en kunnen we starten of lopen van de motor wel vergeten; een erg leuke bijvoorbeeld is het ontbreken of defect raken van de weerstand van de benzinepomp: in de start stand zal de benzinepomp van stroom voorzien worden via het starter relais en dus de motor van benzine voorzien, en de motor laten starten, maar op het moment dat de sleutel word losgelaten stopt ook de benzinepomp en zal de motor snel weer uitvallen. Een leuke plek voor een startonderbreker, ook.. maakt een eventuele dief helemaal gek voor hij het opgeeft.

Al met al een heel verhaal, en nu zijn we nog niet eens begonnen met storing zoeken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...