Spring naar bijdragen

"HOW TO" Brandstofpomp vervangen


acro
 Share

Recommended Posts

Na eerst een poging te hebben gedaan om de tank te demonteren van mijn ZJ uit '94 ben ik toch maar over gegaan op een andere methode die ik via ander forum had op gedoken. Tank zat bijna tot aan de nok vol en zonder 2 extra handen en een paletwagen zag ik er geen heil meer in om het op de "normale" manier te doen.

Hieronder een verslag met foto's over de methode. Onderaan vindt je de preciese maten waar te boren en zagen en dus ook waar niet. :D:P

Eerste werkje was naturlijk diagnose stellen.

* Checken of de pomp geluid maakt bij aanzetten contact. (helper laten doen) Dit moet een goed hoorbaar zoemend geluid zijn. GEEN GELUID? -->

* Zekering checken onder motorkap. OK? -->

* Spanning checken op aansluitplug. (net voor tank aan bestuurders kant.) Je vindt hier ook het brandstof filter. Bij SPANNING -->

* Op injectie rail het stofkapje van het druk ventiel verwijderen en met een schroevendraaier het palletje indrukken en handoek omwikkelen om benzine spuiters tegen te gaan. Een helper startpogingen laten doen. Als er geen benzine uitkomt is het duidelijk een pomp probleem. (Bij wel pomp geluid en geen/heel weinig benzine kan het een filter probleem zijn)

Tja, en dan??

Heel snel pompje bestellen via E-bay. Prijs $ 100,= en daar kwam $ 32,= aan porto bij. Geen extra TAX omdat ze zo aardig waren de opgegeven waarde op $ 15,= te stellen. Binnen 5 dagen in huis.

Demonteren

* Minus pool van accu halen.

* Aansluitplug voeding van de pomp losmaken. (In de buurt van filter)

p1.jpg

* De plastic dorpel verwijderen.

* Schroeven van plastic uit laatste steil schroeven zodat het tapijt er makkelijk onderuit kan. Tapijt omhoog kantelen en vastbinden aan de stoelen. Verder alles laten zitten.

* Dan een heel secuur werkje. Uitmeten en het boren van het eerste gat. Het hart van de pomp zit op 46 cm. van de wielkast aan de bestuurderskant en 39 cm. vanaf de metalen klepsluiting aan de achterkant. (Kruising is hart, alles haaks gemeten.) Diameter pomp is 15 cm. Op 38.5 cm van de wielkast heb ik eerst gat geboord. Precies naast wat een verstevigings balk die in de lengte van de laadvloer ligt.

Decoupeerzaag eenzijdig op een blokje laten steunen zodat de zaag niet te diep zou gaan. Klein stukje omhoog gezaagd en klein stukje in de breedte en daarna het hoekje omhoog buigen om te kijken op er leidingen liepen. En ja hoor, schampschot op een voeding die naar achter verlichting o.i.d. loopt. (geen schade gelukkig) Beter om iets meer naar de achterkant te beginnen en 5cm. naar achterkant van auto zagen, en dan 3 cm.haaks naar passgierszijde zagen. Hier weer verder kijken om te orienteren. 2 keer kijken, 1 keer zagen. ;)

N.B. De aangegeven locatie op de foto is geen referentie voor de juiste positie. Gebruik de opgegeven maten in deze "HOW TO". Deze zijn na vrijmaken pomp gemeten. (links van het geboorde gat op foto blijven in eerste instantie)

p23.jpg

p22.jpg

* Zaag een zo ruim mogelijk gat om de pomp. Uitkijken ook voor tank. (houdt niet van zagen)

p2.jpg

* Bij leidingen heb ik niet verder gezaagd en het uitgezaagde omhoog gebogen. Je hebt nu vrij zicht op de pomp en de leidingen.

Leidingen en voeding kunnen soms aan elkaar getaped zitten. Met een mesje voorzichtig losmaken. Via het gat in de laadvloer de voedingskabel terug trekken. (heb je niet meer nodig) Als je het makkelijk vindt kan je hem afknippen.

p20.jpg

* Pompruimte met een stofzuiger schoonmaken zodat bij het verwijderen van de pomp geen vuil de tank in kan vallen.

p19.jpg

* Tankdop van vulopening verwijderen om evt. opgebouwde druk te laten ontsnappen.

* De geribbelde sluitring moet nu tegen de klok in worden losgedraaid. Doe dit met de hamer en een zo groot mogelijke schroevendraaier. Wees voorzichtig! Een nokje is er zo afgeslagen. Later heb ik het met een stukje hout gedaan om een zo groot mogelijk oppervlak te hebben op de ribbels. Na ongeveer anderhalve ronde zal hij los zijn.

p5.jpg

* Nu is het tijd om de benzine leidingen los te maken. Wees voorzichtig! Klemsysteem kan broos zijn en breken. Je kan dan weer op pad terwijl het goed her te gebruiken is. Markeer met een sticker welke de aanvoer en welke de retour is van de pomp en noteer dat ergens zodat je het geheel op de juiste manier weer kan aansluiten.

Met twee puntige objecten druk je de borg klemmetjes naar binnen en trekt tegelijkertijd de plug omhoog. Je kijkt nu de leiding in. Er zit nog een gedeelte op de pomp. Laat dat voor nu zitten en haal die er af als de pomp uit de tank is. Gaat makkelijker en je hebt wat meer bewegings ruimte. Extra handje is handig.

Hetzelfde met de andere leiding. Duw de leiding door het gat terug en zorg ervoor dat ze niet knikken als je dit doet. Ze zitten nu uit de weg om de pomp te verwijderen.

p4.jpg

* De schroefring van de pomphuis kan je nu helemaal verwijderen. (schoonmaken)

* Pomp met een schroevendraaier voorzichtig los wrikken. Hierna langzaam omhoog trekken en om de andere voedingskabel heen manouvreren. Er kan veel benzine in het pomphuis zitten dus laat hem langzaam in de tank leeglopen. Als de pomp er bijna uit is de pomp naar rechts kantelen om de vlotter er uit te trekken. Hetzelfde doe je in omgekeerde volgorde bij instaleren.

p6.jpg

Tank nokkie vol! :blink:

De nieuwe pomp.

p8.jpg

* Om de pomp zit een rubber seal. Vervang deze gelijk voor een nieuw exemplaar om dichtheid te garanderen.

p7.jpg

* Verwijder nu ook de plugjes die nog om in- en uitlaat van de pomp zitten. Ook hier weer voorzichtig. Met beleid hou je ze heel en kan je ze weer gebruiken.

Instaleren:

* Plugjes overzetten naar nieuwe pomp.

p9.jpg

* Nieuwe seal om pomp schuiven.

p10.jpg

* Pomp langzaam in tank laten zakken waarbij je rekening houd met de vlotter. Laatste stukje goed controleren of de rubber seal nergens dubbel zit. Zo ja, met schroevendraaier zachtjes rubber er tussen duwen.

p11.jpg

* Pomp "richten" zodat hij op de juiste manier in de tank zit en verder "vast"duwen naar beneden.

* Afsluitring monteren en eerst met de hand vast draaien. Daarna verder vast tikken met hamer en houtje.

p12.jpg

* Benzine leidingen weer op de juiste in en uitgangen plaatsen en controleren.

p13.jpg

* Voedingskabel door gat naar voren geleiden, aansluiten en weer vast maken.

* Minus pool weer vastmaken.

* Starten maar!

Afwerking:

* Overtollige materiaal verwijderd.

* Plaatje RVS bij lokale ijzerboer gehaald van 30x30 cm.

p14.jpg

* Kit aangebracht rondom het gat en op de plek waar de randen van het plaatje eindigen. Plaatje aanbrengen en aandrukken. Overtollig materiaal verwijderen.

p16.jpg

p17.jpg

p18.jpg

* Tapijt weer terug, schroeven er weer in en dorpel instaleren.

PRESTO!!

Hart pomp zit op op kruising 46 cm van de linker wielkast en 39 cm van metalen sluitoog achterklep. (Haaks gemeten)

Begin met zagen op een afstand van 38.5 cm van de linker wielkast en op 39 cm vanaf de sluitoog. Als je buiten de klep staat naar je toe zagen over een afstand van 5 cm. Vanaf dat punt 3 cm. naar rechts zagen en hoek omvouwen omhoog om te controleren. Op de foto's zie je de een voedingskabel liggen die met een boog over de pomp loopt. Enige kabel die niets met de pomp te maken heeft.

Succes!

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...