Spring naar bijdragen

Jeep Noob Met Bandenonwetendheid


Recommended Posts

Lieden van het forum,

 

Binnenkort word ik de eigenaar van Moto's Jeep Wrangler. Aangezien ik nog maagdelijk ben vwb de specifieke zaken dat Jeep (t.o.v. personenauto's) aangaat wil ik even een vraag de ether in gooien.

 

Voor de TJ ben ik op zoek naar andere velgen. De huidige die er onder zitten vind ik niet helemaal sexy (zullen worden gepoedercoat in het zwart) en eigenlijk wil ik ook een extra set voor in terrein/winterse omstandigheden. 

 

Wat mij opvalt dat er de ene keer wordt gesproken van 275/75-15 en dan weer 33/12,5-15. Nu weet ik dat er gesproken wordt over 15 inch velg waar het rubber omheen moet. En waarschijnlijk ook dat 33 betekent dat de wiel/band combi 33 inch hoog is in zijn totaliteit. Maar waar staat de 12,5 dan voor? Is dat dan de breedte van het rubber in inch?

 

Buiten dat ik niet zeker ben, waarom worden voor sommige maten afwijkende eenheden aangenomen?

 

Nu ik toch bezig ben. De TJ is er

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay, redelijk voorspelbaar dus.

 

Volgens mij heeft Kees idd bredere fenders. Ik wil dan ook gelijk uitkomen zoals de wielen nu staan. Vind ik precies mooi. Ook het 33 wiel vind ik groot genoeg (35 hoeft voor mij niet zo).

 

De verhoging weet ik niet. Is "mooi hoog" exact genoeg? :D  Zal het hem even vragen.

 

Wat vind je fijner rijden aan spacers dan met andere (lagere) ET waarde of breder wiel? In 8J zijn de keuzes iig ruimer dan 10J. Is dat ook met terrein rijden het geval of geniet dan een breder velg de voorkeur vanwege de krachten die er dan op de spacers (wielgeometrie) komt te staan?

post-17181-0-91365500-1452594207_thumb.j

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat bedoel jij dan met "3.75-4.5 backspace" in jouw eerste reactie? Ik las dat als "spacers" (waar ik ook niet zo gecharmeerd van ben, tenzij je alleen forenst met je auto), term backspace ken ik niet.

 

Juiste ET waarde moet ik dan nog even zien op te snorren op Kees' zijn velgen (wist Kees niet uit zijn hoofd).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kosten US lopen idd altijd op. Zal ook speuren in NL en D voor wat leuks onder de TJ.

Als ik voor 15x10J ga, wat is dan de backspace die ik nodig heb om net buiten de fenders te blijven?

 

Wat denk je hier van:

http://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/auto-onderdelen/jeep/terreinbanden-jeep-wrangler-yj-of-270109322.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...