kris Geplaatst June 16, 2014 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2014 Avond. Ik wil vandaag of morgen de koolborstels van mijn dynamo uitwisselen. Wegens olielekkage door een defecte vuldop is e.e.a. sterk vervuilt, en naar horen gaat vettigheid i.c.m. koolstof niet goed. Inmiddels i.d.d. ook al laadproblemen. Iemand een procedure voor me? (en event. art.no. v/d borstels) Losbouten van de dynamo en afkoppelen lukt me nog wel, echter zie even niet hoe ik in zo min mogelijk stappen de distributieriem van spanning af krijg. En vervolgens weer op de juiste spanning terugkrijg. Auto heeft inmiddels 300k gelopen, wellicht verstandig de riem gelijk maar te vervangen? gr. Kris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokeeboss Geplaatst June 17, 2014 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2014 Kris, Ik heb ook een gc crd maar bij mijn weten heeft deze geen distributie riem maar een ketting deze hoef je dan ook niette vervangenalsjede multiriem bedoeld deze kun je uiteraard preventief wel vervangen suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ronmel Geplaatst June 17, 2014 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2014 De multiriem verwijder je door de automatische riemspanner te ontspannen En te blokkeren met een stalen pen of boortje 6mm door het gat in de spanner De spanners zit achter de aanzuigbuisresonator voor op het blok. Beste is om de complete dynamo te vervangen de olie tast ook de wikkelingen In de dynamo aan vervang ook de oliedom volgens mij is er ook een modificatie Voor de dynamo je krijgt dan een spatplaat die je bovenop de dynamo monteerd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst June 17, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2014 Ik bedoelde i.d.d. de multiriem. Ziet er goed uit, doe ik verder niks mee. Ontspannen heb ik anders opgelost. De spanner gelost, dan de spanrol van de as gehaald, deze kwam lekker makkelijk los en gaf vervolgens voldoende ruimte. Viel me trouwens tegen wat er verder nog allemaal gedemonteerd dient te worden om voldoende ruimte te scheppen om de dynamo naar boven te krijgen. Complete dynamo vervangen, gaat dat niet wat ver? De lekkage heeft een paar weken geleden plaatsgevonden en de olierestanten hebben hierdoor zo'n 1500 km kunnen inwerken op de lak om de wikkelingen. Vanavond alles grondig gereinigd op de spoeltafel en ontvet, Lijkt me toch voldoende? Alles blinkt weer als nieuw. De bovenste borstel i.d.d. vastgelubberd door alle vervuiling, onderste nog netjes. Probeer nu een nieuw setje ergens te bestellen. Iemand die me meer kan vertellen over die modificatie? Lijkt me wel wat, heb nu toch alles los liggen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ronmel Geplaatst June 19, 2014 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2014 Ik heb hier de beschrijving met bestelnr. alternator.pdf Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kris Geplaatst June 19, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2014 Dank je wel, is besteld. heeft iemand misschien een aanwijzing voor het aanbrengen /spannen van de multiriem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.