Arjan1972 Geplaatst September 10, 2013 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2013 (bewerkt) Hallo, Sinds kort brult mijn WJ bij hogere toeren. Bij lage toeren is hij rustig. Ik heb het vermoeden dat het ligt aan de koelvin/ventilator. Iig komt het geluid daar vandaan. Heeft iemand dit weleens eerder bij de hand gehad? September 10, 2013 bewerkt door Arjan1972 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst September 10, 2013 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2013 Bij de modelen 99-00 (V8) is toen een recall geweest op de koeltunnel. Die kon toen afbreken met gevolg dat de fan ook stuk gaat en de radiotor raakt. Kijk dus goed naar je tunnel. Is het een soort resonatie wat je hoort ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst September 10, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2013 Koeltunnel? Ik begrijp dat deze bij de ventilator moet zitten? Dit is nieuw voor mij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst September 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst September 11, 2013 Is eigenlijk net andersom , de fan kan afbreken en de tunnel beschadigen Goole maar een op : fan shroud grand cherokee Ik weet dus niet of dit is wat je hoort. Is het een soort van resonantie ? Je bedoeld toch niet dat hij "blaast / brult" bij het starten van de auto als die koud is ? Dan heb je idd hoge toeren en een blazen geluid. Ook zal je dan merken dat hij later schakeld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst September 11, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 11, 2013 Is eigenlijk net andersom , de fan kan afbreken en de tunnel beschadigenGoole maar een op : fan shroud grand cherokee Ik weet dus niet of dit is wat je hoort. Is het een soort van resonantie ? Je bedoeld toch niet dat hij "blaast / brult" bij het starten van de auto als die koud is ? Dan heb je idd hoge toeren en een blazen geluid. Ook zal je dan merken dat hij later schakeld. Bedankt! Ik zal die fan nakijken. Hij brult niet bij lage toeren. Het gebrul begint bij ongeveer 2000 toeren. Als de motor daar onder blijft is er niks aan de hand, waarschijnlijk omdat de fan dan ook geen hoge toeren maakt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rkorving Geplaatst September 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst September 11, 2013 Komt dat niet door je visco koppeling op de koelvin? Naar mate de buitentemperatuur omlaag gaat wordt de olie daarin wat dikker en maakt hij wat meer herrie (gierend geluid), toch? Als het brullen verdwijnt naarmate de motortemperatuur omhoog gaat, zou ik het in de visco zoeken. De mijne maakt ook herrie maar dan moet het wel richting de 0-5 gr gaan, na een paar minuten rjden verdwijnt het geluid. Maar gelukkig is het nog geen winter dus nog geen last van. Zou jou visco kapot kunnen zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst September 12, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2013 Komt dat niet door je visco koppeling op de koelvin? Naar mate de buitentemperatuur omlaag gaat wordt de olie daarin wat dikker en maakt hij wat meer herrie (gierend geluid), toch? Als het brullen verdwijnt naarmate de motortemperatuur omhoog gaat, zou ik het in de visco zoeken. De mijne maakt ook herrie maar dan moet het wel richting de 0-5 gr gaan, na een paar minuten rjden verdwijnt het geluid. Maar gelukkig is het nog geen winter dus nog geen last van. Zou jou visco kapot kunnen zijn? De WJ brult wanneer hij 'smorgens opstaat en wanneer hij weer gaat slapen. Maw koud of warm maakt niks uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst September 14, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 14, 2013 Ik heb de boel vandaag nog eens goed bekeken en kwam erachter dat de de grote fan die gemonteerd zit op het blok sneller gaat draaien wanneer het toerental oploopt. Hij draait zo hard dat er zoveel lucht veplaatst wordt dat je bijna uit je schoenen geblazen wordt. Als ik de motor uit heb en draai een klein beetje aan de fan dan hoor je een piepend geluid. Dit zelfde geluid hoor je heel even als ik de motor start. Zit er een soort koppeling vast aan die fan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst September 15, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 15, 2013 Ik ben vandaag ff langs een mede-jeeper geweest en die constateerde ook dat de fan muurvast zit en op volle toeren meedraait. Ik zal hem aankomend weekend demonteren en eventueel vervangen. Zijn er nog tips/tricks die van pas komen bij deze operatie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rkorving Geplaatst September 15, 2013 Rapporteren Share Geplaatst September 15, 2013 Volgens mij is dat nog steeds je visco die de snelheid van je fan regelt afhankelijk van je toerental en de benodigde koeling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.