Spring naar bijdragen

Locatie Verbanddoos


r.prinsze
 Share

Recommended Posts

Goedenavond,

Even een kleine correctie op het verhaal nucleaire ontsmettingsblusser naast de bestuurderstoel in de beugel.

Het is juist dat daar een ontsmettingsapparaat hoort en niet een verbanddoos.

Het is echter een DS2 apparaat en was bedoeld om een noodontsmetting uit te voeren na een sproeiaanval met chemische strijdmiddelen waarna zsm een reguliere ontsmettingsstraat moet worden opgezocht voor een definitieve ontsmetting van personeel en materieel.

DS2 is de afkorting voor decontaminationsolution (chloorkalk-watermengsel) wat met behulp van een stikstofpatroon op druk gezet wordt en de werking van zenuwblokkerende en blaartrekkende strijdmiddelen neutraliseert. Tegenwoordig wordt het niet meer gebruikt bij de krijgsmacht en is vervangen door een andere ontsmettingsvloeistof GDS2000 maar wel in een soortgelijk apparaat.

Voor de orginaliteit om je nekaf compleet te maken zijn er regelmatig DS2 apparaten op marktplaats te koop voor ca 20 euro.

Waar de verbandtrommel (gnk uitr motorvtgn kein model) in de nekaf hoort weet ik niet zeker.

Met vriendelijke groeten

Chiel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook wel benieuwd naar de plek van de verbanddoos. Bij deze twee foto's van mijn Nekaf: Naast de bestuurdersstoel zit een beugel waarvan ik voor 99% zeker weet dat ie er origineel hoort. Naast de bijrijderstoel zit het fabrieksplaatje van Willy's- Overland met daarin het chassisnummer. Dat is de originele plek voor dat plaatje. 

 

post-9380-0-61939400-1377120333_thumb.jppost-9380-0-42062200-1377120346_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zekers, die beugel hoort daar inderdaad, dat is nl de beugel van het DS2 apparaat zoals ik heb uitgelegd in mijn bovenstaande verhaal.

Dezelfde beugel wordt nog steeds gebruikt bij diverse voertuigen van defensie om het ontsmettingsapparaat op te plaatsen. ook het typeplaatje aan de andere kant hoort daar orgineel.

Grtz

Chiel

(Onderofficier bij de Koninklijke Landmacht)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@smelt, ik heb de vraag v.w.b. de locatie verbandtrommel in de nekaf uitgezet bij een vm collega (ouwe genezerik) die ook nog net uit het nekaftijdperk stamt. Volgens hem zat de verbandtrommel gewoon in dashbordkastje of in het vak onder bijrijdersstoel en niet in een beugel. Je ziet wel eens verbandtrommels met beugel maar dat is amerikaans en was niet op die manier bij de KL in het voertuig geplaatst.

  • Upvote 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Nekafchiel. Hartstikke goed om zo'n contact op dit forum te hebben. Krijg je de antwoorden uit de eerste hand. Dus, bij voorbaat dank voor je antwoord. Maar wat je zegt dacht ik al. Ik heb inmiddels ook zo'n kistje en er zit enkel een handvatje aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Smelt, het verschil: tussen het embleem 1LK met ster in het witte vlak en zonder:

Om iets van de slagorde ten tijde van de koude oorlog te kunnen begrijpen kun je bijgaande link eens raadplegen, ik weet niet of je wat van de organisatie van de KL weet maar dat zou het lezen van afkortingen etc kunnen vergemakkelijken. Ook zie je daar de eenheidstekens en groottetekens. Ten tijde van de koude oorlogwas dit natuurlijk allemaal dienstgeheim maar dat zijn lang vervlogen tijden (tegenwoordig ziet de KL er heel anders uit)

http://www.orbat85.nl/order-of-battle/royal-army/1-nl-corps/1-lk.html

Het 1e Legerkorps (1LK) bestond uit de 1e en 4e divisie paraat en 5e divisie (mobilisabel)

Die divisies bestaan weer uit brigades die weer bestaan uit bataljons en afdelingen etc.

In vredestijd was de sterkte ca 35000 man, na mobilisatie ca 80000 man.

Het algemene 1LK embleem voor op de voertuigen van de 1e, 4e en 5e divisie was dus zonder ster in het witte gedeelte (en op het uniform aparte divisieemblemen.)

Naast die divisies vielen onder 1LK ook eenheden van staf 1LK en zgn legerkorpstroepen, artillerie, verkenning, infanterie, cavalerie die dus niet behoorden tot de divisies maar rechtstreeks onder 1LK vielen en die hadden als embleem op de voertuigen en op de rechtermouw van het DT (=nette pak) het 1LK embleem met 8puntige oranjegouden ster in het witte gedeelte.

Jouw nekaf zal dus van een eenheid zijn geweest van staf 1LK of legerkorpstroepen.

Mocht het e.e.a. niethelemaal duidelijk zijn of heb je nog vragen; stel ze en ik zal zien of ik ze kan beantwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...