Spring naar bijdragen

Schuifraam Hardtop Verwijderen


Leo5
 Share

Recommended Posts

Jeepers,

Ik ben van plan het schuifraampje uit het dak van m'n hardtop te verwijderen (YJ uit '95). Leuk hoor, zo'n glaasje boven je hoofd, maar het ding blijft lekken, en open rijden doe ik 's zomers wel met de softtop eraf.

Het plan is het oude spul er helemaal uit te schroeven en er kunststof platen overheen te zetten, een binnen en een buiten, eventueel met een paar blokjes ertussen gelijmd om de boel bij elkaar te houden op de snelweg.

Nu de vraag: Weet iemand van jullie of die hardtop dubbelwandig is, of enkel, hoe dik het materiaal ongeveer is, en hoever de eventuele 2 lagen van elkaar staan? (en ik veronderstel dat het pvc is?)

Dan kan ik de klus wat gerichter voorbereiden, want het weer wordt er niet beter op.

Ik hoor graag van jullie

Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EJG en Scoob,

Andere hardtop heb ik overwogen, maar de oude zit er nu al op (zo ontdekte ik de nieuwe lekkages). Dan wordt de volgorde: Bestelbus huren, top halen, iemand regelen om de oude eraf en de nieuwe erop te helpen tillen, en wat doe ik dan met de oude top... Aan brokken zagen en naar de stort brengen? Ik heb geen plek om dat ding te bergen; 's zomers logeert hij in de loods van de jachthaven. En de bus weer terugbrengen.

Ik zet er liever een plaatje in, is niet zo'n klus. Had m'n top vorig jaar ook een verfje gegeven, wat er zeer geslaagd uit ziet (zwarte jachtlak van International. Werkt uitstekend) dus ik dacht 'm nog even in de vaart te houden.

Maar, bedankt voor de suggesties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Goed, om antwoord te geven op m'n eigen vraag: De hardtop is enkelwandig, behalve in de bocht van bovenkant naar zijkant, daar zit een versteviging in Boven je hoofd zit 3,8 mm kunststof, ik vind het het meest op oude ABS lijken waar de weekmaker uit verdwijnt. Het boort in elk geval niet als PVC.

Het schuifraam zit er van bovenaf in geschoven. Frame aan de binnenkant loshalen, geleiders voor de ruit losschroeven, glas eruit, kitranden rondom lossnijden, frame op 1 plek doorzagen en omhoog wegtrekken.

Heb er nu binnen en buiten een plaat 3 mm dik pertinax op, M5 RVS bouten/moeren, afdichting met 2-component polyurethaanhars. Zit een vulplaat tussen boven- en onderplaat die 2 mm. overmaats is in dikte, dus de boel staat wat klem Geeft spanning, dus wat meer structurele sterkte.

Voor zover ik het kan zien was dat schuifraam aftermarket Het gat in het dak was gezaagd; niet in het fabricageproces al aangebracht. Halve dag werk, morgen nog even een rollertje erover.

En nu maar hopen dat de boel dicht is...

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dan stap ik vooralsnog maar van het idee af. Een lekkende achterklep is wel genoeg water.

Aanwezige  oude schuifraampjes die nog dicht zijn? Afblijven, niet openmaken, leert de ervaring. Mos, algen en schimmel houden de boel dicht.

Afgezien daarvan las ik van een vent in de VS die geen schuifraam heeft gemonteerd, maar een scheepsraampje. Dat klept een eindje naar buiten, en als je er een neemt waar een stengeltje tussen ruit en raam blijft staan, waait-ie ook niet dicht. En sluiten doet het, dat scheepspul.

Voordeel: Elke afmeting is te leveren. Nadeel: De lichte bolling van onze softtops moet worden gecompenseerd. Sikaflex to the resque. Mar het schijnt 'm goed te bevallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...