Spring naar bijdragen

2011 Jeep Compass Testrit Gedaan.


Recommended Posts

In navolging van het topic 'lap het is zover' in het café ben ik dus vandaag naar de Fiat dealer geweest om een testrit te doen met de nieuwe Jeep Compass 2011.

Hier een kort verslag, ter info van diegenen die er een op het oog hebben.

1) Model

Het model waarmee ik gereden heb was een 2.2 crd Limited met 136 pk.

2) Uiterlijk

De nieuwe compass heeft duidelijk een stoerdere neus gekregen in navolging van zijn grote broer, de Grand. Maar toch blijft het echt storen dat de wielkasten zo hoog zijn t.o.v. de kleine wielen. In het echt lijkt het nog minder mooi dan op de foto. De globale lijn van het koetswerk is anders niet mis, maar de designers gaan hier bij de wielen duidelijk de mist in...

3) Interieur

De limited is mooi afgewerkt. Leder alom en modern dashboard design. Als je vanuit een WJ komt oogt alles zeer klein en op elkaar gepakt. De zetels zijn electrisch verwarmd, maar enkel de zitting kan electrisch worden versteld, al de rest is manueel. Ook de spiegels zijn manueel in te klappen. Hier doet men dus een stap achteruit. Kofferruimte is redelijk en met de achterbank plat zelfs groot genoeg. Hoogte wel beperkt t.o.v. de WJ. Alles straalt wel kwaliteit uit, de zetels zijn iets kleiner dan van de WJ en zitten op zijn duits, d.w.z. keihard. Alle opties zijn er verder op, met airco, satnav en soundsystem.

4) Motor

De 2.2 crd van mercedes origine was voor mij een echte afknapper. Alleen al het dieselgeluid kan ik niet appreciëren, maar dit is natuurlijk persoonlijke smaak. In lage toeren is de 136 pk versie zo mak als een kruiwagen. Je moet hem echt naar 3500 RPM trekken om iets gedaan te krijgen, maar dan hoor je hem duidelijk dieselen. Heb al stillere diesels gehoord, zelfs met de zelfde motor. Ben beniewd hoe dat ding gaat klinken aan 100.000 km... Eens op snelheid wordt hij wel merkelijk stiller en is het cruisen op de snelweg best te doen. In 6de en 5de versnelling voel je bij het hernemen dat deze motorversie duidelijk wat 'pit' te kort heeft. Daarom misschien beter opteren voor de 170 pk versie. In 2013 komt er een fiat motor in en nog veel later wordt de volledige compass afgevoerd volgens de verkoper...

5) Aandrijflijn en ophanging

De manuele 6-bak schakelt stroef, maar dit kwam misschien nog door de nieuwigheid. Koppeling is licht en grijpt progressief aan. Rempedaal however is sponzig en geeft een onzeker gevoel...

Verder zijn er weinig rol-, grol-, jank- noch onderstelgeluiden die storen. De wagen rijdt zoals een gewone personenwagen. Strak, hard afgeveerd en heel precies sturend. Ook de windgeluiden zijn best te doen. We zijn wel niet offroad gegaan, want de banden mochten niet vuil worden... :lol:

6) Conclusie

Voor iemand die van een Grand komt met benzinemotor, en vooral de fluisterstille 6L 4.0 is de compass een heuse afknapper. Voor mij hoeft het alleszins niet. In deze SUV klasse heb ik al met beter modellen gereden die zelfs goedkoper waren. Ik denk dat het beter is nog af te wachten wat de toekomst gaat bieden in Jeep land. Mijn 11 jaar oude WJ rijdt in mijn ogen (let op: ik zeg wel in 'mijn' ogen) beter dan die 2011 compass. Voor iemand die een nieuwe SUV zoekt en eens een Jeep snoetje wil, kan deze compass wel bekoren, maar echte harde Jeepers die van Grand Wagoneers, Grand Cherokees en Cherokees houden zouden wel eens teleurgesteld kunnen zijn. Mochten ze nu nog iets vinden op die gapende wielkasten zou het al wat beter zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...