Spring naar bijdragen

Check Engine, (Diesel)Motor Valt Uit


Recommended Posts

Ik heb een Jeep Grand Cherokee diesel uit 2003 (+ 200.000 km) en ik woon in Frankrijk

Vorige week reed ik naar Nederland en midden op de snelweg in Frankrijk, toen ik wilde accelereren om een auto in te halen, viel in 1 keer de motor uit en moest ik hem uit laten rollen naar de vluchtstrook.

Auto weer opnieuw gestart en het motorlampje ging branden (en bleef branden). Zo'n 50 km mee doorgereden, lampje bleef branden.

Auto op parking gezet, half uurtje gewacht, toen weer gestart en alles weer goed, lampje uit.

Tot in Belgie, 2x kort achterelkaar sloeg de motor weer af op de snelweg.

Iemand adviseerde mij om zo'n flesje reinigingsvloeistof in de brandstoftank te doen. Zo gezegd, zo gedaan voordat we een paar dagen later weer terugreden naar Frankrijk.

Bijna een hele tank zonder problemen gereden. Met nog iets minder dan een kwart tank, weer bijgetankt en twee uur later ging het weer mis. Stond ik weer aan de kant.

Ik kan direct na het uitvallen weer starten en weer rijden maar het lampje blijft branden.

Als ik echter de auto lang parkeer, dan is het lampje uitgegaan.

Kan dit mogelijk verholpen worden door een paar van die reinigingsflesjes achterelkaar te gebruiken ?

Ik woon in Frankrijk (nog niet zo lang) dus de taal is altijd lastig hier, helemaal als het om technische dingen gaat dus vandaar dat ik het hier even probeer.

Moet ik de auto naar een Jeep Dealer brengen of kan ik zelf nog iets doen (niet te ingewikkeld, ben totaal niet technisch !!) of kan het ook bij een lokale garage ?

En zo ja, wat kan ik verwachten ? De auto is al wat ouder, is dit het begin van het einde ?

Alvast dank voor de reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een dom vraagje, maar hoe zit het met het onderhoud op deze jeep ?

Als je effect hebt met die reinigingsflesjes, check dan even de dieselfilter. Laat je daar regelmatig het water af ?

Of heb je misschien ergens vuile diesel getankt ?

Geen domme vraag hoor. Onderhoud is goed, hij is onlangs nog helemaal nagelopen en zijn de geijkte dingen gecontroleerd/vervangen.

Nu mijn échte domme vraag : wat moet ik checken bij het dieselfilter en hoe check ik dat ?

Ik tank altijd diesel bij dezelfde pomp. Is weliswaar wel bij mijn lokale supermarkt (want lekker dichtbij) maar is dat standaard slechte diesel ? Normaal dus nooit problemen tot vorige week.

De laatste keer dat ie me liet staan, had ik in Duitsland bij de pomp aan de snelweg getankt dus dat lijkt me ook goede diesel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neenee, het is gewoon kwestie van deductie.

als je goede diesel hebt en een goede onderhoudshistoriek, dan mag je die dingen in principe al minder verdacht beschouwen, maar toch is controleren noodzakelijk.

De dieselfilter heeft onderaan in principe een draaidop. Water is lichter dan dieselolie en dan kun je daar onderaan het water even laten uitdruppen.

Ik zeg niet dat het dit is, maar dan heb je alvast weer een zorg minder.

Lijkt me toch een raar probleem hoor, zomaar stilvallen...

Is het enkel als je extra vermogen vraagt dat hij stilvalt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, eigenlijk wel alleen als ik extra vermogen vraag. Als ik 'even snel'' iemand in wilde halen of als ik een berg oprijd.

Echter wel erg gevaarlijk want het stuurslot schiet er dus ook gelijk op als ik teveel draai. Niet echt wenselijk op de snelweg.......

En daarnaast gebeurt het dus feitelijk zonder melding, pas nadat de motor is gestopt, begint het lampje te branden.....

Ik zal eens kijken of ik bij dat dieselfilter kan..

Bedankt in ieder geval voor het meedenken !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus heeft het met het vragen van extra vermogen te maken...

Zou er geen valse lucht aangezogen worden ergens in het brandstofcircuit ?

Check maar eens je leidingen op barsten, soms is dat al eens gebeurd dat er dan valse lucht in het systeem komt waardoor het motormanagement denkt dat de brandstof op is en de zaak stilvalt...

nu ja, het is maar meedenken hoor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echter wel erg gevaarlijk want het stuurslot schiet er dus ook gelijk op als ik teveel draai. Niet echt wenselijk op de snelweg.......

het stuurslot schiet er op? Nou dat los je dan niet op met een busje injector reiniger!

Ik hoop dqt je bedoeld dat ie heel zwaar stuurt als de motor is uitgevallen want gebeurd namelijk, de stuurbekrachtinging werkt namelijk alleen als de motor draait.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, waarschijnlijk bedoelt ie wel dat de servo uitvalt.

Moest het stuurslot erin slaan, zou dit wel een enorme relaxerende invloed op de sluitspier hebben...

Maar om eens terug te komen op dat stilvallen. Ik had ook dit probleem met mijn moto Guzzi. Door een geknelde benzineleiding durfde die ook stilvallen bij het vragen van groot vermogen.

Normaal rijden ging best, maar toen ik eens een vrachtwagen wou inhalen op het derde vak van de snelweg viel ie plots stil... was wel even paniek.

Naderhand bleek dat de benzineleiding gekneld zat onder het zadel , waardoor het debiet te klein was. Net genoeg om te cruisen ,maar onvoldoende voor powerwerk.

Misschien kan de topicstarter toch eens gans het circuit nazien ? Misschien beginnende verstopping ? Of luchtzuigen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...