Spring naar bijdragen

Niet Startende Jeep Cherokee 2001 (No Bus Melding)


Petje
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepies,

Alweer een tijdje geleden dat ik actief ben geweest op dit forum. Ik heb de afgelopen jaren redelijk probleemloos gereden met mijn Cherokee 4.0 uit 2001 (Gas).

Nu doet zich het probleem voor dat hij van de ene op de andere dag niet meer wil starten. Op het moment dat ik het contact aanzet (nog niet start) krijg ik de melding "No Bus" in het display. Ook staat op dat moment het Automatic Shutdown Relay (ASD) te klapperen en slaat de koelfan aan.

Met het uitlezen middels een DRB scan tool komen we ook niet in de computer om de foutcode uit te lezen.

Inmiddels hebben we de volgende dingen al gedaan:

- Krukas sensor los gehaald maar No Bus melding blijft

- PCM (Powertrain Control Module) uitgewisseld

- Cluster losgehaald en connectors goed bekeken

- TCM (Transmissie Control Module) uitgewisseld

- ASD relay uitgewisseld

Ook hebben we het ASD relay eruit gehad en de contacten doorverbonden met een draadbrug. Op dat moment kregen we de motor wel gestart.

Volgens mij is dat toch een indicatie dat de essentiele sensors zoals de nokkenas/krukas etc. de juiste signalen doorgeven en de motor gewoon loopt.

Het lijkt er meer op dat er een module/sensor een 'vervuild' signaal doorgeeft waardoor de CCD bus danig in de war raakt en de "No Bus" melding geeft.

Heeft iemand nog sugesties of ervaring met dit probleem?

M'n Jeepie staat inmiddels al een 3 weken stil en is knap lastig als je er afhankelijk van bent ;)

Groetjes,

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Patrick, heb vorig jaar (2jan) ook zoiets gehad, lees het even door, misschien heb je er wat aan

http://www.jeepforum.nl/index.php?app=forums&module=forums&section=findpost&pid=221569

Succes!

Ludo

Hoi Ludo,

Bedankt voor je reactie :) Ik had je topic inderdaad ook al gevonden.

Wat ik me afvraag, je had ook een schakelend relay. Schakelde deze langzaam of juist snel?

Bij mij staat het ASD relay (zit in de Power Distribution Center onder de motorkap bij de zekeringen) te zoemen. Was het bij jou hetzelfde relay?

Vandaag weer eens verder gezocht. Als ik de contacten 30 + 87 van het ASD relay doorverbind, dit is het maak kontakt van het relay, dan krijg ik de motor wel gestart. Als de motor eenmaal loopt dan kan ik met een DRBIII scan tool de computer wel uitlezen.

Deze geeft dan een melding:

EATX Controller DTC Detect

Chrysler hex code: $89

SAE Trouble Code: 0700

Klopt het dat dit verwijst naar de TCM Module en kan deze Trouble Code te maken hebben met het niet starten en "No Bus" probleem?

Alvast bedankt voor jullie reacties, het helpt me in ieder geval de logica van het hele systeem te begrijpen ;)

Groetjes,

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Jeepie bromt weer ;)

Het uiteindelijke euvel was een niet origineel relay (van waarschijnlijk de gas installatie) waar een gecordeerd kontakt aan zat.

Dit relay zat in de draad welke van de PCM naar het ASD relay gaat en had 'natuurlijk' niet de kleuren van de originele draad :)

Ere wie ere toekomt, wel ff m'n complimenten aan de monteur in Veldhoven die de storing ook niet los kon laten LOL

Groetjes,

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...