Spring naar bijdragen

Winterbanden Oostenrijk


Recommended Posts

Er schijnt nogal wat wazige informatie te zijn over winterbanden in Oostenrijk. Ik ben sinds 3/4 jaar wwonachtig in Oostenrijk en het Ministerie voor verkeer stelt hier het volgende voor de winterbanden;

1. Voertuigen onder 3.5T zijn NIET verplicht met winterbanden te rijden tussen gestelde periode. Alleen bij winterse omstandigheden geldt deze verplichting. Er mag met zomerbanden gereden worden maar dan zijn sneeuwkettingen verplicht. Hier zit een addertje onder het gras, kettingen mogen alleen gebruikt worden als er een gesloten laag sneeuw of ijs op de weg ligt.

2. Voertuigen over 3.5T zijn verplicht om ten minste op de aangedreven as winterbanden te monteren in gestelde periode.

Het probleem doet zich pas goed voor als je betrokken bent bij een ongeluk, Het is dan aan jouw om te bewijzen dat het ongeluk zich ook voor had gedaan als er winterbanden waren gemonteerd op de auto.

Nu het volgende, met de standaard Goodyear Wrangler HP Banden zul je geen enkel probleem hebben in West Europa. Maarrrr als je zoals ik naar de Oekraine gaat in de winter DOE je er nog steeds verstandig aan GEEN winterbanden te monteren. Ik had op mijn 15 jaar oude Cherokee 4.0 altijd Goodyear Wrangler HP gehad, doch had besloten vanwege het winterse weer (-37C!!) een setje winterbanden te monteren(Coopers Discoverer) hele grote fout. 2 maanden rond gereden met de oude HP's geen enkel probleem. Na 250km op de Coopers, achterstevoren met zo'n 50-60km/h. Geen grip en alleen maar glijden.

Gebaseerd op deze persoonlijke ervaring zeg ik gewoon dat het klinklaare onzin is om op winterbanden te gaan rijden. De overheden weten het ook, zelfs in Duitsland waar men tracht te bekeuren voor het niet hebben van winterbanden, staat het niet in de wet voorgeschreven dat het verplicht is, Oostenrijk idem dito. Ik schrijf dit toe aan zwakke bewijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...