Spring naar bijdragen

Kachelbediening reageert niet?


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Een vraagje:

Als ik de luchtstroom van de kachel wil veranderen en draai aan de knop dan gebeurd er niks. Ik krijg alleen maar lucht op de voorruit. De luchtkleppen reageren dus niet meer.

Kan het zijn dat de draaiknop stuk is? Of is er nog iets dat ikzelf kan controleren?

De airco doet het gewoon evenals de temperatuurknop, de automatische "piloot" werkt gewoon, alleen kan ik niet de luchtstroom veranderen naar de middenopeningen of de voeten.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel....

Het is een WJ, 4.0 uit '99, met automatische airco (of climate control)

Edit: nu lees ik dat de meeste werken op vacuum, is dat bij deze ook het geval??? Dus met elektronisch klimaatsysteem?

bewerkt door Keessie
uitbreiding...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb de drivemotor uitgebouwd en gekeken wat ie doet.

Hij draait wel, de kleppen in het kachelhuis werken ook.

Maar ik kan nog steeds niet de luchtstroom van het voorraam naar het midden of de voeten verplaatsen.

Ik had ook het idee dat deze kleppen er niks mee te maken hebben om de luchtstroom te veranderen??

Ik ga maar eens de kachelbediening loshalen en even kijken of daar iets valt te zien.

Mocht iemand nog een idee hebben, hoor ik dat graag.

Grtzz

:wacko:

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de andere kant van het dashboard maar eens weggehaald, had ik eerder moeten doen:whistle:

Daar zit nl. de bediening van de luchtstroomkleppen.

Die kleppen zitten los, dwz alles kan bewegen. Ik heb de stappenmotor eruit geschroefd en aan de kachelklep bedrading gehangen, die zou dan hetzelfde moeten doen als die stappenmotor...

Niet dus:no:

Ik heb dus het vermoeden dat de stappenmotor kapot is, dus ik ga maar eens opzoek naar een nieuwe...

Als iemand nog zo'n motortje heeft in de buurt van Purmerend, laat je even horen dan:yes:

Wordt vervolgt

:bye1:

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Frans,

Ik weet niet wat jij met Blend doors bedoeld, maar de stappenmotor van het gedeelte dat de luchtstroomkleppen bediend was defect.

Ik kon dus de luchtstroom niet meer veranderen van het raam naar de voeten en alles wat daar tussen zit. De kleppen waren gewoon goed en werkte als je ze met de hand bediende.

De beschrijving die je als eerste gaf, regelt alleen warm/koud, dat werkte gewoon, die zit ook rechts op het kachelhuis.

De drivemotor die stuk was zit links op het kachelhuis, dat was ook een iets meer kl*te klusje....

Maar goed alles werkt weer zoals het hoort:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, alleen het deel onder het stuur moet even weg, paar schroefjes. Dan zie je de motor zo zitten, met het stangenstelsel. Dat zit dan tegen het middenconsole aan op het kachelhuis.

Het is wel een k*tklusje om die motor eruit te schroeven, ik heb een vuistje (korte schroevendraaier) in moeten korten om erbij te komen, er zit nog een deel aluminium van het dashboard in de weg....

Maar het is wel te doen hoor.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

misschien een zeer onnozele vraag maar, als er 2 blend doors zijn (een voor stuurkant en een voor de passagierskant) dan zouden er toch ook twee aandrijfmotors moeten zijn? ik heb al heel wat afgespeurd maar kom telkens maar 1 motor tegen...

Of is het soms dat altijd de the blend door van de stuurkant dicht moet, voordat de passagierskant gesloten kan worden?

ik ben zeer benieuwd

groet

theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien een zeer onnozele vraag maar, als er 2 blend doors zijn (een voor stuurkant en een voor de passagierskant) dan zouden er toch ook twee aandrijfmotors moeten zijn? ik heb al heel wat afgespeurd maar kom telkens maar 1 motor tegen...

Of is het soms dat altijd de the blend door van de stuurkant dicht moet, voordat de passagierskant gesloten kan worden?

ik ben zeer benieuwd

groet

theo

Ik ben ook wel benieuwd...

Ik kwam ook maar één motor tegen aan iedere kant, 1 voor de warmte verstelling en 1 voor de luchtstroom verandering.

Bij mij werkte het weer goed na vervangen van de servomotor voor de luchtstroom, dus ik was weer blij:D

In Spanje smolt de stekker van de weerstand voor de blowermotor, dus moest ik weer even knutselen om toch weer een beetje koele lucht in de auto te krijgen....

Mocht iemand zo'n weerstandskastje hebben liggen, laat even weten??

Dat kastje zit onder het dashboard aan de passagierskant, ik heb Climate Controle, dus geen handmatige airco.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...