Spring naar bijdragen

Olie th400 wordt vanuit vulbuis uitgeworpen


Steen13
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb laatst een th400 ingebouwd in mijn cj7 van '83. (handgeschakeld vervangen)

Nu blijft hij maar olie lekken. Dacht eerst aan een lekkende pakking, dus bak nagekeken en waar nodig laten reviseren. Bleek er van binnen nog als nieuw uit te zien, wel een aantal keerringen enz. vervangen. Daarna onderbebouwd maar blijft steeds lekken.

Ben nu net met de auto bezig geweest.

Ik had wat olie uit de bak gehaald (kleine halve liter) omdat hij bleef lekken (misschien zat ie te vol).

Daarna heb ik voorzichtig geprobeerd om, via de ontluchtingsslang, te kijken of deze los is. voorzichtig een stoot lucht gegeven met de compressor. Ik zag dat er een spatje olie uit de vulpijp/peilbuis kwam. Daarna nog een paar keer voorzichtig geprobeerd, dit geeft weerstand en na een stoot lucht inblazen komt er een sissend geluid, net alsof de olie heen en/of weer loopt.

Vervolgens heb ik de auto gestart en door voor en achteruit te rijden geprobeerd of er nog voldoende olie in zit. Hij deed het minder en vervolgens de trechter op de vulbuis gezet en diezelfde olie er weer in gegooid.

Daarna weer hen en weer hen en weer rijden om te kijken of er voldoende in zou zitten (met de trechter nog op de vulbuis). Na even heen en weer geschommel en wat gas geven blijkt dat er veel gesputter uit de vulbuis komt en er wordt veel olie weer uitgegooid.

Conclusie is dat de olie wel degelijk vanuit de peilbus de bak verlaat en dit dus iedere keer de natte onderkant veroorzaakt.

Vraag:

- Als ik met de compressor via de ontluchtingsslang lucht (de verkeerde kant) in de bak blaas, hoeveel weerstand moet dit dan geven en mag/kan dit?

- Wat kan het probleem zijn dat alles via de vulbuis naar buiten wil?

- Hoe moet ik dit oplossen?

Vriendelijke groet,

Steen13

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je mag helemaal niet met pers lucht in je automaatbak blazen

dan gaan inwendig je keeringen en pakkingen er aan

ontluchting is bedoelt voor uitzetten van olie en div

zo dat er geen spanningen in bak en keeringen op treden en dat eventueel condens kan verdwijnen

Heb wat informatie ingewonnen. Het is een "open" verbinding met de binnenkant en kan dus wel degelijk, via de ontluchtingsslang met perslucht de boel doorblazen. Wel handig om dan eerst de olie af te laten omdat anders de boel via de vulbuis naar buiten komt. (misschien dat dan de keerringen en pakkingen weggedrukt kunnen worden?)

Maar.... Nu heb ik dit gedaan en de opening is los. Vandaag weer een stuk gereden, maar hij blijft nog steeds lekken uit de vulbuis.

Heeft iemand nog een idee?

Groeten,

Steen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je met het inbouwen van de automaat de oliepijlbuis niet plat gedrukt tussen bak en schutboord?

Hierdoor kan de opening kleiner worden en dan kan de olie mee getrokken worden door de uitgaande lucht.

Oliepijlstok rubbertje ook even controleren.

Ik heb eerst de bak geplaatst en daarna de peilbuis erop gezet. Deze heb ik verwarmd en iets bijgebogen. Deze heb ik zeker niet plat gedrukt. Hier kan het dus volgens mij niet aan liggen.

Het is een nieuwe peilbuis met bijbehorende nieuwe peilstok. Het rubber heeft 2 kleine openingen waar lucht door kan ontsnappen.

Dit heeft dus als nadeel dat hier de olie uitgedrukt wordt.

Gisteren de peilbuis verlengd, maar dit helpt ook niets. Het kwam er bovenaan uit. De buis zat hoger dan de ontluchtingsbuis, uit de peilbuis (zonder stop) kwam wel (veel) olie, maar uit de ontluchtingsslang niet.

Daarna een stop op de peilbuis gedaan en de peilstok achterin de jeep gelegd.

Dit lijkt wel te werken. Hij drukt de stop er (nog) niet uit.

We hebben geen idee waar het nu vandaan komt, dus ideëen blijven welkom.

Groeten,

Steen13

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...