Spring naar bijdragen

afstellen firestik


Recommended Posts

ok, ik heb toegegeven aan het jeugsentiment en een bakkie aangeschaft en gemonteerd (volgens mijn vrouw ben ik nu echt in de penopauze beland).

Ik heb geprobeerd met een swr meter de antenne goed af te stellen, maar ik kom er niet helemaal uit. Het is een 80 kanaals bak, maar volgens de handleiding van de SWR meter moet ik de antenne afstellen op kanaal 21 (met een 80 kanaalsbak lijkt me kanaal 41 logischer). Maar ik kom nogal tot verschillende waarden, varieerend van 1.1 tot bijna 3.

Wat doe ik verkeerd? Of is dit normaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is normaal.

De lengte van een antenne (lambda genaamd) is gelijk aan 300.000 gedeeld door de frequentie. Dit kan dus nooit 'perfect' zijn voor meerdere frequenties.

Bovendien is de SWR van een mobiele antenne nooit goed af te stellen, omdat de carrosserie een ongelijk stralingspatroon genereert en ook de afstraling naar de aarde niet echt goed kan.

Dus blijft het altijd een compromis.

Maak je maar geen zorgen, een swr van 1 tot 3 is aanvaardbaar te noemen en je gaat er heus geen meter minder ver mee geraken.

Probeer eens de antenne te verzetten op een andere plaats.

Ik werk met een magneetvoet en als ik hem achteraan op het dak in het midden zet is het de beste plaats.

Let ook op de kabel: geen knikken of scherpe hoeken ! Dit jaagt je SWR de hoogte in. Beter lange bochten maken.

good luck

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha, nu zeg je veel !

Je zit met een softtop !!

Kun je nooit een deftige SWR waarde krijgen. Je hebt veel te weinig massa.

Je moet het zo zien: Hoogfrequent is een rare wetenschap. Je antenne fungeert als de bovenste helft van een dipool. De onderste helft, of de massa laat men weg. Maar in de plaats daarvan heb je dus iets nodig. Die onderste helft van het dipool wordt dus gevormd door de aarde. Maar om een deftige afstraling naar de aarde te krijgen heb je veel massa nodig.

Bij een Groundplane antenne is dit door de coax, die een heel eind naar beneden hangt. Sommige antennes hebben ook radialen die een kwartgolf lang zijn.

Bij een auto is dit de carrosserie die dan verder de afstraling bezorgt. Maar je softtop is geen metalen oppervlak en een kofferdeksel heb je ook niet wellicht...

Dus kun je nooit een deftig resultaat krijgen.

Best een vet gat boren ergens in een carrosseriedeel die groot genoeg is om als straler te fungeren, maar als je te laag staat heb je reflecties en opnieuw slechte SWR...

Dus ja... koop een BMW 520 en zet hem op de koffer: dat gaat perfect !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha, nu zeg je veel !

Je zit met een softtop !!

Kun je nooit een deftige SWR waarde krijgen. Je hebt veel te weinig massa.

Je moet het zo zien: Hoogfrequent is een rare wetenschap. Je antenne fungeert als de bovenste helft van een dipool. De onderste helft, of de massa laat men weg. Maar in de plaats daarvan heb je dus iets nodig. Die onderste helft van het dipool wordt dus gevormd door de aarde. Maar om een deftige afstraling naar de aarde te krijgen heb je veel massa nodig.

Bij een Groundplane antenne is dit door de coax, die een heel eind naar beneden hangt. Sommige antennes hebben ook radialen die een kwartgolf lang zijn.

Bij een auto is dit de carrosserie die dan verder de afstraling bezorgt. Maar je softtop is geen metalen oppervlak en een kofferdeksel heb je ook niet wellicht...

Thanks, I am still confused but at a much higher level now :P

Voor wat het waard is: ik heb de antenne op de steun achter het reservewiel gezet (zit vastgebout in de achterklep) en vervolgens een aardkabel gefabriceerd tussen de body en de achterdeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb de antenne op de steun achter het reservewiel gezet

welja, dat is het hem juist. Als de antenne niet vrijuit kan 'kijken' dan kaatst een deel van de electromagnetische straling terug op de antenne en heb je hetgeen men noemt SWR. SWR staat trouwens voor 'standing wave reflection' , dwz. het gedeelte van je vermogen dat terug je bak ingestuurd wordt.

Best is eens afkijken bij onze vrienden uit 1945... daar stonden de antennes op een soort verlengstok en keken ze vrijuit over de jeep...

geraak je miljarden km ver mee zo...:P

Op de hierbij gevoegde foto zie je waar mijn antenne staat. Het is een 5/8 president. Hiermee geraak ik makkelijk 25 km ver.

post-2234-12873033714212_thumb.jpg

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...