Bob Overland Geplaatst October 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2009 Ik heb een GC Overland 4.7 uit 2003 met een enorme resonantie tussen 130 en 160 km/u. (Ik weet dat je niet zo hard mag rijden in NL, maar laten we het er maar op houden dat ik veel in Duitsland rij voor mijn Duitse werkgever.) Het geluid en de trilling zijn op z'n sterkst bij 150 km/u en dan ook nog bij het houden van een constante snelheid, dus niet accellereren of uitrollen/afremmen. Inmiddels heeft de dealer (gelukkig onder garantie): 1. Een andere gebruikte (iets meer km's) tussenbak geplaatst 2. De wielen verwisseld 3. de steekassen vervangen 4. de cardan vervangen Niets heeft geholpen, behalve dat bij 1. de problemen tijdelijk weg waren. Ook de importeur (ene heer Bone, Boone, o.i.d.) is er bij geweest en zegt dat als dit alles niet geholpen heeft, het er niet uit te krijgen is en maar als "producteigenschap" moet worden gezien. Naar mijn idee is een producteigenschap bekend bij dealers en de importeur en gaan ze er niet eens aan beginnen om het weg proberen te krijgen en zouden ze ook moeten weten waar het vandaan komt. Ik heb nu een patstelling en geen flauw idee meer wat het zou kunnen zijn. Ik ben bij een andere dealer geweest en heb de resonantie kunnen laten voelen/horen en die betwist stellig dat het een producteigenschap is. Wie heeft enige verklaring en/of ervaring hiermee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2009 Het nadeel (voor jou rijstijl) van een Jeep is, is dat het geen sportwagen is. Klinkt raar, maar ik denk dat de heren gewoon gelijk hebben. Zo te lezen hebben ze hun best gedaan om de normale zaken aan te pakken en de trilling blijft. De wielen kunnen bijvoorbeeld niet 100% rond zijn, misschien moet er ergens nog een tiende gram lood op, een band kan een productiefout bevatten. Op dit soort details komt het waarschijnlijk uit en dan nog mag je blij zijn als je op een normale manier 150 kan rijden. Ze hebben er van geleerd, de nieuwere SRT series hebben een -op snelheid- aangepaste aandrijflijn. Ik wil niet zeggen dat het normaal is, wel dàt je dit mee kan maken en dat het bij de volgende serie banden plots helemaal weg zou kunnen zijn. (als voorbeeld) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Overland Geplaatst October 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2009 (bewerkt) De banden zijn het probleem niet, want er zijn ook andere banden onder gezet. Ik snap dat het geen sportauto is (ook dat was één van hun opmerkingen, welke in mijn ogen nogal slap is), maar het lijkt me nogal vreemd dat je met een auto die 210 km/u kan rijden je bij 130 km/u al een resonantie krijgt die erg doet lijken op een extreme slijtage aan de aandrijflijn. Wie zegt mij dat dit niet bij 90 km/u al niet het geval is, maar dat ik het niet hoor of voel? Toen ik de auto kocht (en dat zal ook bij niemand gaan gebeuren) heeft niemand mij gezegd dat ik er geen 150 mee kan rijden omdat het geen sportauto is... Overigens vind ik 150 niet eens zo bizar hard voor zo'n auto. Als het er bij 170 in zou komen, dan zou ik het snappen... In ieder geval bedankt voor je reactie! October 15, 2009 bewerkt door Bob Overland Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Ruud Verhof Geplaatst October 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2009 Uitbalanceren van de tussenas(sen)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2009 De banden zijn het probleem niet, want er zijn ook andere banden onder gezet. Ik snap dat het geen sportauto is (ook dat was één van hun opmerkingen, welke in mijn ogen nogal slap is), maar het lijkt me nogal vreemd dat je met een auto die 210 km/u kan rijden je bij 130 km/u al een resonantie krijgt die erg doet lijken op een extreme slijtage aan de aandrijflijn. Wie zegt mij dat dit niet bij 90 km/u al niet het geval is, maar dat ik het niet hoor of voel? Toen ik de auto kocht (en dat zal ook bij niemand gaan gebeuren) heeft niemand mij gezegd dat ik er geen 150 mee kan rijden omdat het geen sportauto is... Overigens vind ik 150 niet eens zo bizar hard voor zo'n auto. Als het er bij 170 in zou komen, dan zou ik het snappen... In ieder geval bedankt voor je reactie! Het is zeker zo dat het abnormaal is, het is ook zeker zo dat je er wat aan kan en moet doen. 130 km/u moet een kruis-snelheid zijn voor een normale auto. Mijn punt is, dat het aan veel kleinere dingen zou kunnen liggen die je niet 1-2-3 hebt opgespoord, zie de reactie hierboven bijvoorbeeld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Overland Geplaatst October 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2009 Ik heb dat inderdaad eerder gehoord over het balanceren van de tussenassen, maar volgens de dealer heeft dat geen nut... Ah, Kameel, excuus, ik had het verkeerd begrepen. Ze hebben veel onderzocht en gedaan en nu hebben ze waarschijnlijk geen zin meer er nog meer tijd en geld in te stoppen. Ze hebben de bal nu bij mij neergelegd, dat als ik kan aangeven wat het probleem is, zij het op gaan lossen. Zij weten het niet meer en zeggen dus dat het dan maar bij de auto hoort. Uiteraard een vreemde stellingname van ze, maar ik zit daar nu mee. Nog vervelender is dat ik verder echt meer dan tevreden ben met de auto! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.