Spring naar bijdragen

Extra elektrische koelvin installeren?


coen
 Share

Recommended Posts

Het volgende probleem.

Heb een nieuw GM Goodwrench blok in mijn CJ7 gelegd en heb nu een koelprobleem. Denk dat ik het achteraf met mijn oude blok ook al had maar toen deden de meters het niet en misschien wel de oorzaak van het overlijden van het oude chevy 350 blok? maar ja.

De koelvin die op de waterpomp is bevestigd staat na mijn mening erg ver van de radiator(10cm). Hierdoor is de zuigende werking van de vin, die de lucht door de radiator moet trekken eigenlijk niets meer waardoor hij, te weinig koelt. Is ook zo omdat, als ik hem een tijdje stationair laat draaien wordt hij zo warm dat hij de koelvloeistof door het overdrukslangetje in het reservoir blaast. Hij wordt gewoon te warm. Heb er de thermostaat al uit gehaald en gecontroleerd of de radiator goed doorloopt. Radiator loopt goed door en is overal warm en daar zitten dus geen verstopte delen in.

Mijn idee is om nu, (vanwege die grote afstand tussen koelvin en radiator)

een elektrische koelvin erbij te plaatsen. Mogelijk aangestuurd via een schakelaar in het dashboard maar liever geschakeld door een thermoschakelaar zodat de vin zelf aan- en uitslaat bij de gewenste temperaturen.

1.Heeft iemand hier ervaring mee en weet wat wel en niet kan?

2.Kan dan de koelvin op de waterpomp dan komen te vervallen?

Of is het beter om de radiator een stuk dichter bij de vin te plaatsen. Dan komt hij wel erg ver van de gril? Maakt dat wat uit?

Ik heb ongeveer 10 cm ruimte tussen mijn koelvin op de waterpomp en de radiator.

We horen het wel, alvast bedankt.

groeten coen :D

bewerkt door coen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het volgende probleem.

Heb een nieuw GM Goodwrench blok in mijn CJ7 gelegd en heb nu een koelprobleem. Denk dat ik het achteraf met mijn oude blok ook al had maar toen deden de meters het niet en misschien wel de oorzaak van het overlijden van het oude chevy 350 blok? maar ja.

De koelvin die op de waterpomp is bevestigd staat na mijn mening erg ver van de radiator(10cm). Hierdoor is de zuigende werking van de vin, die de lucht door de radiator moet trekken eigenlijk niets meer waardoor hij, te weinig koelt. Is ook zo omdat, als ik hem een tijdje stationair laat draaien wordt hij zo warm dat hij de koelvloeistof door het overdrukslangetje in het reservoir blaast. Hij wordt gewoon te warm. Heb er de thermostaat al uit gehaald en gecontroleerd of de radiator goed doorloopt. Radiator loopt goed door en is overal warm en daar zitten dus geen verstopte delen in.

Mijn idee is om nu, (vanwege die grote afstand tussen koelvin en radiator)

een elektrische koelvin erbij te plaatsen. Mogelijk aangestuurd via een schakelaar in het dashboard maar liever geschakeld door een thermoschakelaar zodat de vin zelf aan- en uitslaat bij de gewenste temperaturen.

1.Heeft iemand hier ervaring mee en weet wat wel en niet kan?

2.Kan dan de koelvin op de waterpomp dan komen te vervallen?

Of is het beter om de radiator een stuk dichter bij de vin te plaatsen. Dan komt hij wel erg ver van de gril? Maakt dat wat uit?

Ik heb ongeveer 10 cm ruimte tussen mijn koelvin op de waterpomp en de radiator.

We horen het wel, alvast bedankt.

groeten coen :D

ik heb een aftermarket fan + spacer zodat alles dicht bij de radiator komt

geen visco meer

werkt perfect

(ook nieuw chevy 350 blok)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Iwan Overmars

Coen,

Ik heb dit jaar ook een electrische dual fan gemonteerd. Type Flex-a-Lite nr. 575.

De mechanische fan heb ik van de pullie van de waterpomp afgehaald.

Op zich was deze makkelijk aan te sluiten met het bijgeleverde schema.

Er zit zo'n metalen voeler-staafje bij die je door het raster van de radiateur aanbrengt. Op deze manier slaan de fans automatisch aan en uit. Tevens kun je de fans zo aansluiten dat als je de auto hebt uitgezet, de fans nog wel aanslaan en doorkoelen.

Ik ben er zeker tevreden over.

Ik moet wel zeggen dat mijn motor nog wel warm wordt, ondanks mijn dual fans.......

Bij normaal rijden (géén offroad) wordt de motor soms zo warm dat de koelvloeistof uit het overloopslangetje komt.

Kan iemand mij zeggen waar ik de oorzaak hiervan moet zoeken?

Hoe kan ik testen of de originele thermostaat kapot is of dat mijn radiateur niet zo best meer is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Steven en Iwan,

Ben natuurlijk benieuwd wat jullie oplossingen kosten. Ik heb zelf het idee dat de fan op de waterpomp niet echt hard genoeg draait om voldoende te kunnen koelen en dat veranderd niet als ik voor de oplossing van Steven ga.

Als jullie eventuele adressen of websites hebben waarop ik dit spul in Nederland kan kopen, hoor ik het graag. (Ben niet zo thuis in Amerikaanse bestellingen)

Steven heb jij met jouw fan geen koelproblemen meer?.

Iwan, ik heb mijn thermostaat eruit gehaald en in een pannetje water aan de kook gebracht. Ik zag toen dat het water reeds kookte toen de thermostaat een klein stukje open ging. Achteraf bleek dit kleine stukje voldoende maar heb voor de zekerheid gewoon een nieuwe gekocht. Kostte 8,50 euro.

Van de radiator heb ik de slangen eraf gehaald en de tuinslang opgezet. Loopt het goed door dan zit hij niet verstopt. maar dat geeft geen garantie dat er verstopte delen in zitten. Als je de motor warm draait en je voelt de gehele radiator met de hand overal geleidelijk warm worden en er blijven geen delen opvallend kouder dan de rest dan kan er volgens mij met je radiator niet veel fout zijn. Moet natuurlijk niet via de buitenzijde bevuild zijn tussen de lammelen.

Ik hoor het graag van jullie wat ze kosten.

groeten coen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sou beginnen met een goeie fan shroud temaken. Daarna een eletrische fan voor de radiateur kan ook geen kwaad. Een V8 in een Jeep maakt het een hele klus om ze koel te houden.. Er is niet genooeg ruimte voor een groot genoege radiateur en de lucht doorstrooming is ook niet genoeg.

Jullie zijn mazzel dat het in Nederland niet zo heet is.

Als je Jeep op de snelweg of bij hogere snelheid te warm loopt dan heb he zeker niet genoeg koel lucht door de radiateur. Fan shroud en zeker maken dat alle lucht die door de grill gaat allen door de radiateur kan en er niet omheen

bewerkt door aw12345
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Logisch redeneren helpt hier ook.

Als je nu eerst zorgt voor voldoende koeling dmv goede ventilatie, grote radiator en goede doorstroming dan heb je tenminste al afgekoelde vloeistof.

Tweede probleem kan nu zijn dat je die koelere vloeistof niet rap genoeg kunt rondpompen in het motorblok. Verstoppingen, versleten waterpomp of slechte thermostaat kunnen hier oorzaak zijn.

en dan zijn er nog heel wat andere randproblemen die het warmlopen veroorzaken.

Ik zou dus eerst de basics controleren en dan verder denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Iwan Overmars
Logisch redeneren helpt hier ook.

Als je nu eerst zorgt voor voldoende koeling dmv goede ventilatie, grote radiator en goede doorstroming dan heb je tenminste al afgekoelde vloeistof.

Tweede probleem kan nu zijn dat je die koelere vloeistof niet rap genoeg kunt rondpompen in het motorblok. Verstoppingen, versleten waterpomp of slechte thermostaat kunnen hier oorzaak zijn.

en dan zijn er nog heel wat andere randproblemen die het warmlopen veroorzaken.

Ik zou dus eerst de basics controleren en dan verder denken.

Beste Frans,

In mijn geval is de waterpomp vorig jaar vernieuwd. De standaard fan is er af en vervanen voor dual electrische.

Zal een nieuw thermostaatje voor een betere koeling kunnen zorgen?

Gr Iwan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Iwan Overmars
Steven en Iwan,

Ben natuurlijk benieuwd wat jullie oplossingen kosten. Ik heb zelf het idee dat de fan op de waterpomp niet echt hard genoeg draait om voldoende te kunnen koelen en dat veranderd niet als ik voor de oplossing van Steven ga.

Als jullie eventuele adressen of websites hebben waarop ik dit spul in Nederland kan kopen, hoor ik het graag. (Ben niet zo thuis in Amerikaanse bestellingen)

Steven heb jij met jouw fan geen koelproblemen meer?.

Iwan, ik heb mijn thermostaat eruit gehaald en in een pannetje water aan de kook gebracht. Ik zag toen dat het water reeds kookte toen de thermostaat een klein stukje open ging. Achteraf bleek dit kleine stukje voldoende maar heb voor de zekerheid gewoon een nieuwe gekocht. Kostte 8,50 euro.

Van de radiator heb ik de slangen eraf gehaald en de tuinslang opgezet. Loopt het goed door dan zit hij niet verstopt. maar dat geeft geen garantie dat er verstopte delen in zitten. Als je de motor warm draait en je voelt de gehele radiator met de hand overal geleidelijk warm worden en er blijven geen delen opvallend kouder dan de rest dan kan er volgens mij met je radiator niet veel fout zijn. Moet natuurlijk niet via de buitenzijde bevuild zijn tussen de lammelen.

Ik hoor het graag van jullie wat ze kosten.

groeten coen.

Beste Coen,

Ik heb mijn Flex-a-lite 575Y dual fans via ebay gekocht. Dit ging perfect.

Ik deze gekocht bij David Scalf.

David Scalf [david.scalf@flex-a-lite.com]

Hij verkoopt gereviseerde ("remanufactured") fans maar ook nieuwe. Die van mij was ook helemaal nieuw.

Ik heb er USD 250,00 incl. shipping voor betaald. Echt een koopje als je dit vergelijkt met bijv. 4wd.com. :worshippy:

Suc6.

Gr Iwan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Indien de waterpomp idd. goed en nieuw is, moet je eens de thermostaat bekijken.

Er moet toch iets aan de hand zijn waardoor de koeling niet optimaal werkt. Alle punten controleren en blijven controleren !

Zelfs het meest voor de hand liggende kleinigheidje mag je niet nalaten te checken !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo iwan als die al zo snel heet word draait de fan wel de goede kant op

ivm aan sluiten zuigen of blazen

en waar zitten ze voor of achter radiateur

dit ivm zuigen of blazen

met twee van die fan,s en een nieuwe waterpomp en een goede radiateur moet hij of road gewoon goed koelen

ik had dit ook met mijn chevy met multiriem, waterpomp draaide andere kant op waardoor de fan blaasde ipv zuigen.

Een andere erop en het was opgelost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Iwan Overmars
hallo iwan als die al zo snel heet word draait de fan wel de goede kant op

ivm aan sluiten zuigen of blazen

en waar zitten ze voor of achter radiateur

dit ivm zuigen of blazen

met twee van die fan,s en een nieuwe waterpomp en een goede radiateur moet hij of road gewoon goed koelen

Bij mij draaien de fans van rechts naar links (vanachter het stuur gezien) en zuigen de lucht aan, dus "puller-fans".

Als de fans draaien en je je hand voor de radiateur houdt (bij de grille) kun je dit goed voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Iwan Overmars
Indien de waterpomp idd. goed en nieuw is, moet je eens de thermostaat bekijken.

Er moet toch iets aan de hand zijn waardoor de koeling niet optimaal werkt. Alle punten controleren en blijven controleren !

Zelfs het meest voor de hand liggende kleinigheidje mag je niet nalaten te checken !

O.k.,

Ik zal binnenkort eens de thermostaat gaan bekijken of vernieuwen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij draaien de fans van rechts naar links (vanachter het stuur gezien) en zuigen de lucht aan, dus "puller-fans".

Als de fans draaien en je je hand voor de radiateur houdt (bij de grille) kun je dit goed voelen.

Kan goed zijn dat er een waterpomp op zit met een andere draairichting,

ik heb zelf ook een chevy 305 TBI van 1991, deze waterpomp heeft een andere draairichting dan de oudere modellen.

Als het 1 is geweest met een mulitieriem kan dit maar zo zijn.

:(:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het volgende probleem.

Heb een nieuw GM Goodwrench blok in mijn CJ7 gelegd en heb nu een koelprobleem. Denk dat ik het achteraf met mijn oude blok ook al had maar toen deden de meters het niet en misschien wel de oorzaak van het overlijden van het oude chevy 350 blok? maar ja.

De koelvin die op de waterpomp is bevestigd staat na mijn mening erg ver van de radiator(10cm). Hierdoor is de zuigende werking van de vin, die de lucht door de radiator moet trekken eigenlijk niets meer waardoor hij, te weinig koelt. Is ook zo omdat, als ik hem een tijdje stationair laat draaien wordt hij zo warm dat hij de koelvloeistof door het overdrukslangetje in het reservoir blaast. Hij wordt gewoon te warm. Heb er de thermostaat al uit gehaald en gecontroleerd of de radiator goed doorloopt. Radiator loopt goed door en is overal warm en daar zitten dus geen verstopte delen in.

Mijn idee is om nu, (vanwege die grote afstand tussen koelvin en radiator)

een elektrische koelvin erbij te plaatsen. Mogelijk aangestuurd via een schakelaar in het dashboard maar liever geschakeld door een thermoschakelaar zodat de vin zelf aan- en uitslaat bij de gewenste temperaturen.

1.Heeft iemand hier ervaring mee en weet wat wel en niet kan?

2.Kan dan de koelvin op de waterpomp dan komen te vervallen?

Of is het beter om de radiator een stuk dichter bij de vin te plaatsen. Dan komt hij wel erg ver van de gril? Maakt dat wat uit?

Ik heb ongeveer 10 cm ruimte tussen mijn koelvin op de waterpomp en de radiator.

We horen het wel, alvast bedankt.

groeten coen :(

Je kan ook een tunnel om de koelvin maken zal de de lucht gedwongen wordt door de radiateur, hebben ze standaard ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aitze,

Aan zo'n tunnel om de vin heb ik ook zitten denken maar mijn blok hangt iets te laag en daardoor is onderzijde vin onder de radiator.

Even terug komend op de waterpomp. Ik heb mijn oude waterpomp gebruikt die op een oudere 350 Chevy gemonteerd zat. Het nieuwe Goodwrench blok van GM heeft toch geen andere waterpomp nodig?? weet iemand dat?

Als de motor loopt komt de koelvloeistof gewoon via de bovenste waterslang de radiator in lopen. Dan is de richting toch goed?.

Ik heb wel het idee dat er weinig koelstof in de onderste slang zit als ik er in knijp als de motor loopt.

Snap ik eigenlijk niet want de radiator zit vol en loopt goed door(heb ik gecontroleerd).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Iwan Overmars
Kan goed zijn dat er een waterpomp op zit met een andere draairichting,

ik heb zelf ook een chevy 305 TBI van 1991, deze waterpomp heeft een andere draairichting dan de oudere modellen.

Als het 1 is geweest met een mulitieriem kan dit maar zo zijn.

:wacko::bye1:

Aitze,

Ik heb een AMC360. Hiervoor heb ik vorig jaar een nieuwe waterpomp gekocht (bij ESP-Eberle, Duitsland). Ik weet niet beter of er is hiervoor maar 1 type, dus moet de draairichting toch altijd goed zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...