coen Geplaatst October 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2009 (bewerkt) Het volgende probleem. Heb een nieuw GM Goodwrench blok in mijn CJ7 gelegd en heb nu een koelprobleem. Denk dat ik het achteraf met mijn oude blok ook al had maar toen deden de meters het niet en misschien wel de oorzaak van het overlijden van het oude chevy 350 blok? maar ja. De koelvin die op de waterpomp is bevestigd staat na mijn mening erg ver van de radiator(10cm). Hierdoor is de zuigende werking van de vin, die de lucht door de radiator moet trekken eigenlijk niets meer waardoor hij, te weinig koelt. Is ook zo omdat, als ik hem een tijdje stationair laat draaien wordt hij zo warm dat hij de koelvloeistof door het overdrukslangetje in het reservoir blaast. Hij wordt gewoon te warm. Heb er de thermostaat al uit gehaald en gecontroleerd of de radiator goed doorloopt. Radiator loopt goed door en is overal warm en daar zitten dus geen verstopte delen in. Mijn idee is om nu, (vanwege die grote afstand tussen koelvin en radiator) een elektrische koelvin erbij te plaatsen. Mogelijk aangestuurd via een schakelaar in het dashboard maar liever geschakeld door een thermoschakelaar zodat de vin zelf aan- en uitslaat bij de gewenste temperaturen. 1.Heeft iemand hier ervaring mee en weet wat wel en niet kan? 2.Kan dan de koelvin op de waterpomp dan komen te vervallen? Of is het beter om de radiator een stuk dichter bij de vin te plaatsen. Dan komt hij wel erg ver van de gril? Maakt dat wat uit? Ik heb ongeveer 10 cm ruimte tussen mijn koelvin op de waterpomp en de radiator. We horen het wel, alvast bedankt. groeten coen October 5, 2009 bewerkt door coen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst October 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2009 Het volgende probleem.Heb een nieuw GM Goodwrench blok in mijn CJ7 gelegd en heb nu een koelprobleem. Denk dat ik het achteraf met mijn oude blok ook al had maar toen deden de meters het niet en misschien wel de oorzaak van het overlijden van het oude chevy 350 blok? maar ja. De koelvin die op de waterpomp is bevestigd staat na mijn mening erg ver van de radiator(10cm). Hierdoor is de zuigende werking van de vin, die de lucht door de radiator moet trekken eigenlijk niets meer waardoor hij, te weinig koelt. Is ook zo omdat, als ik hem een tijdje stationair laat draaien wordt hij zo warm dat hij de koelvloeistof door het overdrukslangetje in het reservoir blaast. Hij wordt gewoon te warm. Heb er de thermostaat al uit gehaald en gecontroleerd of de radiator goed doorloopt. Radiator loopt goed door en is overal warm en daar zitten dus geen verstopte delen in. Mijn idee is om nu, (vanwege die grote afstand tussen koelvin en radiator) een elektrische koelvin erbij te plaatsen. Mogelijk aangestuurd via een schakelaar in het dashboard maar liever geschakeld door een thermoschakelaar zodat de vin zelf aan- en uitslaat bij de gewenste temperaturen. 1.Heeft iemand hier ervaring mee en weet wat wel en niet kan? 2.Kan dan de koelvin op de waterpomp dan komen te vervallen? Of is het beter om de radiator een stuk dichter bij de vin te plaatsen. Dan komt hij wel erg ver van de gril? Maakt dat wat uit? Ik heb ongeveer 10 cm ruimte tussen mijn koelvin op de waterpomp en de radiator. We horen het wel, alvast bedankt. groeten coen ik heb een aftermarket fan + spacer zodat alles dicht bij de radiator komt geen visco meer werkt perfect (ook nieuw chevy 350 blok) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
coen Geplaatst October 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2009 Steven, Komt deze in plaats van de originele fan? Hoe kort zit deze dan van de radiator? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst October 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2009 Steven,Komt deze in plaats van de originele fan? Hoe kort zit deze dan van de radiator? ja, zit op +/- 2cm van de radiator. kan eventueel foto´s maken en het merk en type opzoeken, ik hoor het wel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Iwan Overmars Geplaatst October 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2009 Coen, Ik heb dit jaar ook een electrische dual fan gemonteerd. Type Flex-a-Lite nr. 575. De mechanische fan heb ik van de pullie van de waterpomp afgehaald. Op zich was deze makkelijk aan te sluiten met het bijgeleverde schema. Er zit zo'n metalen voeler-staafje bij die je door het raster van de radiateur aanbrengt. Op deze manier slaan de fans automatisch aan en uit. Tevens kun je de fans zo aansluiten dat als je de auto hebt uitgezet, de fans nog wel aanslaan en doorkoelen. Ik ben er zeker tevreden over. Ik moet wel zeggen dat mijn motor nog wel warm wordt, ondanks mijn dual fans....... Bij normaal rijden (géén offroad) wordt de motor soms zo warm dat de koelvloeistof uit het overloopslangetje komt. Kan iemand mij zeggen waar ik de oorzaak hiervan moet zoeken? Hoe kan ik testen of de originele thermostaat kapot is of dat mijn radiateur niet zo best meer is? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
coen Geplaatst October 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2009 Steven en Iwan, Ben natuurlijk benieuwd wat jullie oplossingen kosten. Ik heb zelf het idee dat de fan op de waterpomp niet echt hard genoeg draait om voldoende te kunnen koelen en dat veranderd niet als ik voor de oplossing van Steven ga. Als jullie eventuele adressen of websites hebben waarop ik dit spul in Nederland kan kopen, hoor ik het graag. (Ben niet zo thuis in Amerikaanse bestellingen) Steven heb jij met jouw fan geen koelproblemen meer?. Iwan, ik heb mijn thermostaat eruit gehaald en in een pannetje water aan de kook gebracht. Ik zag toen dat het water reeds kookte toen de thermostaat een klein stukje open ging. Achteraf bleek dit kleine stukje voldoende maar heb voor de zekerheid gewoon een nieuwe gekocht. Kostte 8,50 euro. Van de radiator heb ik de slangen eraf gehaald en de tuinslang opgezet. Loopt het goed door dan zit hij niet verstopt. maar dat geeft geen garantie dat er verstopte delen in zitten. Als je de motor warm draait en je voelt de gehele radiator met de hand overal geleidelijk warm worden en er blijven geen delen opvallend kouder dan de rest dan kan er volgens mij met je radiator niet veel fout zijn. Moet natuurlijk niet via de buitenzijde bevuild zijn tussen de lammelen. Ik hoor het graag van jullie wat ze kosten. groeten coen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst October 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2009 (bewerkt) Ik sou beginnen met een goeie fan shroud temaken. Daarna een eletrische fan voor de radiateur kan ook geen kwaad. Een V8 in een Jeep maakt het een hele klus om ze koel te houden.. Er is niet genooeg ruimte voor een groot genoege radiateur en de lucht doorstrooming is ook niet genoeg. Jullie zijn mazzel dat het in Nederland niet zo heet is. Als je Jeep op de snelweg of bij hogere snelheid te warm loopt dan heb he zeker niet genoeg koel lucht door de radiateur. Fan shroud en zeker maken dat alle lucht die door de grill gaat allen door de radiateur kan en er niet omheen October 5, 2009 bewerkt door aw12345 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst October 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2009 ik heb geen koelproblemen meer. Ben deze zomer op een van de heetste dagen gaan rijdne in een klei groeve (hele lage snelheden) en motor bleef mooi koel. Fan is in combinatie met een fan schroud (tunnel) en nieuwe radiator. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst October 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2009 Logisch redeneren helpt hier ook. Als je nu eerst zorgt voor voldoende koeling dmv goede ventilatie, grote radiator en goede doorstroming dan heb je tenminste al afgekoelde vloeistof. Tweede probleem kan nu zijn dat je die koelere vloeistof niet rap genoeg kunt rondpompen in het motorblok. Verstoppingen, versleten waterpomp of slechte thermostaat kunnen hier oorzaak zijn. en dan zijn er nog heel wat andere randproblemen die het warmlopen veroorzaken. Ik zou dus eerst de basics controleren en dan verder denken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Iwan Overmars Geplaatst October 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2009 Logisch redeneren helpt hier ook.Als je nu eerst zorgt voor voldoende koeling dmv goede ventilatie, grote radiator en goede doorstroming dan heb je tenminste al afgekoelde vloeistof. Tweede probleem kan nu zijn dat je die koelere vloeistof niet rap genoeg kunt rondpompen in het motorblok. Verstoppingen, versleten waterpomp of slechte thermostaat kunnen hier oorzaak zijn. en dan zijn er nog heel wat andere randproblemen die het warmlopen veroorzaken. Ik zou dus eerst de basics controleren en dan verder denken. Beste Frans, In mijn geval is de waterpomp vorig jaar vernieuwd. De standaard fan is er af en vervanen voor dual electrische. Zal een nieuw thermostaatje voor een betere koeling kunnen zorgen? Gr Iwan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Iwan Overmars Geplaatst October 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2009 Steven en Iwan,Ben natuurlijk benieuwd wat jullie oplossingen kosten. Ik heb zelf het idee dat de fan op de waterpomp niet echt hard genoeg draait om voldoende te kunnen koelen en dat veranderd niet als ik voor de oplossing van Steven ga. Als jullie eventuele adressen of websites hebben waarop ik dit spul in Nederland kan kopen, hoor ik het graag. (Ben niet zo thuis in Amerikaanse bestellingen) Steven heb jij met jouw fan geen koelproblemen meer?. Iwan, ik heb mijn thermostaat eruit gehaald en in een pannetje water aan de kook gebracht. Ik zag toen dat het water reeds kookte toen de thermostaat een klein stukje open ging. Achteraf bleek dit kleine stukje voldoende maar heb voor de zekerheid gewoon een nieuwe gekocht. Kostte 8,50 euro. Van de radiator heb ik de slangen eraf gehaald en de tuinslang opgezet. Loopt het goed door dan zit hij niet verstopt. maar dat geeft geen garantie dat er verstopte delen in zitten. Als je de motor warm draait en je voelt de gehele radiator met de hand overal geleidelijk warm worden en er blijven geen delen opvallend kouder dan de rest dan kan er volgens mij met je radiator niet veel fout zijn. Moet natuurlijk niet via de buitenzijde bevuild zijn tussen de lammelen. Ik hoor het graag van jullie wat ze kosten. groeten coen. Beste Coen, Ik heb mijn Flex-a-lite 575Y dual fans via ebay gekocht. Dit ging perfect. Ik deze gekocht bij David Scalf. David Scalf [david.scalf@flex-a-lite.com] Hij verkoopt gereviseerde ("remanufactured") fans maar ook nieuwe. Die van mij was ook helemaal nieuw. Ik heb er USD 250,00 incl. shipping voor betaald. Echt een koopje als je dit vergelijkt met bijv. 4wd.com. Suc6. Gr Iwan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
coen Geplaatst October 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2009 Iwan, Bedankt voor je reactie. Ik ga eens gaan shoppen denk ik. groeten coen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gympie1 Geplaatst October 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2009 hallo iwan als die al zo snel heet word draait de fan wel de goede kant op ivm aan sluiten zuigen of blazen en waar zitten ze voor of achter radiateur dit ivm zuigen of blazen met twee van die fan,s en een nieuwe waterpomp en een goede radiateur moet hij of road gewoon goed koelen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 Indien de waterpomp idd. goed en nieuw is, moet je eens de thermostaat bekijken. Er moet toch iets aan de hand zijn waardoor de koeling niet optimaal werkt. Alle punten controleren en blijven controleren ! Zelfs het meest voor de hand liggende kleinigheidje mag je niet nalaten te checken ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 hallo iwan als die al zo snel heet word draait de fan wel de goede kant op ivm aan sluiten zuigen of blazen en waar zitten ze voor of achter radiateur dit ivm zuigen of blazen met twee van die fan,s en een nieuwe waterpomp en een goede radiateur moet hij of road gewoon goed koelen ik had dit ook met mijn chevy met multiriem, waterpomp draaide andere kant op waardoor de fan blaasde ipv zuigen. Een andere erop en het was opgelost Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 waterpomp draaide andere kant op waardoor de fan blaasde ipv zuigen. euh... steven... hoe kan dit nou ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 euh... steven... hoe kan dit nou ? had de koelvin van mijn amc 360 gebruikt daar draaid de waterpomp naar links en bij mijn chevy 350 andersom... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Iwan Overmars Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 hallo iwan als die al zo snel heet word draait de fan wel de goede kant op ivm aan sluiten zuigen of blazen en waar zitten ze voor of achter radiateur dit ivm zuigen of blazen met twee van die fan,s en een nieuwe waterpomp en een goede radiateur moet hij of road gewoon goed koelen Bij mij draaien de fans van rechts naar links (vanachter het stuur gezien) en zuigen de lucht aan, dus "puller-fans". Als de fans draaien en je je hand voor de radiateur houdt (bij de grille) kun je dit goed voelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Iwan Overmars Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 Indien de waterpomp idd. goed en nieuw is, moet je eens de thermostaat bekijken.Er moet toch iets aan de hand zijn waardoor de koeling niet optimaal werkt. Alle punten controleren en blijven controleren ! Zelfs het meest voor de hand liggende kleinigheidje mag je niet nalaten te checken ! O.k., Ik zal binnenkort eens de thermostaat gaan bekijken of vernieuwen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 Bij mij draaien de fans van rechts naar links (vanachter het stuur gezien) en zuigen de lucht aan, dus "puller-fans".Als de fans draaien en je je hand voor de radiateur houdt (bij de grille) kun je dit goed voelen. Kan goed zijn dat er een waterpomp op zit met een andere draairichting, ik heb zelf ook een chevy 305 TBI van 1991, deze waterpomp heeft een andere draairichting dan de oudere modellen. Als het 1 is geweest met een mulitieriem kan dit maar zo zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 Het volgende probleem.Heb een nieuw GM Goodwrench blok in mijn CJ7 gelegd en heb nu een koelprobleem. Denk dat ik het achteraf met mijn oude blok ook al had maar toen deden de meters het niet en misschien wel de oorzaak van het overlijden van het oude chevy 350 blok? maar ja. De koelvin die op de waterpomp is bevestigd staat na mijn mening erg ver van de radiator(10cm). Hierdoor is de zuigende werking van de vin, die de lucht door de radiator moet trekken eigenlijk niets meer waardoor hij, te weinig koelt. Is ook zo omdat, als ik hem een tijdje stationair laat draaien wordt hij zo warm dat hij de koelvloeistof door het overdrukslangetje in het reservoir blaast. Hij wordt gewoon te warm. Heb er de thermostaat al uit gehaald en gecontroleerd of de radiator goed doorloopt. Radiator loopt goed door en is overal warm en daar zitten dus geen verstopte delen in. Mijn idee is om nu, (vanwege die grote afstand tussen koelvin en radiator) een elektrische koelvin erbij te plaatsen. Mogelijk aangestuurd via een schakelaar in het dashboard maar liever geschakeld door een thermoschakelaar zodat de vin zelf aan- en uitslaat bij de gewenste temperaturen. 1.Heeft iemand hier ervaring mee en weet wat wel en niet kan? 2.Kan dan de koelvin op de waterpomp dan komen te vervallen? Of is het beter om de radiator een stuk dichter bij de vin te plaatsen. Dan komt hij wel erg ver van de gril? Maakt dat wat uit? Ik heb ongeveer 10 cm ruimte tussen mijn koelvin op de waterpomp en de radiator. We horen het wel, alvast bedankt. groeten coen Je kan ook een tunnel om de koelvin maken zal de de lucht gedwongen wordt door de radiateur, hebben ze standaard ook. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
coen Geplaatst October 7, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 Aitze, Aan zo'n tunnel om de vin heb ik ook zitten denken maar mijn blok hangt iets te laag en daardoor is onderzijde vin onder de radiator. Even terug komend op de waterpomp. Ik heb mijn oude waterpomp gebruikt die op een oudere 350 Chevy gemonteerd zat. Het nieuwe Goodwrench blok van GM heeft toch geen andere waterpomp nodig?? weet iemand dat? Als de motor loopt komt de koelvloeistof gewoon via de bovenste waterslang de radiator in lopen. Dan is de richting toch goed?. Ik heb wel het idee dat er weinig koelstof in de onderste slang zit als ik er in knijp als de motor loopt. Snap ik eigenlijk niet want de radiator zit vol en loopt goed door(heb ik gecontroleerd). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Iwan Overmars Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 Kan goed zijn dat er een waterpomp op zit met een andere draairichting,ik heb zelf ook een chevy 305 TBI van 1991, deze waterpomp heeft een andere draairichting dan de oudere modellen. Als het 1 is geweest met een mulitieriem kan dit maar zo zijn. Aitze, Ik heb een AMC360. Hiervoor heb ik vorig jaar een nieuwe waterpomp gekocht (bij ESP-Eberle, Duitsland). Ik weet niet beter of er is hiervoor maar 1 type, dus moet de draairichting toch altijd goed zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 Aitze,Ik heb een AMC360. Hiervoor heb ik vorig jaar een nieuwe waterpomp gekocht (bij ESP-Eberle, Duitsland). Ik weet niet beter of er is hiervoor maar 1 type, dus moet de draairichting toch altijd goed zijn? Klopt helemaal een amc heeft dit niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.