Spring naar bijdragen

Bobine doormeten!?


Ramon2
 Share

Recommended Posts

De Honda Civic 1.5Dxi '93 van me vriendin geeft geen vonk. Meest waarschijnlijke volgens de ANWB, de ontstekingsmodule. Deze zit in het onstekinghuis en heb deze vervangen. Helaas, nog steeds geen vonk.

In dat ontstekingshuis zit ook een losse bobine. Hoe kan ik deze, zo los in de hand doormeten? Ik kan er weining over vinden op het net. Het is iets als een TEC TA-08A.

Als ik deze bobine bij de automaterialen zoek, (www.partsbase.nl) komt precies dezelfde uit naar voren, alleen een BERU, maar ook daar vind ik geen gegevens van.

Wie kan mij hiermee helpen?

Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat voor weerstand meet je op de primaire en de secundaire wikkelingen?

Niet dat dat altijd alles zegt, als ie alleen is doorgeslagen op de secundaire kun je dat niet meten met een multimeter.

Maar je moet toch minstens een relatief kleine en een flinke grote impedantie meten. Ik denk daarbij aan bv 50 Ohm primair en 10 of 20 kOhm secundair.

Die waardes zijn even een wilde gok, het is maar even om een idee te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gister wat hulp gehad van me buurman. Volgens hem staat er al geen 12v naar de bobine toe in het ontstekinghuis!? E.e.a. aan bedrading gecontroleerd en komen al snel ergens bij de ECU. Maarja, die meet je volgens mij ook niet zomaar door en zal een uitwisseling het pas iets meer vertellen.

De civic heeft een brandstofhoofd relais welke al ooit eens door de ANWB is buitengesloten. Nu zou er volgens het schema nog ergens een relais "moeten" zijn die die een spanning, na omdraaien contact, naar de ontsteking afgeeft. Pff, dit gaat me aardig boven me pet allemaal... ;)

We wilde toch al de Civic verkopen maar misschien is het kanaal een snellere optie :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder een blokgolf op de primaire van de bobine zal er secundair ook niks gebeuren natuurlijk. De vonk komt pas bij het wegvallen van die 12V.

Overigens zal de bobine als er door een defect elders permanent 12V op komt te staan ook snel defekt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...