Spring naar bijdragen

Nieuwe banden GC WJ


Recommended Posts

In het kader van mijn zoektocht naar een GC WJ wil ik jullie het volgende vragen.

Bij een reguliere twee wiel aangedreven auto wordt altijd geadviseerd de banden per paar te vervangen, is het zo dat voor een vier wiel aangedreven auto de banden per vier tegelijk vervangen moeten worden.

Ik kom auto's tegen met voor en achter verschil in profiel dikte, ik heb wel eens ergens opgevangen dat het vervangen van banden per vier het sper diff en de automaten bak spaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De WJ heeft een NV247 tussenbak met gerotor-pomp.

In principe is hij achterwiel aangedreven.

Bij doorslippen van de achterwielen gaat de gerotor pomp de voorwielen van aandrijving voorzien.

Het is dus niet zo dat de WJ permanent op alle 4 de wielen evenveel trekkracht heeft.

Het beste dat men kan doen is om de 10.000 km de voorwielen achteraan steken en vice versa. Zo slijten ze allemaal evenveel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inderdaad zo dat je differentieel het erg fijn vind om met gelijke banden te rijden ivm de rotatie snelheid, en dat geldt dus voor je voor- en achteras.

Bij een 4x4 voertuig is het zaak dat je bij vervanging, alle 4 de banden dient te vervangen. Dit is zeker zo bij een ZJ, dus modellen tot 1999, deze heeft namelijk de zogenaamde viscokoppeling in de tussenbak. Een WJ heeft deze niet. Je visco kun je om zeep helpen bij een erg groot profiel verschil.

Misschien dat een WJ er minder last van heeft om met voor en achter verschillende profielen te rijden, maar wellicht kan een mede forumer daar uitsluitsel over geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...