Spring naar bijdragen

Airco condenswater afvoer ZJ


Recommended Posts

Bekend probleem bij de ZJ. Volgens mij is ook de oplossing meermaals beschreven op het forum (even zoeken dus).

Komt er in grote lijnen op neer dat de afvoerleiding verstopt kan raken. Zit bij de passagiersruimte tegen het schutbord. Trek de bekleding wat naar voren en je ziet onderaan een bult. In het midden van die bult kun je een gaatje boren en er vervolgens een stuk ijzerdraad doorheen prikken. Perslucht werkt ook erg goed. Als het goed is loopt het condenswater er dan aan de onderkant weer uit. Vergeet het gat niet weer af te doppen met bijv. duct-tape.

Wacht niet te lang; het condenswaterniveau kan flink stijgen en voor schade zorgen aan bijv. de stappenmotor van de blend-door. Been there, done that, got the t-shirt and didn't like it... :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bekend probleem bij de ZJ. Volgens mij is ook de oplossing meermaals beschreven op het forum (even zoeken dus).

Komt er in grote lijnen op neer dat de afvoerleiding verstopt kan raken. Zit bij de passagiersruimte tegen het schutbord. Trek de bekleding wat naar voren en je ziet onderaan een bult. In het midden van die bult kun je een gaatje boren en er vervolgens een stuk ijzerdraad doorheen prikken. Perslucht werkt ook erg goed. Als het goed is loopt het condenswater er dan aan de onderkant weer uit. Vergeet het gat niet weer af te doppen met bijv. duct-tape.

Wacht niet te lang; het condenswaterniveau kan flink stijgen en voor schade zorgen aan bijv. de stappenmotor van de blend-door. Been there, done that, got the t-shirt and didn't like it... :yes:

TOP :D Gevonden er was al een gat met kit er in..de verstopping zat iets boven het afvoer gat door het schutbord..:ohmy:zo er stroomde wat uit zeg.

Bedankt voor de info..had de airco pas een week weer in werking..hopp dat de schade mee zal vallen :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TOP :lol: Gevonden er was al een gat met kit er in..de verstopping zat iets boven het afvoer gat door het schutbord..:ohmy:zo er stroomde wat uit zeg.

Bedankt voor de info..had de airco pas een week weer in werking..hopp dat de schade mee zal vallen :whistle:

Hallo Pedro, misschien een domme vraag maar waarzit aan de onderkant de afvoer van het condenswater?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Gijs V8

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder de auto eindigt de afvoer in de rechter framerail. Als je stil staat en de auto staat recht, dan zie je water druppelen ter hoogte van de voetenruimte van de passagier. Mijn Jeep staat iets voorover waardoor ik het al snel meer aan de voorzijde van de auto eronderuit zie lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder de auto eindigt de afvoer in de rechter framerail. Als je stil staat en de auto staat recht, dan zie je water druppelen ter hoogte van de voetenruimte van de passagier. Mijn Jeep staat iets voorover waardoor ik het al snel meer aan de voorzijde van de auto eronderuit zie lopen.

KLopt ..toen ik het door had geprikt liep er een beetje water onder het voet gedeelte weg..vond het wel tegen vallen hoeveel..totdat ik voor de auto keek :lol:..stroomde echt :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik heb vaak een plasje water onder mijn auto liggen. (onder het voeteneinde van de passagierskant) Als ik het goed begrijp is dit dus normaal en is het condenswater van de airco ?

Het is iedergeval geen olie, het is erg dun, ruikloos en helder en lijkt op water (maar ik ga het niet proeven).

Mijn vraag is dus, is dit normaal ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, volkomen normaal. Als ie daar niet meer lekt na een (lange) rit met airco en warm weer, dan moet je je pas zorgen maken :)

Door het temperatuurverschil condenseert de airco (en trekt zo dus ook vocht uit je auto waardoor bijv. je ramen sneller ontwasemen). Het condenswater moet ergens weg kunnen en dat wordt onder de auto geloost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...

Mocht het gepiel met een draadje niet helpen zoals bij mij GC, dan het gaatje iets opboren en met een ragebolletje schuin naar boven het afvoerbuisje schoonborstelen.

De verstopping zat helemaal bovenin ik schat zo'n ruime 15 a 20 cm.

Ik zag vorige week dat m'n cd wisselaar onder de achterbank in het water stond, ik vroeg mij al af waarom er de laatste tijd zo weinig condenswater onder de wagen stond. :whistle:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...