Jump to content
Sign in to follow this  
The Kick

Jeep CJ / Overzicht Originele Modellen (deel 1)

Recommended Posts

Dit overzicht begint in 1944 als bij Willys Overland Motors de eerste CJ gebouwd wordt en zal eindigen in 1986 als bij AMC de laatste CJ de fabriek verlaat. In de tussenliggende jaren zijn er een paar honderdduizend CJ’s in diverse modellen en vele uitvoeringen geproduceerd.

In het overzicht zijn de originele CJ modellen opgenomen die door Willys, Kaiser en AMC gebouwd zijn:

1) CJ modellen / concept en pre-productie

2) CJ modellen / productie

3) CJ modellen / productie buiten Noord Amerika

DE BASIS

De Willys MA geldt als basis voor alle CJ modellen en is het tweede pre-productie-model van Willys Overland Motors (de eerste was de Quad in 1940) voor een order van het Amerikaanse leger. De ‘M’ staat voor ‘Military’ en de ‘A’ voor ‘first model’. Van dit model zijn totaal 1553 exemplaren door Willys gebouwd. Een groot deel hiervan is naar Rusland verscheept in het kader van het ‘Lend Lease Project’. De Willys MA is, samen met de Ford GP en Bantam BRC 40, ingezet als verkenningsvoertuig tijdens het Russische Winter-offensief in 1941. Voor zover bekend, zijn er nog ongeveer 30 exemplaren van de Willys MA bewaard gebleven, die in diverse musea staan.

DE MERKNAAM

De merknaam ‘Willys’ staat op de civiele modellen tot 1969 op de grill, zijkant of achterkant, afhankelijk van het model. In 1950 werd de naam ‘Jeep’ door Willys gepatenteerd. Maar de naam ‘Jeep’ werd pas voor het eerst in 1954 op de zijkant van de CJ-5 gebruikt, terwijl op de achterkant nog ‘Willys’ stond. Met ingang van 1970, toen AMC de productie van de Jeeps overnam, kwam de naam ‘Willys’ te vervallen en stond alleen de naam ‘Jeep’ op het voertuig.

1) CJ modellen / concept en pre-productie

Model: CJ-1 (pilot model)

Bouwjaar: 1944

Producent: Willys Overland Motors

Het “Civiele Jeep Project” begon voor Willys Overland Motors in 1944. De blauwdrukken voor dit project waren in februari 1944 klaar en het eerste proefmodel van Willys, de CJ-1 AGRIJEEP, rolde in mei van dat jaar uit de fabriek. Dit model was grotendeels gelijk aan de MB, alleen de militaire modificaties waren verwijderd.

usa-cj1.jpg

Model: CJ-2 (Pre-production model)

Bouwjaar: 1944-1945

Producent: Willys Overland Motors

De body, het chassis en de aandrijving voor de CJ-2 waren afkomstig van de MB. Zo'n 45 exemplaren van de CJ-2 werden gebouwd in twee verschillende reeksen: proef modellen en gestandaardiseerde pre-productiemodellen. Deze hadden een 5.38:1 overbrenging, een laadklep en een trekhaak. De eerste twee proefmodellen hadden T-84 transmissies en de overige waren voorzien van de T-90. De meeste modellen werden uitgerust met een PTO voor het aankoppelen van verschillende machines en gebruikt bij diverse landbouwbedrijven. Net als de CJ-1, droeg ook de CJ-2 een typeplaatje met de naam "Agrijeep".

usa-cj2.jpg

Model: CJ-4 (concept)

Bouwjaar: 1949

Producent: Willys Overland Motors

Dit model is de "missing link" tussen de CJ-3B en de CJ-5. Slechts één exemplaar werd er van de CJ-4 (codenaam x-151) gebouwd en had een wielbasis van 81". Het was één van eerste prototypes die de nieuwe Willys 'Hurricane' 134 I4 F-Head onder de motorkap had. Deze Jeep is later in het bezit gekomen van een oud-medewerker van Willys, die hem volledig gerestaureerd heeft en behoort nog steeds tot zijn prive-collectie.

usa-cj4.jpg

Model: Jeep II (concept)

Bouwjaar: 1977

Producent: American Motor Corporation

De jaren '70-tendens naar brandstofbesparing en kleinere voertuigen in de USA, resulteerde in deze kleine Jeep II die veel gelijkenis had met de Willys MB. Omdat AMC zich niet de hoge kosten van de productie kon veroorloven, kwam dit model niet verder dan de status van concept model. Net als de CJ-4, werd ook van dit model slechts een exemplaar gebouwd en is in een prive-collectie bewaard gebleven.

usa-jeepII.jpg

2) CJ modellen / productie

Model: CJ-2A

Bouwjaar: 1945-1949

Producent: Willys Overland Motors

De eerste versies waren voorzien van diverse onderdelen van de MB. De CJ-2A had, in tegenstelling tot de MB, een laadklep en de naam "Willys" was in de zijkant van de body en onder het voorraam geperst. De oude T-84 versnellingsbak van de MB was vervangen door de T-90. In de vijf productiejaren bij Willys, rolden er 214.202 exemplaren van de CJ-2A van de band.

usa-cj2a.jpg

Model: CJ-3A

Bouwjaar: 1949-1953

Producent: Willys Overland Motors

De CJ-3A had slechts een klein aantal veranderingen ten opzichte van de CJ-2A. Het voorraam bestond nu uit één stuk, de middenstijl was verdwenen en er was een ventilatieopening onder het raam aangebracht. Tevens was de Spicer 41-2 vervangen door de 44-2. Van 1951 tot 1953 was er ook een “gestripte versie” leverbaar als landbouwvoertuig, voorzien van PTO en een trekhaak. Er werden 131.843 exemplaren van de CJ-3A geproduceerd.

usa-cj3a.jpg

Model: CJ-3B

Bouwjaar: 1953-1968

Producent 1: Willys Motor Company (53-61)

Producent 2: Kaiser Jeep Corporation (62-68)

Deze "high-hood” versie van de CJ-3A, was voorzien van de langere F-head 4-cilindermotor. Hoewel de CJ-3B eigenlijk als “tussenmodel” gebouwd werd voor de CJ-5, bleef deze toch nog vanwege zijn succesvolle verkoopcijfers tot eind jaren ’60 in productie. Na 155.494 exemplaren werd de productie in 1968 gestopt.

usa-cj3b.jpg

Model: CJ-5

Bouwjaar: 1954-1984

Producent 1: Willys Overland Motors (54-61)

Producent 2: Kaiser Jeep Corporation (62-69)

Producent 3: American Motor Corporation (70-84)

603.303 exemplaren, verdeeld over 30 productiejaren (!!!), is het grootste aantal dat met een civiele Jeep gehaald werd. Willys, Kaiser en AMC hebben hun steentje hieraan bijgedragen. Vele speciale uitvoeringen werden er van de CJ-5 gemaakt, zoals de “Super Jeep” en de “Golden Eagle”. De CJ-5 was in de loop van haar bestaan leverbaar met (bijna) alle denkbare opties.

usa-cj5.jpg

Model: CJ-5A

Bouwjaar: 1963-1969

Producent: Kaiser Jeep Corporation

De CJ-5A Tuxedo Park werd in 1963 aangeboden als een “sporty optiepakket” voor de CJ-5. Het was de eerste keer dat een Jeep als recreatief voertuig werd ingericht. De Tuxedo Park was o.a. voorzien van een T-90 transmissie met de bediening op de stuurkolom, in 2 standen verstelbare vering en diverse chromen accessoires. In 1965 was de Buick Dauntless V6-225 de standaard motor en werd de Jeep voorzien van kuipstoelen. De Tuxedo Park had geen grote verkoopcijfers, omdat het publiek niet bereid was voor al dat extra's te betalen. Er werden slechts 7394 exemplaren van deze CJ-5A geproduceerd.

usa-cj5a.jpg

Model: CJ-6

Bouwjaar: 1955-1981

Producent 1: Willys Motor Company (55-61)

Producent 2: Kaiser Jeep Corporation (62-69)

Producent 3: American Motor Corporation (70-81)

De enige klacht van de vroegere Jeep eigenaren was het gebrek aan ruimte. Deze vraag werd beantwoord in de vorm van de CJ-6. Dit was een CJ-5 met 20” extra wielbasis (totaal 101”). De CJ-6 bood de opslagruimte van een kleine bestelwagen en de mobiliteit van een Jeep. De vraag naar deze uitgerekte CJ-6 was niet groot, maar ze bleven in productie tot de komst van de CJ-7 in 1976. Daarna werden deze Jeeps alleen nog voor de export gemaakt. De productie stopte in 1981 met slechts 50.172 gebouwde exemplaren.

usa-cj6.jpg

Model: CJ-6A

Bouwjaar: 1963-1969

Producent: Kaiser Jeep Corporation

Net als de CJ-5A, werd ook de CJ-6A Tuxedo Park in 1963 aangeboden als een “sporty optiepakket”, een luxere versie van de CJ-6. Deze CJ was leverbaar met dezefde luxe en opties als de CJ-5A, maar daar wilde het publiek ook voor dit model niet voor betalen. Na slechts 459 exemplaren van deze CJ-6A werd de productie gestopt.

usa-cj6a.jpg

Model: CJ-7

Bouwjaar: 1976-1986

Producent: American Motor Corporation

De CJ-7 was het compromis tussen de CJ-5 en de CJ-6. Met de 93,4” wielbasis was deze Jeep lang genoeg om voldoende ruimte voor comfort te bieden. De modellen van 1976 tot 1979 waren beschikbaar met Hi-Power 304 AMC V-8 motoren. De extra wielbasis gaf ook de gelegenheid om een grotere verscheidenheid aan aandrijvingen toe te passen dan bij de CJ-5. AMC bouwde ook een groot aantal van de CJ-7 voor de verkoop in Amerika en Canada in haar fabriek in Brampton, Ontario, Canada. In de 11 jaar dat de CJ-7 in productie was, werden er totaal 379.299 exemplaren van gebouwd.

usa-cj7.jpg

Model: CJ-8

Bouwjaar: 1981-1985

Producent: American Motor Corporation

Nadat de levering van de CJ-6 in 1981 was gestopt, was er toch nog vraag naar meer ruimte in de Jeeps. AMC beantwoordde deze vraag met de CJ-8 Scrambler. Deze modellen werden gebouwd met een 103” wielbasis en een body die voor een groot deel achter de achteras uitstak, waardoor een grotere laadruimte beschikbaar was. De Scrambler werd geleverd met een hardtop of softtop. Voor de export naar Australië werd een versie met stalen hardtop geproduceerd. Ook werden er 176 stuks met een ‘geïsoleerde’ stalen hardtop geleverd aan de US Postal Service in Alaska, deze waren voorzien van een automatische transmissie. De CJ-8 Scrambler haalde slechts een zeer bescheiden verkoopcijfer, 27.792 exemplaren van dit model verlieten de fabriek in Toledo.

usa-cj8.jpg

3) CJ modellen / productie buiten Noord Amerika

Model: CJ-3B

Bouwjaar: 1958-1968

Producent: Willys-Kaiser / Australië

In Australië zorgden twee importeurs voor de distributie van de CJ modellen: Dominion Motors in Brisbane en Stoko Motors in Melbourne. De productie van de CJ-3B (en de CJ-3BL, een langere versie van de CJ-3B) was in handen van WILLYS MOTORS AUSTRALIA PTY LIMITED.

aus-cj3b.jpg

Model: Combat CJ-5 en CJ-6

Bouwjaar: 1958-1968

Producent: Kaiser Jeep Corporation / Australië

De Combat modellen waren leverbaar als een korte versie op basis van de CJ-5 en een langere versie op basis van de CJ-6. De eerste serie van de Combat was voorzien van een Ford Falcon 144 ci 6-cilinder motor. Deze werd later vervangen door een 170 ci en uiteindelijk door een 188 ci Ford Falcon motor. De overige specificaties kwamen overeen met de CJ-5 en CJ-6.

aus-cj5-6.jpg

Model: CJ-6 Overlander

Bouwjaar: 1962-1968

Producent: American Motor Corporation / Australië

In 1962 introduceerde AMC de CJ-6 Overlander. Dit was een pick-up op basis van de CJ-6. De body van de CJ-6 werd (als het ware) door midden gezaagd. De voorkant werd als cabine weer op het chassis gezet en men monteerde er een laadbak achter. De Overlander was voorzien van de 188 ci motor van Ford.

aus-cj6.jpg

Model: CJ-8 Overlander

Bouwjaar: 1983-1986

Producent: American Motor Corporation / Australië

Na de overname van Kaiser door AMC, bleef de fabriek in Australië voortbestaan. De productie van de CJ-6 modellen werd gestopt. Behalve de CJ-10 werd er ook de CJ-8 Overlander gebouwd, voorzien van een geheel stalen opbouw.

aus-cj8.jpg

Model: CJ-10

Bouwjaar: 1981-1985

Producent: American Motor Corporation / Australië

AMC assembleerde in Australië al de Cherokee, CJ-7, SJ en de J-10. In 1981 werd begonnen met de productie van de CJ-10, een Pickup Truck op basis van de CJ. Voor de export naar de USA werd een versie met een kortere wielbasis van de CJ-10 gebouwd, die hoofdzakelijk werd gebruikt door de United States Air Force om vliegtuigen te trekken. Opvallende kenmerken zijn de vierkante koplampen in de spatborden en de grill met 10 sleuven.

aus-cj10.jpg

Model: CJ-5 en CJ-6

Bouwjaar: 1956-1970

Producent: Kaiser Jeep Corporation / Argentinië

Industrias Kaiser Argentinia (IKA) begon in 1956 de CJ-5 en CJ-6 te assembleren. Het merendeel ven de Jeeps waren 2-wielaandedreven (DJ-5 en DJ-6) en werden geleverd met een soft- of hardtop. Onder de motorkap lag de 151 cu.in. viercilinder, gekoppeld aan de T-90 versnellingsbak. De achteras was een Dana 44 en voor een Dana 25. Er was ook een full-metaltop als bestelwagen leverbaar. Tevens produceerde men op basis van de CJ-6 de Pick-up Overlander. In 1970 werd IKA overgenomen door Renault.

arg-cj5-6.jpg

Edited by The Kick
overzicht compleet gemaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

De story wordt steeds completer. Mooi werk!

2 vraagjes over de licentiebouw:

- klopt het dat ik de Nekaf mis?

- je meldt dat de Renault de CJ7 en CJ8 in Europa bouwde terwijl de T in mijn chassisnummer suggereert dat-ie in Toledo is gebouwd. Weet je meer, b.v. waar in Frankrijk de assemblage zou hebben plaats gevonden?

Ga door met het goede werk,

Carl

Share this post


Link to post
Share on other sites
De story wordt steeds completer. Mooi werk!

2 vraagjes over de licentiebouw:

- klopt het dat ik de Nekaf mis?

- je meldt dat de Renault de CJ7 en CJ8 in Europa bouwde terwijl de T in mijn chassisnummer suggereert dat-ie in Toledo is gebouwd. Weet je meer, b.v. waar in Frankrijk de assemblage zou hebben plaats gevonden?

Ga door met het goede werk,

Carl

NEKAF

klopt dat je die hier mist, is geen Civiele Jeep maar valt in de categorie "Militaire Jeeps"

ik ben nog bezig om een overzicht te maken van de Militaire Jeeps (zelfde stijl als van de CJ) en daar kom je dan de Nekaf tegen

CJ-7 en CJ-8

deze zijn "geassembleerd" in Frankrijk (zoals je zelf al aangaf in het postje "van ontwerp tot productie")

de productielijn stond in Toledo, vandaar de "T" in het chassisnummer

ik zal de boeken eens doorbladeren over waar en hoe eea in Frankrijk geassembleerd is

Edited by The Kick

Share this post


Link to post
Share on other sites
De story wordt steeds completer. Mooi werk! ...........

Weet je meer, b.v. waar in Frankrijk de assemblage zou hebben plaats gevonden?

Nope, kom in m'n eigen archief ook niet verder dan dat er door Renault wat Jeeps in elkaar geschroefd zijn.

Maar in welke fabriek, aantallen, specificaties, enz, heb ik niet in de boeken kunnen vinden.

Vreemd dat deze info ook niet in het archief van Renault te vinden is.

Ben maar begonnen om wat boeken op internet door te bladeren.

pffff ... denk dat het nog wel ff duren zal eer ik op alle vragen antwoord heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er in Frankrijk voor zo'n paar CJ's een assemblagelijn is opgezet. Zou het toch niet zo kunnen zijn dat ze de motoren naar Toledo hebben gestuurd en daar de boel in elkaar hebben gesleuteld?

Ik zoek met je mee....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er in Frankrijk voor zo'n paar CJ's een assemblagelijn is opgezet. Zou het toch niet zo kunnen zijn dat ze de motoren naar Toledo hebben gestuurd en daar de boel in elkaar hebben gesleuteld?

Ik zoek met je mee....

denk dat je gelijk hebt Carl: geen assemblage maar alleen verkoop van de CJ-7 (???)

heb de sites van AMC/USA en AMC/DE nog eens doorgeworsteld en .....

blijft vreemd dat op de USA site niet duidelijk wordt wat AMC in Frankrijk heeft gedaan

zie : http://www.amxfiles.com/amc/part5.html

echter op de Duitse site (ook Engelse versie) kom je toch wat verder

zie: http://www.american-motors.de/en/history/70s/

hier wordt alleen gesproken over "verkoop" en niet over "assemblage" van de CJ-7 bij Renault

maar er werden wel wat aanpassingen aan de Jeep gedaan en daarvoor werden onderdelen van Renault gebruikt

(maar ... nog genoeg te 'Googelen' om zekerheid te krijgen)

ps,

ook de eerste XJ versies waren voorzien van Renault onderdelen

sterker nog, het ontwerp komt deels van deze Franse autofabrikant

Share this post


Link to post
Share on other sites

ivm de beschikbare schrijfruimte per postje, heb ik de CJ modellen die in licentie gebouwd zijn verwijderd

in dit overzicht dus alleen de modellen die door Willys, Kaiser en AMC gebouwd zijn

ik zal later een nieuw postje plaatsen met daarin een overzicht van de CJ modellen die in licentie geproduceerd werden

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...