Ivo Geplaatst March 8, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2008 Nadat bijna gehele remsysteem leeg is geweest door het vervangen van remcylinder en hoofdremcylinder krijg ik de zaak niet ontlucht. In FSM en Haynes staat een beschrijving samengevat; regulier ontluchten dan ontluchten met scantool om ABS pomp te activeren en hier alle lucht uit te krijgen. Weet iemand een methode om de pomp zonder scantool te activeren of een how to ivm ontluchten ABS? BRAKE BLEEDING A different bleeding method is required for the antilock brake system (ABS). It is basically a three step process consisting of: A conventional manual brake bleed. A second bleed using the DRB II scan tool to run the pump. And a repeat of the conventional manual bleed procedure. Procedure is as follows: (1) Clean master cylinder reservoir caps and reservoir exterior. Dirt, foreign material on the caps and reservoir must not be allowed to enter reservoir. (2) Fill reservoir with Mopar brake fluid, or equivalent quality fluid meeting SAE 1703 and DOT 3 standards. (3) Recommended bleeding sequence is: ² master cylinder ² HCU valve body (at fluid lines) ² right rear wheel ² left rear wheel ² right front wheel ² left front wheel. (4) Attach bleed hose to caliper or wheel cylinder bleed fitting. Immerse end of bleed hose in glass container partially filled with brake fluid. Be sure hose end is submerged in fluid (Fig. 2). (5) Bleed each wheel brake unit as follows: (a) Have helper apply and hold brake pedal. ( Open bleed screw 1/2 turn. Close bleed screw when brake pedal contacts floorpan. Do not pump brake pedal at any time while bleeding. This compresses air into small bubbles which are distributed throughout system. Additional bleeding operations will then be necessary to remove all trapped air from the system. © Repeat bleeding operation 5-7 more times at each rear wheel brake unit. (d) Continue bleeding until fluid entering glass container is free of air bubbles. Check reservoir fluid level frequently and add fluid if necessary. (e) Repeat bleeding procedures at front wheels. CAUTION: Do not allow the master cylinder reservoir to run dry while bleeding the brakes. Running dry will allow air to re-enter the system making a second bleeding operation necessary. (6) Perform ‘‘Bleed Brake’’ procedure with DRB II scan tool. Procedure is described in DRB II scan tool software information and diagnostic manual (a) Connect scan tool to diagnostic connector. Connector is under instrument panel near steering column. ( Run ‘‘Bleed Brake’’ procedure as described in scan tool manual. (7) Repeat conventional bleeding procedure outlined in steps (1) through (5) and steps (8) and (9). (8) Top off master cylinder fluid level if necessary. (9) Verify proper brake operation. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 8, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2008 Hoi Ivo, Ik lees zowat eens hier je verhaal. Dat is een hoop zooi hé met die scantools ? Ik ben ook bang van dat ontluchten, want met die Jeep electronica heb ik ook al mijn deel ellende gehad. Wat je je moet afvragen: hoe wordt die ABS pomp geactiveerd, en hoe kan ik dat nabootsen ? In werkelijkheid zit daar natuurlijk een logische schakeling achter, die het blokkeren van de wielen in combinatie met remdruk gaat analyseren. Die scantool gaat dat wellicht nabootsen door ergens een signaal te geven denk ik. Ik zal je eens helpen zoeken naar een oplossing, als ik tijd vind. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst March 8, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2008 Zoiets ben ik ook al op forum's tegengekomen. ABS pomp relais eruit en 30 en 87 door verbinden. Of op grasveldje ABS flink laten ingrijpen een paar keer dan druk je de lucht richting remcylinders. Ga ik beide eens proberen. Wel al eens een Laro gehad waar werd verteld door de dealer laat hem maar 1 week staan met een stok op het rempedaal, dan is de lucht erwel uit!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 8, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2008 Een week met een stok op het pedaal ? Hmmml, lijkt me een sterk verhaal. Zo steek je gewoon een constante druk en blijft de vloeistof overal immobiel zitten. Nee probeer jij dat maar 's met die relais, ben 's benieuwd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst March 8, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2008 bij auto's met abs moet er worden ontlucht met een ontluchtingsapparaat mischien dat het anders kan maar........ Het zijn wel je remmen, Dus kijk er mee uit. vraag het bij de garage als je niet zeker weet of het goed is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2008 Heb nog eens rondgeneusd op het Net en op de meeste Amerikaanse sites raadt men toch ook aan 's bij de dealer langs te lopen. Het is dus idd. zo dat die ABS pomp een hoop lucht kan behouden en misschien krijg je dit er zonder scantool niet echt goed uit. Stel je maar voor dat die luchtbel dan op een kritiek moment in je hoofdremcilinder terecht komt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst March 9, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2008 Ik ga maandag ontluchten met de ABS pomp draaiend en een hulp voor het rempedaal. Vacuum ontluchten al veelvuldig gedaan (2,5liter of zo) werkt niet. Ik heb met 2 garages gesproken, zij werken ook zo. Hebben immers geen scantool voor elk merk. Pomp laten draaien en ontluchten zou het moeten doen. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Als iemand nog tips heeft graag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 9, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2008 Succes Ivo, we gaan duimen maandag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst March 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 10, 2008 Joepie de poepie het is gelukt. *hoofdremcylinder ontlucht *HCU kleppenblok ontlucht Nu ABS pomp aan door het relais eruit te halen en jumper tussen 30 en 87 *3 leidingen onder ABS unit ontlucht *RA ontlucht *LA ontlucht *RV ontlucht *LV ontlucht Dit wel een paar keer herhalen. Bij laatste keer met lopende motor voor meer remdruk. LET OP! dit heeft bij mij gewerkt, bij enige twijfel naar dealer ofzo gaan het blijven de remmen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 10, 2008 Oef, Ivo ! Nu kan ik eindelijk stoppen met duimen, ik kreeg al kramp... dus die truuk met het relais werkt goed ? en heb je nu terug een keihard pedaal ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst March 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 10, 2008 Ja remt weer prima, vandaag meteen naar APK en ook daar geslaagd Daarbij zal het brake lampje gaan branden als er lucht in het leidingwerk zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 10, 2008 Goed zo ivo ! Heb je mooi gefixt man ! Ik onthou je adres voor als het eens nodig zou zijn... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.