Spring naar bijdragen

johnbob

Forum member
  • Aantal bijdragen

    5
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Cherokee
  • Bouwjaar
    N.v.t.

johnbob's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Ow ja... Uiteraard heb ik wel geprobeerd of bij meer koppel ook meer brom/trilling/resonantie te horen is. En dit is idd zo. Rijd ik een berg op tussen de 50 en 60 dan moet je harder praten in de auto om elkaar te verstaan a.g.v. het geluid. Bergaf met een beetje gas bij merk je het wel maar is het stukken minder soms valt het zelfs op dat ik al voorbij de 60 ben en niets gemerkt heb. thanks ;-)
  2. Excuses voor het afwezig zijn in mijn eigen topic. Op de brug ziet alles er goed uit. Geen speling, geen lekkages voor of achter. De lagers en kruisstukken zien er goed uit. Optrekken gaat als een tierelier, 120 rijden ook geen punt...alles functioneert. Maar zodra ik rustig optrek (of hard, maar dat doe ik met dit euvel uiteraard niet) begint het zwaar te trillen/resoneren. Het lijkt bij het achter fidd vandaan te komen of de cardan of tussenbak...in elk geval niet van voor. Je moet je voorstellen dat het lijkt om de bekende tril functie bij bijvoorbeeld de Controller van de x-box of Playstation. Het geluid wat dit vibreren maakt...maar dan dieper en harder. Boven de 60 is het weg. Waarom ik eerder vroeg of mensen ook allerlei geluiden horen vanuit de tunnel is dat ik probeer te achterhalen of dit er ook mee te maken kan hebben. Aangezien de tunnel een grote holle ruimte is werkt deze uiteraard als een klankkast van een spaanse gitaar...dus het kan goed loos alarm zijn. Wat ik daar hoor is eigenlijk iets dat lijkt synchroon te lopen met de draaisnelheid van de assen. Een draaiend geluid...niets wat echt stoort, maar iets dat versterkt lijkt te worden door de tunnel. Maar het zou iets met de as te maken kunnen hebben. Laat me de vraag anders stellen...is jullie automaat stil, komen er "rijgeluiden" uit de tunnel van jullie jeepies? En uiteraard graag meer tips over het resoneren ;-)
  3. Ik heb beide assen bekeken en proberen te bewegen in de haakse richting, maar niets gevonden. Ook op de brug gehad en goed gekeken. Nergens lekkages of zweten...alles zit goed vast maar loopt soepel. Geen speling of wat dan ook. Verdere suggesties zijn uiteraard welkom. Hoe is bij jullie het geluid binnen in het interieur? Ik bedoel niet bij fors accelereren maar gewoon meerijden met het verkeer binnen de bebouwde kom. Ik hoor van alles onder de tunnel vandaan komen. Geen aanlopen of knarsen of echt storende geluiden, maar het lijkt op resonantie vanuit de tunnelbak...klopt dit? Ook bij sturen lijk ik soms gewoon de pomp binnen in het interieur te horen. Is dit normaal? Ik had een Wrangler hier voor en daar hoorde je zo veel lawaai dat dit waarschijnlijk niet opviel...maar ik had verwacht dat een cherokee bij stadsritjes wel wat rustiger zou zijn van binnen. Wat is jullie ervaring, nogmaals ik heb het hier niet over autoweg en bandengeluiden enz. Gewoon alle soorten geluiden die zich afspelen in de auto zelf ;-)
  4. Oke, thanks voor de tip.... Je bedoeld dus met dwars heen en weer bewegen dat ik een soort van "knikje" moet voelen (speling) Maar dan zou het eigenlijk moeten stoppen met het inschakelen van de 4 wd of niet? Dit heb ik namelijk gedaan en dan doet hij het vlgs mij ook, maar nu twijfel ik of het toen niet minder was.... Ik zal het zeker eens proberen....
  5. Hoi ;-) Ik heb nogal wat topics doorgespit maar ik kwam toch geen overeenkomst tegen aangezien de meeste "tril-topics" over vele hogere snelheden spraken. Optrekken gaat allemaal prima....er is wat "onrustige resonantie" in de tunnel waar de bediening van de automaat en handrem zit...maar niets wat storend is noch alarmerend lijkt, het lijkt me eerder de resonantie van de tunnel zelf (klankkast) iemand de zelfde ervaring? Maar het punt is dat zodra ik bij 50 km per uur kom, er een brom/tril begint op te treden die weer weg gaat als ik harder dan 60 km/u rijd. Het lijkt echt uit de cardan te komen (lijkt) weet het niet zeker) Het is een 1997 XJ met 137.000 km op de teller. Is echt goed onderhouden alle beurten gehad enz. De garage zegt dat het te maken heeft met de ietwat "luie" achter-veerbladen. Doordat deze wat doorhangen (zegt men) zou dit geluid kunnen ontstaan omdat de kardan hoek anders word. Persoonlijk lijkt me dit niet de reden aangezien met 2 mensen op de achterbank van een nieuwe XJ de bladveren ook doorzakken en de cardan tot de zelfde hoek komt, dan zou dus elke XJ moeten trillen bij belading. Hij staat trouwens nog stevig op de bladen (in mijn optiek) t.o.v. andere cherokee's die ik eerder had. Hij is aan de bestuurderskant ietwat minder hoog, maar dit is marginaal. Bij alle andere snelheden is de aandrijflijn prima, geen rare geluiden voor zover je dat van een Jeep mag verwachten. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? thanks ;-)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...