Masis Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Geplaatst September 29, 2007 Hallo, Ik vraag me af wat beter is in het terrein..? Diesel of benzine? Automaat of hanschakel? Alvast bedankt Citeren
kollee Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Geplaatst September 29, 2007 Diesel; hoog koppel bij lagere toerentallen, heeft zo zn voordelen in het terrein. Autom. - handbak; hangt ook vooral van je eigen voorkeur af. Met autom. heb je in ieder geval 1 pedaal minder om je "zorgen" over te maken en hoef je bij obstakels je ook niet druk te maken om de keuze van je versnelling. Bij heuvel af kan het een nadeel zijn dat je minder op/tegen compressie kan afdalen. Ik heb nu een handbak in de YJ, bevalt prima, maar zou een volgende keer misschien toch..... Citeren
87wrangler Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Geplaatst September 29, 2007 Handbak met diesel is de mooiste combi. Diesel inderdaad vanwege z'n hoge koppel, maar zeker ook vanwege het onbreken van een ontstekingssysteem, dat niet zo goed tegen water kan. Handbak omdat de aandtijving directer is. Je hebt meer controle, door de directe verbinding tussen motor en wielen. Bovendien remt de auto op de motor af, terwijl hij bij een automaat doorrolt. Zeker bergaf een erg groot voordeel. Een automaat heeft natuurlijk ook voordelen: De krachtopbouw in de aandrijflijn gebeurt soepeler en je kunt het koppel tot 5(!)x vergroten middels de koppelomvormer. Nadeel daarvan is weer dat er eneorm veel hitte opgewekt wordt, en dat het "ongemerkt" gebeurt. Gebruik van de lage gearing lijkt bijvoorbeeld vaak nog niet nodig, maar in werkelijkheid sta je gewoon de bak te frituren. In mijn opinie is een handbak dus beter, zeker bij het zwaardere werk. Op de weg: Automaat! Citeren
Beest Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Geplaatst September 29, 2007 gelul Rob, maar had je vast wel verwacht Handbak met diesel is de mooiste combi. Diesel inderdaad vanwege z'n hoge koppel, maar zeker ook vanwege het onbreken van een ontstekingssysteem, dat niet zo goed tegen water kan. het koppel verhaal kan ik mee eens zijn, kleinere motor hoger koppel. maar waneer je zo diep gaat dat je eventuele problemen krijgt met ontsteking zit je ook op de grens van een waterslag, dus ben je te diep gegaan. Handbak omdat de aandtijving directer is. Je hebt meer controle, door de directe verbinding tussen motor en wielen. Bovendien remt de auto op de motor af, terwijl hij bij een automaat doorrolt. Zeker bergaf een erg groot voordeel. meer controle?? leg uit Gebruik van de lage gearing lijkt bijvoorbeeld vaak nog niet nodig, maar in werkelijkheid sta je gewoon de bak te frituren.tja das dan weer de onkunde van de bestuurder(ster) ligt niet aan de automaat In mijn opinie is een handbak dus beter, zeker bij het zwaardere werk. Op de weg: Automaat! Gelul dus het enige nadeel is dus bij een eventuele stijle afdaling.. voor de rest zie ik alleen voordelen.. 1 nadeel van de automaat van de XJ is dat die een stand 1/2 heeft ivp 1, dus kan die overschakelen waneer je dat eigenlijk niet wil in terrein.(is te overbruggen bdw) Citeren
87wrangler Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Geplaatst September 29, 2007 Ik ga er niet eens meer tegenin.... als mijn uiteenzetting meteen als gelul wordt aangeduidt... laat maar. Citeren
Masis Geplaatst September 29, 2007 Auteur Rapporteren Geplaatst September 29, 2007 Bedankt voor alle reactie's tot nu toe! Handbak met diesel is de mooiste combi. Precies wat mijn Liberty heeft Citeren
Beest Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Geplaatst September 29, 2007 Ik ga er niet eens meer tegenin.... als mijn uiteenzetting meteen als gelul wordt aangeduidt... laat maar. hmm lange tenen...... Citeren
A.J Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Geplaatst September 29, 2007 Ik wil even wat toevoegen op de vergelijking benzine of geen diesel. Ben zelf met mijn YJ 4,2 samen met wat diesels het terrein ingegaan. Raad eens van welke auto's je de koppeling begon te ruiken? juist de diesels. De diesels waren een Landrover met 1,9 volkswagen turbo diesel en een nissan patrol 2,8 4 cil turbo. Maar goed, over het algmeen kun je denk ik wel zeggen dat een diesel geschikter is in het terrein, mits deze over voldoende koppel bij lage toerentallen heeft. Echter tegenwoordig zullen dat er steeds minder worden omdat ook de diesels voor 99 % alleen maar asfalt zien en dus niet voor het zware terrein werk gemaakt worden en dat geldt zeker voor de 1.9 VW diesel in de laro. Daarintegen heeft de YJ 4,2 een hoog koppel bij lage toeren heeft en motor dus uitermate geschikt is voor het terrein, terwijl de nieuwere 4.0i weer meer voor het gebruik op de weg gemaakt is. Citeren
F.M Geplaatst September 30, 2007 Rapporteren Geplaatst September 30, 2007 wat dacht je van L.P.G in plaatst van benzine. is volgens mij nog beter dan benzine. of er zit een injectie inspuiting op je motor. dan maakt het niks uit Citeren
87wrangler Geplaatst September 30, 2007 Rapporteren Geplaatst September 30, 2007 Wel eens een diesel gezien met vochtige verdeler of slechte bougiekabels? Citeren
Petra Geplaatst September 30, 2007 Rapporteren Geplaatst September 30, 2007 Ik vind terreinrijden met een automaat veel makkelijker, zeker met lange klimmen, de automaat schakelt zelf door. Maar ik vind terreinrijden met een schakelbak leuker, omdat ik dan het idee heb dat ik zelf meer controle heb en meer moet werken. Onze CJ en XJ rijden allebei op gas, en dat rijdt prima. Citeren
Dion Geplaatst September 30, 2007 Rapporteren Geplaatst September 30, 2007 heb automaat gereden en nu handbak, mijn voorkeur is altijd al naar handbak uitgegaan. precies wat Petra zegt, Citeren
Utah Geplaatst September 30, 2007 Rapporteren Geplaatst September 30, 2007 hmm lange tenen...... Whats new. Citeren
F.M Geplaatst October 1, 2007 Rapporteren Geplaatst October 1, 2007 Wel eens een diesel gezien met vochtige verdeler of slechte bougiekabels? weleens een diesel zien staan met een lege tank. en daarna als de tank weer vol is de leidingen moet ontluchten Citeren
Kameel Geplaatst October 1, 2007 Rapporteren Geplaatst October 1, 2007 De vraag moet zijn: Wat is jouw voorkeur?? Want van alle topics hiervoor die langs zijn gekomen is er geeneen die ooit een antwoord bewerkstelde. het gaat om: - je eigen voorkeur - toestand van het terrein - soort terrein - soort banden - overbrenging etc etc Er is nooit een éénduidig antwoord, alleen maar welles/nietes. Voorbeelden: berg op: automaat (slaat niet af), berg af: handbak. (op de motor afremmen) en zo nog 20 terreinsoorten. Citeren
just-a-jeeper Geplaatst October 1, 2007 Rapporteren Geplaatst October 1, 2007 De vraag moet zijn:Wat is jouw voorkeur?? Want van alle topics hiervoor die langs zijn gekomen is er geeneen die ooit een antwoord bewerkstelde. het gaat om: - je eigen voorkeur - toestand van het terrein - soort terrein - soort banden - overbrenging etc etc Er is nooit een éénduidig antwoord, alleen maar welles/nietes. Voorbeelden: berg op: automaat (slaat niet af), berg af: handbak. (op de motor afremmen) en zo nog 20 terreinsoorten. vertel, vertel Citeren
dezperado Geplaatst October 1, 2007 Rapporteren Geplaatst October 1, 2007 wel diesels gehad met versleten gloeibougies en lekke koppakkingen en verdeler kun je toch inspuiten en setje nieuwe bougiekabels is ook niet de hoofdprijs. Albert (droopie) doet het perfect in het terrein met zn 2.5 diesel wat is ideaal ? wrangler met een vette mercedes diesel bovenstaande is wat IK vind. en ik hou ook van een automaat:lol: Citeren
F.M Geplaatst October 1, 2007 Rapporteren Geplaatst October 1, 2007 een set www.mattracks.com eronder. en ik weet zeker dat je iedereen de ogen uitsteekt Citeren
dezperado Geplaatst October 2, 2007 Rapporteren Geplaatst October 2, 2007 ja of een centurion tank kopen Citeren
Beest Geplaatst October 2, 2007 Rapporteren Geplaatst October 2, 2007 ja of een centurion tank kopen lol, wat ik mooi vin, is bv een Jeepee met een nagenoeg standaard XJ, die vaak donker rood neemt en er ook nog doorheen komt Citeren
kollee Geplaatst October 2, 2007 Rapporteren Geplaatst October 2, 2007 lol,wat ik mooi vin, is bv een Jeepee met een nagenoeg standaard XJ, die vaak donker rood neemt en er ook nog doorheen komt Als ie m niet in de "P" heeft staan wel ja.....:yes: Citeren
koxx Geplaatst October 2, 2007 Rapporteren Geplaatst October 2, 2007 Diesel + automaat is de beste combinatie diesel vanwege koppel en de automaat omdat hij zoveel sterker is en je kan je veel meer controleren op de weg die je neemt Citeren
steven Geplaatst October 2, 2007 Rapporteren Geplaatst October 2, 2007 Ik heb bij mijn vorige jeeps altijd een handbak gehad. Eerst een 2.1 diesel met 4 bak (heb ik 7 jaar mee gereden) Daarna een 4.2 benz met 4 bak (heb ik 4 jaar mee gereden) Sinds kort een v8 benz met automaat. Voor elke combo is wel iets te zeggen maar na dit weekend in sclayn gaat mijn voorkeur toch uit naar automaat. Heb er vorig jaar ook gereden met 4.2 en 4 bak en het is een behoorlijk verschil.... Citeren
Utah Geplaatst October 2, 2007 Rapporteren Geplaatst October 2, 2007 Diesel + automaat is de beste combinatiediesel vanwege koppel en de automaat omdat hij zoveel sterker is en je kan je veel meer controleren op de weg die je neemt Waarom is de automaat sterker?? Citeren
MudMiep Geplaatst October 2, 2007 Rapporteren Geplaatst October 2, 2007 lol,wat ik mooi vin, is bv een Jeepee met een nagenoeg standaard XJ, die vaak donker rood neemt en er ook nog doorheen komt Ik heb er de TT route van de FOC mee gereden ...en maar één keer een lintje nodig gehad omdat we door een sloot moesten op een plaats waar de normale route werd geblokkeerd door een vastzittende Range Rover On Topic: Persoonlijke voorkeur: Automaat Citeren
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.