Ogdak Posted November 10, 2005 Report Share Posted November 10, 2005 Zo het heeft even geduurd maar ga nu dan toch maar van start met de verslaglegging van mijn "project". De leidraad zal worden gevormd door de genomen foto's zodat het e.e.a. in chronologisch opzicht klopt. Hierdoor zal het wellicht zo nu en dan "van de hak op de tak" lijken, daar wen je wel aan. Naarmate ik vorder in de tijd zal de documentatie ook duidelijker worden dan nu bij de start. Ook zal het wel eens voorkomen dat foto's reeds ergens op het forum staan. Maar nu terug naar daar waar deze waanzinnige "hobby" begon, Oktober 2003. Dit zijn de enige foto's waarbij de ZJ standaard, schoon en gepoetst is. November 2003 Mijn allereerste evenement deelname, georganiseerd door JeeBee in/op valkenswaard. En ja hoor sinds dit weekend is de ZJ nooit meer schoon geweest. Hierna kwamen ook de eerste kosten, een nieuw setje rubber General Ameri Trac TR 235/75*15TR Ook vondt ik het nodig om de pitman-arm te demonteren, waarom is me inmiddels ontschoten en is tot op de dag van vandaag ook nog niet gelukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogdak Posted November 10, 2005 Author Report Share Posted November 10, 2005 Een sprongetje naar februari 2004 Voor zover ik heb kunnen nagaan aan de hand van de rekeningen een probleemloze winter gehad. Wel het officiele FSM(factory service manual) en owners manual besteld, een absolute must als je zelf wilt sleutelen. Een ander nuttig stuk gereedschap, een "Schaarvetspuit". Een paar rustgevende plaatjes in de omgeving, op de "posbank" bij arnhem Mijn jongste fan, op deze foto ruim 1 jaar, inmiddels bijna 3. Evenement georganiseerd door ORC op de motorcrossbaan te Groesbeek, schades eenmaal 1 reflector op de achterbumper, kost bij de dealert een eurootje of 20, verloren eenmaal 1 koplamp glas links voor, nieuwe unit kost bij de dealert €192,80(ja ja heb hier 't bonnetje.) Was verder een erg leuke dag, koste Darkwolf volgens mij een achterbumper. Deze maand ook nog naar een evenement in Overloon geweest, rijden in de sneeuw resultaat dit keer geen schades wel een zeer vermoeide zoon. Inmiddels heeft het 4x4 virus(lees jeep virus) echt toegeslagen en moet er dus naar goed gebruik gemodificeerd gaan worden. Zo gezegd zo gedaan, lang leve internet online een BB(Budget Boost) besteld in de US of A, te weten een setje 2" schijven voor achter, een ACOS kit voor voor en een paar BPE's(bar pin eliminator) voor de shocks op de vooras. In afwachting van de te leveren goederen hier in de regio alvast op zoek naar grote banden en zwart velgen. 31" ers leek me wel wat mede daar het ook nog onze DD(daily driver) was, door tussenkomst van mijn echtgenoot werden de velgen "bling bling" Past dus niet op 1 standaard ZJ. Toch ff passen oog wil immers ook wat. Inmiddels was gebleken dat de machtig mooie sound van de V8 aan het veranderen was, inspectie en ja hoor Een gescheurde pijp bij de cat, toen nog aangewezen op een electrisch trafo'tje het betere bak&braad werk Hiermee besluit ik de eerste 6 maanden van de ZJ in ons eigendom, "to be continued" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
87wrangler Posted November 10, 2005 Report Share Posted November 10, 2005 Jesus, wat een verhaal al! Maar wel kompleet! Ik ben benieuwd naar het vervolg!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartman Posted November 11, 2005 Report Share Posted November 11, 2005 Ik wacht met spanning af......op de ontknoping ! Ik ben heel benieuwd wat het geworden is Ogdak ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjikita Posted November 11, 2005 Report Share Posted November 11, 2005 Originally posted by 87wrangler@Nov 10 2005, 23:02 Jesus, wat een verhaal al! Maar wel kompleet! Ik ben benieuwd naar het vervolg!!!! <div align="right">← WEL KOMPLEET, man dit is nog niet een 10e van wat er al gebeurd is/gaat gebeuren. (ik heb al e.e.a. mogen aanschouwen) Maar wel een mooi verhaal en ben ook benieuwd wanneer de rest komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dezperado Posted November 11, 2005 Report Share Posted November 11, 2005 en hele mooie fotoos Hij ziet er op de fotoos nu nog uit als een gewone auto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
87wrangler Posted November 11, 2005 Report Share Posted November 11, 2005 Originally posted by Sjikita@Nov 11 2005, 10:30 WEL KOMPLEET, man dit is nog niet een 10e van wat er al gebeurd is/gaat gebeuren. (ik heb al e.e.a. mogen aanschouwen) Maar wel een mooi verhaal en ben ook benieuwd wanneer de rest komt. <div align="right">← Weet ik, Boomvrucht! Maar met compleet bedoel ik: Vanaf het begin alle mod's! En dat vervolg??? Hij kan nog jaaaaaren verder zo.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pullie Posted November 11, 2005 Report Share Posted November 11, 2005 zeer mooi verslag, wanneer komt deel 2 uit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogdak Posted November 16, 2005 Author Report Share Posted November 16, 2005 Originally posted by Pullie@Nov 11 2005, 17:04 zeer mooi verslag, wanneer komt deel 2 uit? <div align="right">← nu maart 2004 Ondertussen de nodige kleine reparaties uitgevoerd, Remschoenen t.b.v. de handrem, keerring achterste aandrijfas en een homokineethoes voor de linkse steekas. Inmiddels zijn de spullen uit de US of A gearriveerd heeft er ruim 1 maand over gedaan. Dus aan de slag, eerst achter, m.b.v. een veerspanner ruimte maken om, er vervolgens een 2" schijf tussen te schuiven. en jawel geeft wat meer ruimte in de wielkast hier met een 235/75*15 wat overeenkomt met bijna 29" Vervolgens naar de vooras. Kon om te beginnen hier geen gebruik maken van de veerspanners, dus verder met de spanbanden gaat ook prima zorg wel voor goede spanbanden. Heb voor geen gebruik gemaakt van schijven maar zeer bewust voor ACOS'sen gekozen. Waarom? Zijn traploos instelbaar in hoogte van 1,25" tot max 4". Aangeraden door leverancier om niet hoger dan 3" te gaan. Is inderdaad een stuk duurder dan schijven maar heb er inmiddels al een hoop plezier van gehad. Als je vervolgens een stalen bumper met lier monteerd ben je op de neus toch vlot een kilo of 80 zwaarder dan dat stukje plastic(bumper). Gevolg, neus van de ZJ zakt een flink stuk in, dus ACOS'sen "opdraaien" en je hebt de boel weer mooi vlak staan. in detail hier het halve... en hier het hele eindresultaat. Ja inderdaad nog op de "kleine" 29" banden. ARB bull-bar was inmiddels besteld en vond het dus zonde om de standaard bumper te verzagen om voldoende ruimte voor stuuruitslag te creeren om met de 31" te kunnen rijden. Geduld is een schone zaak. In de tussen tijd wat onderhouds zaken uitgevoerd, hoes van een stuurkogel vervangen. Ook de "diffen" van nieuwe olie en dope(achter) voorzien en ja dan moet je natuurlijk ook wat met het diff deksel. bling-bling gegrond groen gehamerslagd(t) en gemonteerd. Inmiddels het bevrijdende telefoontje gehad, nadat eerst een verkeerde(XJ) bull-bar was bestelt, dat nu dan toch de goede(ZJ) was binnengekomen. "let the games begin" Een aanvang met de demontage/sloop van een aantal onderdelen. Het mooie goed omzichtig uitgepakt, er mochten eens krassen op komen. Ja nu lach je er om heb er inmiddels een aantal malen de slijptol ingezet. Hoe/Wat en Waarom vertel ik nog wel. De montage onderdelen uitgestald, Tijd voor een korte break. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogdak Posted November 16, 2005 Author Report Share Posted November 16, 2005 Hele korte break. De lier, want zeg nou zelf wat is een lierbumper zonder lier. De montage onderdelen gesorteerd, Lierbumper in de takel, gemak dient de mens. Tsja het is inmiddels donker en waarschijnlijk dus ook laat. Zo de lierbumper verder afgemonteerd. De andere kant. Brackets, moest hiervoor wel een paar gaatjes 12,5 mm boren en beschermplaat voor de "evap canister" gemonteerd En 31" er onder, bijna klaar nummerplaat en nog wat trimwerk aan de binnenspatborden. Goeie timing morgen is(was) immers de jeep academy te zeumeren. En ja dan denk je dat je gelijk overal probleemloos door heen rijdt, maar moest toch de lier natuurlijk testen Later die week nadat ie gewassen was de nodige flex foto's gemaakt. past precies Zo dat was Maart 2004, hoop veranderingen deze maand, tot gauw . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beest Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 schrijf eens door .......gek kan nie wachten tot deel 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogdak Posted November 17, 2005 Author Report Share Posted November 17, 2005 Originally posted by Beest@Nov 17 2005, 16:22 schrijf eens door .......gek <div align="right">← Sorry, heb er blauwe vingers van, moet even herstellen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
droopy Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 Ziet er goed uit Otto tot zo ver wacht met spanning af hoe het met de rest gaat Maar petje af hoor Groeten Albert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogdak Posted November 23, 2005 Author Report Share Posted November 23, 2005 Sneak previeuw Over een klein stukje van het "uiteindelijke" eindresultaat maar een ieder weet dat een jeep nooit klaar is. Gister gearriveerd Eagle Alloys SERIES 186, Super Finish, 16x10, Offset -24mm, BSM 4,5" en load 2100lbs Flesje is ter referentie En hier de oorzaak voor de 16" velgen, dual piston remklauwen van de WJ dit past namelijk NIET in een staal/alu 15" velg. Heb hier nu een mm of 12 over. Ander bijkomend voordeel van de WJ "remconversie" is de rechter outer knuckle, deze heeft namelijk een extra "arm" voor de stuurstang bevestiging. Dus geen gecombineerde stuur/spoorstang meer a la yj, xj, zj maar een echt "cross-over" stuur stangen stelsel. Daarbij heb ik alle tapse gaten(2 keer rechts en 1 keer links) "omgeboord". Zodat de fusee kogels niet meer "hangen" maar "staan". Spoorstang hoger dus minder kwetsbaar. Stuurstang nu weer parallel aan de track-bar(panhard stang, deze is ook verplaatst), dus geen "bump-steer" En de hoeken tussen chassis/stuurhuis en track-bar/stuurstang en as/knuckle zo klein mogelijk. Zo dat was het voor nu, volgende week komt 't rubber erom. Mazzel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
87wrangler Posted November 23, 2005 Report Share Posted November 23, 2005 Mooie velgen!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beest Posted November 23, 2005 Report Share Posted November 23, 2005 nais..heel nais Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogdak Posted November 30, 2005 Author Report Share Posted November 30, 2005 Jawel na Maart komt April en wel van het jaar 2004 Niet veel gedaan deze maand, maar 2de pinksterdag wel naar de "maasvlakte" geweest. Moet je immers ook een keer geweest zijn was erg leuk, mede dankzij goed weer en gezelschap. Kon alleen niet erg wennen aan die "crossmotorjongens" daar heb je echt ogen voor en achter voor nodig. Afijn hier wat plaatjes. Sommige denken ook te kunnnen zwemmen met een SUV, gelukkig was Droopy in de buurt. Van links naar rechts Eelco, Jeeped, Droopy en Jeepee Na dit uitje toch nog wat sleutelwerk deze maand, lekkage op de steekas rechts achter en aangezien het diff toch op de nominatie stond voor verse olie en een verfbeurt bij deze dus maar. Een geopend diff Het defecte onderdeel, eenmaal achteras keerring €16.51 bij de stealert. Stukje ijzer Opgeleukt diff deksel De alom geroemde(lees gewraakte C-Clip) en mastershaft. Defecte en een nieuwe keerring. Schoongemaakt Zo dat was het weer, latersz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pullie Posted November 30, 2005 Report Share Posted November 30, 2005 WE WANT MORE!!!!!!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bartman Posted November 30, 2005 Report Share Posted November 30, 2005 WE TOO !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogdak Posted December 6, 2005 Author Report Share Posted December 6, 2005 Owkee! Mei 2004 Zo het nodige gebeurt o.a. langere shocks, een F>R swap en verstelbare panhard stangen. alleen niet erg veel foto's gemaakt, ga toch een poging wagen. Na respectievelijk "in" Overloon het linker en "op" de maasvlakte het rechter rocker panel ingedrukt te hebben toch maar besloten iets aan underbody protectie te gaan doen. Was zeer gecharmeerd van deze. Maar een al oud spreekwoord luid "beter goed gejat dan slecht bedacht". Dus met dit supernerfs plaatje naar sjikita, de "hier" inmiddels alom bekende, geroemde en beminde ijzeragrarier En jawel die draait daar z'n hand niet voor om, dus hier de eerste resultaten van montage van onbehandeld materiaal. En voor deze dag het voorlopige eindresultaat. Om te watertanden. De dag hierna met een clubske wezen rijden in Veldhoven gelijk de sidebars testen. Heb geen foto's van deze dag, weet nog wel dat de dag nogal abrupt eindigde. Mijn zoon had een verjaardags feestje en vond het nodig om zijn pols te breken, dus enigzins gehaast naar huis getogen. (inmiddels geheeld hoor) 1 week later, inmiddels de SB's gedemonteerd en naar de spuiter, wezen spelen in de achtertuin van Mo's baasje. En zie hier de "banaan" aan het werk in een V8 die NIET afslaat bij een hellinkje. en omhoog ook niet flex-out flex-in(vies he) Inmiddels zitten we begin juni 2004 En zijn de SB's keurig gepoedercoat en klaar voor montage detail nog gedetaileerder Hier tevens duidelijk zichtbaar de herstel plekken van een eens gedeukt rocker panel Bovenaanzicht(treeplankfunctie) Zo dat is het weer voor nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beest Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 eej dat zijn mooie sidebars... maar paar mooie foto's zitten er tussen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kameel Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Dit is zo'n beetje de ZJ zoals ik m nog in gedachte had. Komaan met de foto's. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogdak Posted December 7, 2005 Author Report Share Posted December 7, 2005 Ha ha, nog even geduld, loop nog maar dik een jaar achter(ongeveer ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogdak Posted December 8, 2005 Author Report Share Posted December 8, 2005 Zo iiw(is ie weer, voor de niet mIRC'ers onder ons) Waren gebleven bij het treeplank aanzicht, hier nog een dus. Mooie van zo'n degelijke sjikita SB is ook dat je er erg makkelijk een krik of eventueel een hi-jack(sommige hebben liever een farm-jack) onder kan zetten. En 1 foto van een ORC evenement in schaijk ben ik notabene 2 dagen geweest, alweer een flex pic. En toen een serieuse uitdaging opgepakt, aangezien we het plan hadden om begin juli met een aantal jeep-o-fielen naar Sclayn te gaan, wilde ik de airco werkend hebben. Met 3 kinderen op de achterbank is het bij dergelijke afstanden wel erg prettig als je iets aan climate control kan doen. Dus via een bevriende relatie het systeem laten "afpersen" bij een lokale "merk dealer". Eerste diagnose, lekke verdamper schijnt voor de zj 90% van de airco problemen te veroorzaken. Aldus naar de lokale koude specialist getogen, en jawel zij bevestigde bovenstaande opmerking. Zij adviseerde het systeem af te vullen en een "tracer" behandeling uit te voeren. De kosten €158,82 ex btw. Maar dan heb je wel een werkende airco, heerlijk duurde helaas minder dan een week zo lek was de boel. Dus weer terug om een monteur met een geel brilleke en een uv-lampje onder, boven, tussen etc. de zj te zien speuren. Uiteindelijk loerend door een gaatje in het kachelhuis het lek getraceerd. Eureka de verdamper is lek. Offerte: €1000 :slik:, Is een erg arbeids intensieve actie hele dashboard moet namelijk los. De verdamper zelf kost "slechts" €139 ex btw. Dus ik roep, doe mij maar een verdamper kom ik wel terug om de boel opnieuw te vullen. Ja maar, werd er nog tegen gesputterd is wel een "slag" kost ons al 10 uur. Maar ja mag bij mij wel 20 uur kosten, als ik daarmee ruim €800 uitspaar. Dus met verdamper onder de arm naar huis, en met het FSM in de hand aan de demontage van het dashboard begonnen. Voor het gemak ook maar de rechter zetel even uitgebouwd, geeft een hoop extra ruimte. Dat zwarte "ding" met die koperen pijpen bovenop is het kachelhuis. Loopt van de rechterzijkant tot naast de stuurkolom, en moet eruit. Bestaat uit een onder en bovenhelft met daarin dus o.a. een warmtewisselaar t.b.v. verwarming (koperen pijpen) en mijn lekke verdamper. De dash Kachelhuis eruit en geopend Links is waar de aanjager motor zit, in het midden de verdamper en rechts de warmewisselaar. Lekkage zit aan de rechterkant, is met het blote oog niet te zien maar als het systeem op werkdruk(12 bar) is heb je ook niet zo'n groot gat nodig. Heb hier al heel veel vuil weggehaald blad etc. En inmiddels een filter gebouwd daar waar de lucht van buiten wordt aangezogen(onder de voorruit) met behulp van een zwarte panty van ... Verdamper er uit, rechtsboven de afgesneden koelwaterslangen (kreeg ze echt niet los). kachelhuis gemonteerd. En dat was alweer de laatste. Het systeem op nieuw laten afpersen en vullen. Service van de zaak was dat ik de tweede keer vullen het koudemiddel 134a niet hoefde te betalen. Dus voor ongeveer €260 een werkend CC inclusief kachelslang, koelvloeistof en een groot stuk voldoening. Op naar Sclayn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eelco Posted December 9, 2005 Report Share Posted December 9, 2005 Jaa Sclayn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.