Jump to content
Jeepforum|NL

Ogdak's Zj


Ogdak

Recommended Posts

Zo het heeft even geduurd maar ga nu dan toch maar van start met de verslaglegging van mijn "project".

De leidraad zal worden gevormd door de genomen foto's zodat het e.e.a. in chronologisch opzicht klopt.

Hierdoor zal het wellicht zo nu en dan "van de hak op de tak" lijken, daar wen je wel aan.

Naarmate ik vorder in de tijd zal de documentatie ook duidelijker worden dan nu bij de start.

Ook zal het wel eens voorkomen dat foto's reeds ergens op het forum staan.

Maar nu terug naar daar waar deze waanzinnige "hobby" begon, Oktober 2003.

Dit zijn de enige foto's waarbij de ZJ standaard, schoon en gepoetst is.

DSCF1004.JPG

DSCF1005.JPG

DSCF1006.JPG

DSCF1007.JPG

DSCF1008.JPG

November 2003

Mijn allereerste evenement deelname, georganiseerd door JeeBee in/op valkenswaard.

PB090012.JPG

PB090013.JPG

PB090014.JPG

PB090016.JPG

PB090017.JPG

PB090020.JPG

PB090021.JPG

En ja hoor sinds dit weekend is de ZJ nooit meer schoon geweest.

Hierna kwamen ook de eerste kosten, een nieuw setje rubber

General Ameri Trac TR 235/75*15TR

ameritrac.jpg

Ook vondt ik het nodig om de pitman-arm te demonteren, waarom is me inmiddels ontschoten

en is tot op de dag van vandaag ook nog niet gelukt.

Dscf1041a.JPG

Dscf1042a.JPG

Link to comment
Share on other sites

Een sprongetje naar februari 2004

Voor zover ik heb kunnen nagaan aan de hand van de rekeningen een probleemloze winter gehad.

Wel het officiele FSM(factory service manual) en owners manual besteld, een absolute must

als je zelf wilt sleutelen. Een ander nuttig stuk gereedschap, een "Schaarvetspuit".

schaarvetspuit.jpg

Een paar rustgevende plaatjes in de omgeving, op de "posbank" bij arnhem

DSCF1098.JPG

DSCF1101.JPG

Mijn jongste fan, op deze foto ruim 1 jaar, inmiddels bijna 3.

DSCF1100.JPG

Evenement georganiseerd door ORC op de motorcrossbaan te Groesbeek, schades

eenmaal 1 reflector op de achterbumper, kost bij de dealert een eurootje of 20, verloren

eenmaal 1 koplamp glas links voor, nieuwe unit kost bij de dealert €192,80(ja ja heb hier 't bonnetje.)

Was verder een erg leuke dag, koste Darkwolf volgens mij een achterbumper.

DSCF1103.JPG

Deze maand ook nog naar een evenement in Overloon geweest, rijden in de sneeuw

resultaat dit keer geen schades wel een zeer vermoeide zoon.

DSCF1137.JPG

DSCF1150.JPG

Inmiddels heeft het 4x4 virus(lees jeep virus) echt toegeslagen en moet er dus naar goed gebruik gemodificeerd gaan worden.

Zo gezegd zo gedaan, lang leve internet online een BB(Budget Boost) besteld in de US of A, te weten een setje 2" schijven

voor achter,

een ACOS kit voor voor en een paar BPE's(bar pin eliminator) voor de shocks op de vooras.

In afwachting van de te leveren goederen hier in de regio alvast op zoek naar grote banden en zwart velgen.

31" ers leek me wel wat mede daar het ook nog onze DD(daily driver) was, door tussenkomst van mijn echtgenoot werden de

velgen "bling bling"

Past dus niet op 1 standaard ZJ. Toch ff passen oog wil immers ook wat.

DSCF1117.JPG

DSCF1119.JPG

DSCF1120.JPG

DSCF1121.JPG

DSCF1123.JPG

DSCF1124.JPG

Inmiddels was gebleken dat de machtig mooie sound van de V8 aan het veranderen was, inspectie en ja hoor

DSCF1127.JPG

Een gescheurde pijp bij de cat, toen nog aangewezen op een electrisch trafo'tje het betere bak&braad werk

DSCF1131.JPG

Hiermee besluit ik de eerste 6 maanden van de ZJ in ons eigendom, "to be continued"

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by 87wrangler@Nov 10 2005, 23:02

Jesus, wat een verhaal al!  biggrin.gif

Maar wel kompleet! worshippy.gif

Ik ben benieuwd naar het vervolg!!!!

<div align="right">

WEL KOMPLEET, man dit is nog niet een 10e van wat er al gebeurd is/gaat gebeuren. laugh.giflaugh.gif (ik heb al e.e.a. mogen aanschouwen)

Maar wel een mooi verhaal en ben ook benieuwd wanneer de rest komt.

thumbsup.gifthumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by Sjikita@Nov 11 2005, 10:30

WEL KOMPLEET, man dit is nog niet een 10e van wat er al gebeurd is/gaat gebeuren. laugh.gif  laugh.gif (ik heb al e.e.a. mogen aanschouwen)

Maar wel een mooi verhaal en ben ook benieuwd wanneer de rest komt.

thumbsup.gif  thumbsup.gif

<div align="right">

Weet ik, Boomvrucht!

Maar met compleet bedoel ik: Vanaf het begin alle mod's! En dat vervolg??? Hij kan nog jaaaaaren verder zo..tongue.gif

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by Pullie@Nov 11 2005, 17:04

zeer mooi verslag, wanneer komt deel 2 uit?

<div align="right">

nu :lol:

maart 2004

Ondertussen de nodige kleine reparaties uitgevoerd,

Remschoenen t.b.v. de handrem, keerring achterste aandrijfas en een homokineethoes voor de linkse steekas.

Inmiddels zijn de spullen uit de US of A gearriveerd heeft er ruim 1 maand over gedaan.

Dus aan de slag, eerst achter, m.b.v. een veerspanner ruimte maken om,

DSCF1151.JPG

er vervolgens een 2" schijf tussen te schuiven.

DSCF1152.JPG

en jawel geeft wat meer ruimte in de wielkast hier met een 235/75*15 wat overeenkomt met bijna 29"

DSCF1153.JPG

Vervolgens naar de vooras.

Kon om te beginnen hier geen gebruik maken van de veerspanners, dus verder met de spanbanden gaat ook prima zorg

wel voor goede spanbanden.

DSCF1154.JPG

Heb voor geen gebruik gemaakt van schijven maar zeer bewust voor ACOS'sen gekozen.

Waarom? Zijn traploos instelbaar in hoogte van 1,25" tot max 4". Aangeraden door leverancier om niet hoger dan

3" te gaan.

Is inderdaad een stuk duurder dan schijven maar heb er inmiddels al een hoop plezier van gehad.

Als je vervolgens een stalen bumper met lier monteerd ben je op de neus toch vlot een kilo of 80 zwaarder dan

dat stukje plastic(bumper).

Gevolg, neus van de ZJ zakt een flink stuk in, dus ACOS'sen "opdraaien" en je hebt de boel weer mooi vlak staan.

DSCF1155.JPG

in detail

DSCF1157.JPG

hier het halve...

DSCF1158.JPG

en hier het hele eindresultaat.

DSCF1159.JPG

Ja inderdaad nog op de "kleine" 29" banden. ARB bull-bar was inmiddels besteld en vond het dus zonde om de

standaard bumper te verzagen

om voldoende ruimte voor stuuruitslag te creeren om met de 31" te kunnen rijden. Geduld is een schone zaak.

In de tussen tijd wat onderhouds zaken uitgevoerd, hoes van een stuurkogel vervangen.

Ook de "diffen" van nieuwe olie en dope(achter) voorzien en ja dan moet je natuurlijk ook wat met het diff

deksel.

bling-bling

DSCF1166.JPG

gegrond

DSCF1169.JPG

groen gehamerslagd(t)

DSCF1171.JPG

en gemonteerd.

DSCF1172.JPG

Inmiddels het bevrijdende telefoontje gehad, nadat eerst een verkeerde(XJ) bull-bar was bestelt, dat nu dan toch

de goede(ZJ) was binnengekomen.

"let the games begin"

Een aanvang met de demontage/sloop van een aantal onderdelen.

DSCF1173.JPG

Het mooie goed omzichtig uitgepakt, er mochten eens krassen op komen. Ja nu lach je er om heb er inmiddels een

aantal malen

de slijptol ingezet. Hoe/Wat en Waarom vertel ik nog wel.

DSCF1174.JPG

De montage onderdelen uitgestald,

DSCF1175.JPG

Tijd voor een korte break.

Link to comment
Share on other sites

Hele korte break. :lol:

De lier, want zeg nou zelf wat is een lierbumper zonder lier.

DSCF1176.JPG

De montage onderdelen gesorteerd,

DSCF1177.JPG

Lierbumper in de takel, gemak dient de mens.

DSCF1178.JPG

Tsja het is inmiddels donker en waarschijnlijk dus ook laat.

DSCF1179.JPG

Zo de lierbumper verder afgemonteerd.

DSCF1180.JPG

De andere kant.

DSCF1183.JPG

Brackets, moest hiervoor wel een paar gaatjes 12,5 mm boren en beschermplaat voor de "evap canister" gemonteerd

DSCF1182.JPG

En 31" er onder, bijna klaar nummerplaat en nog wat trimwerk aan de binnenspatborden.

Goeie timing morgen is(was) immers de jeep academy te zeumeren.

DSCF1184.JPG

En ja dan denk je dat je gelijk overal probleemloos door heen rijdt, maar moest toch de lier natuurlijk testen

DSCF1185.JPG

DSCF1186.JPG

Later die week nadat ie gewassen was de nodige flex foto's gemaakt.

DSCF1187.JPG

DSCF1188.JPG

past precies

DSCF1189.JPG

DSCF1190.JPG

DSCF1191.JPG

Zo dat was Maart 2004, hoop veranderingen deze maand, tot gauw ;) .

Link to comment
Share on other sites

Sneak previeuw ph34r.gif

Over een klein stukje van het "uiteindelijke" eindresultaat maar een ieder weet dat een jeep nooit klaar is.

Gister gearriveerd

DSCF1882.JPG

Eagle Alloys rolleyes.gif

SERIES 186, Super Finish, 16x10, Offset -24mm, BSM 4,5" en load 2100lbs

DSCF1883.JPG

Flesje is ter referentie ph34r.gif

DSCF1884.JPG

En hier de oorzaak voor de 16" velgen, dual piston remklauwen van de WJ dit past namelijk NIET

in een staal/alu 15" velg. Heb hier nu een mm of 12 over.

DSCF1885.JPG

Ander bijkomend voordeel van de WJ "remconversie" is de rechter outer knuckle, deze heeft namelijk een extra

"arm" voor de stuurstang bevestiging. Dus geen gecombineerde stuur/spoorstang meer a la yj, xj, zj maar

een echt "cross-over" stuur stangen stelsel. Daarbij heb ik alle tapse gaten(2 keer rechts en 1 keer links) "omgeboord".

Zodat de fusee kogels niet meer "hangen" maar "staan". Spoorstang hoger dus minder kwetsbaar.

Stuurstang nu weer parallel aan de track-bar(panhard stang, deze is ook verplaatst), dus geen "bump-steer"

En de hoeken tussen chassis/stuurhuis en track-bar/stuurstang en as/knuckle zo klein mogelijk.

DSCF1886.JPG

DSCF1887.JPG

DSCF1888.JPG

Zo dat was het voor nu, volgende week komt 't rubber erom. rolleyes.gif

Mazzel smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Jawel na Maart komt April en wel van het jaar 2004

Niet veel gedaan deze maand, maar 2de pinksterdag wel naar de "maasvlakte" geweest.

Moet je immers ook een keer geweest zijn was erg leuk, mede dankzij goed weer en gezelschap.

Kon alleen niet erg wennen aan die "crossmotorjongens" daar heb je echt ogen voor en achter voor nodig.

Afijn hier wat plaatjes.

DSCF1217.JPG

DSCF1219.JPG

Sommige denken ook te kunnnen zwemmen met een SUV, gelukkig was Droopy in de buurt.

DSCF1223.JPG

DSCF1224.JPG

DSCF1226.JPG

Van links naar rechts

Eelco, Jeeped, Droopy en Jeepee

DSCF1227.JPG

Na dit uitje toch nog wat sleutelwerk deze maand, lekkage op de steekas rechts achter en aangezien

het diff toch op de nominatie stond voor verse olie en een verfbeurt bij deze dus maar.

Een geopend diff

DSCF1231.JPG

Het defecte onderdeel, eenmaal achteras keerring €16.51 bij de stealert.

DSCF1232.JPG

Stukje ijzer

DSCF1233.JPG

Opgeleukt diff deksel

DSCF1234.JPG

De alom geroemde(lees gewraakte C-Clip) en mastershaft.

DSCF1235.JPG

Defecte en een nieuwe keerring.

DSCF1236.JPG

Schoongemaakt

DSCF1238.JPG

Zo dat was het weer, latersz

Link to comment
Share on other sites

Owkee!

Mei 2004

Zo het nodige gebeurt o.a. langere shocks, een F>R swap en verstelbare panhard stangen.

alleen niet erg veel foto's gemaakt, ga toch een poging wagen.

Na respectievelijk "in" Overloon het linker en "op" de maasvlakte het rechter rocker panel

ingedrukt te hebben toch maar besloten iets aan underbody protectie te gaan doen.

Was zeer gecharmeerd van deze.

Maar een al oud spreekwoord luid "beter goed gejat dan slecht bedacht".

Dus met dit supernerfs plaatje naar sjikita, de "hier" inmiddels alom bekende, geroemde en beminde ijzeragrarier

En jawel die draait daar z'n hand niet voor om, dus hier de eerste resultaten van montage van onbehandeld materiaal.

DSCF1249.JPG

DSCF1250.JPG

En voor deze dag het voorlopige eindresultaat. Om te watertanden.

DSCF1251.JPG

De dag hierna met een clubske wezen rijden in Veldhoven gelijk de sidebars testen.

Heb geen foto's van deze dag, weet nog wel dat de dag nogal abrupt eindigde.

Mijn zoon had een verjaardags feestje en vond het nodig om zijn pols te breken, dus enigzins gehaast naar huis getogen.

(inmiddels geheeld hoor)

1 week later, inmiddels de SB's gedemonteerd en naar de spuiter, wezen spelen in de achtertuin van Mo's baasje.

En zie hier de "banaan" aan het werk in een V8 die NIET afslaat bij een hellinkje.

DSCF1267.JPG

en omhoog ook niet

DSCF1268.JPG

DSCF1269.JPG

DSCF1270.JPG

flex-out

DSCF1271.JPG

flex-in(vies he)

DSCF1272.JPG

Inmiddels zitten we begin juni 2004

En zijn de SB's keurig gepoedercoat en klaar voor montage

DSCF1284.JPG

DSCF1285.JPG

detail

DSCF1286.JPG

nog gedetaileerder

DSCF1287.JPG

Hier tevens duidelijk zichtbaar de herstel plekken van een eens gedeukt rocker panel

DSCF1289.JPG

Bovenaanzicht(treeplankfunctie)

DSCF1290.JPG

Zo dat is het weer voor nu.

Link to comment
Share on other sites

Zo iiw(is ie weer, voor de niet mIRC'ers onder ons)

Waren gebleven bij het treeplank aanzicht, hier nog een dus.

DSCF1291.JPG

Mooie van zo'n degelijke sjikita SB is ook dat je er erg makkelijk een krik of eventueel een

hi-jack(sommige hebben liever een farm-jack) onder kan zetten.

DSCF1293.JPG

En 1 foto van een ORC evenement in schaijk ben ik notabene 2 dagen geweest, alweer een flex pic.

DSCF1294.JPG

En toen een serieuse uitdaging opgepakt, aangezien we het plan hadden om begin juli met een

aantal jeep-o-fielen naar Sclayn te gaan, wilde ik de airco werkend hebben. Met 3 kinderen op de achterbank

is het bij dergelijke afstanden wel erg prettig als je iets aan climate control kan doen.

Dus via een bevriende relatie het systeem laten "afpersen" bij een lokale "merk dealer".

Eerste diagnose, lekke verdamper schijnt voor de zj 90% van de airco problemen te veroorzaken.

Aldus naar de lokale koude specialist getogen, en jawel zij bevestigde bovenstaande opmerking.

Zij adviseerde het systeem af te vullen en een "tracer" behandeling uit te voeren.

De kosten €158,82 ex btw. Maar dan heb je wel een werkende airco, heerlijk duurde helaas minder dan een week

zo lek was de boel.

Dus weer terug om een monteur met een geel brilleke en een uv-lampje onder, boven, tussen etc. de zj te zien speuren.

Uiteindelijk loerend door een gaatje in het kachelhuis het lek getraceerd. Eureka de verdamper is lek.

Offerte: €1000 :slik:, Is een erg arbeids intensieve actie hele dashboard moet namelijk los.

De verdamper zelf kost "slechts" €139 ex btw. Dus ik roep, doe mij maar een verdamper kom ik wel terug om de boel opnieuw

te vullen. Ja maar, werd er nog tegen gesputterd is wel een "slag" kost ons al 10 uur.

Maar ja mag bij mij wel 20 uur kosten, als ik daarmee ruim €800 uitspaar.

Dus met verdamper onder de arm naar huis, en met het FSM in de hand aan de demontage van het dashboard begonnen.

Voor het gemak ook maar de rechter zetel even uitgebouwd, geeft een hoop extra ruimte.

DSCF1295.JPG

DSCF1296.JPG

Dat zwarte "ding" met die koperen pijpen bovenop is het kachelhuis.

Loopt van de rechterzijkant tot naast de stuurkolom, en moet eruit.

Bestaat uit een onder en bovenhelft met daarin dus o.a. een warmtewisselaar t.b.v. verwarming

(koperen pijpen) en mijn lekke verdamper.

DSCF1297.JPG

DSCF1298.JPG

DSCF1300.JPG

De dash

DSCF1301.JPG

Kachelhuis eruit

DSCF1302.JPG

en geopend

Links is waar de aanjager motor zit,

in het midden de verdamper en

rechts de warmewisselaar.

DSCF1303.JPG

Lekkage zit aan de rechterkant, is met het blote oog niet te zien maar als het systeem op werkdruk(12 bar)

is heb je ook niet zo'n groot gat nodig. Heb hier al heel veel vuil weggehaald blad etc.

En inmiddels een filter gebouwd daar waar de lucht van buiten wordt aangezogen(onder de voorruit) met behulp

van een zwarte panty van ...

DSCF1304.JPG

Verdamper er uit, rechtsboven de afgesneden koelwaterslangen (kreeg ze echt niet los).

DSCF1305.JPG

kachelhuis gemonteerd.

DSCF1306.JPG

En dat was alweer de laatste. Het systeem op nieuw laten afpersen en vullen.

Service van de zaak was dat ik de tweede keer vullen het koudemiddel 134a niet hoefde te betalen.

Dus voor ongeveer €260 een werkend CC inclusief kachelslang, koelvloeistof en een groot stuk voldoening.

Op naar Sclayn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...