Spring naar bijdragen

Leermoment dankzij apk: speling op het stuur


Recommended Posts

Hallo!

Ondanks dat een apk keuring werkelijk een spannende ervaring kan zijn, kan het ook een leermoment opleveren. Inmiddels is mijn oude dieseltje weer voor een jaar goedgekeurd. Helaas ging dat niet zonder slag ofn stoot: drie keer terug.

Eén van de mankementen was speling op de kruiskoppeling onderaan de stuuras. Helaas vermeld mijn manual niet hoe die in elkaar zit. Bij BS wist men telefonisch echter precies wat er versleten was: twee stalen blokjes die in groeven in een huisje glijden en door een veertje aangedrukt worden.

Na ontvangst van de onderdelen ben ik gaan sleutelen. Het bleek dat er niet alleen speling op de koppeling zat, maar ook bleek het huisje niet goed vast te zitten op de vertande as die het stuurhuis in gaat; dit resulteerd in extra speling op het stuur. Een belanrijk punt dus om even te checken.

De oude blokjes bleken overigens 0,4 mm gesleten t.o.v. de nieuwe.

Na vervanging van de blokjes, veertje en een nieuw stofhoesje (bleek ook doorgescheurd) e.e.a. zonder speling weer goed vastgezet. Dit resulteerde direct in een beter en lichter stuurgedrag.

Het tweede mankement bleek de handrem te zijn. Uiteindelijk bleek een remcilinder in het achterwiel lek. Goed om de trommel eraf te hebben: de remschoenen bleken tot op de klinknagels versleten. Foutje van de eigenaar....

Dus, het is een aanrader de trommels er af en toe even af te halen om de schoenen te controleren.

Het derde mankement was een kleine speling op een kruisje in de aandrijfas. Je moest werkelijk goed kijken om het te zien. Na demontage bleken de naaldjes van één van de vier lagertjes totaal over de huizen. Kruisje vervangen en ook dit euvel is opgelost.

Nu rest er nog een adviespunt: fuseekogels vervangen. En als het linkervoorwiel er af ligt gelijk het lager van de aandrijfas vervangen, want dat heeft speling. Het blijft een leuke hobby zo'n Jeep.

Groeten, Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker bezig bert..:whistle:

Ik heb een tip voor je, haal voortaan de remtrommels er even af als je offroad hebt gereden.

Je kunt ze dan even schoonmaken want er zit meestal veel troep in na een dag in de mud.dit scheelt een hoop slijtage !

Mooie bijkomstigheid is dat je dan meteen je schoenen kunt controleren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...