Spring naar bijdragen

Achterassen (fabrieks-af)


Mav
 Share

Recommended Posts

Chrysler 8.25"

Identificatie:

Deze as is te herkennen aan zijn ovale pakking, 10 voudig boltpattern en afgeplatte onderzijde van het differentieel.

corporate8mini.jpgchr825pattern.jpg

Specificaties:

De Chrysler 8.25 achteras is onder de XJ Cherokee geleverd van 1991 tot en met 2001. Maar de basis lag in 1966, toentertijd geleverd onder de Dodge Dakota. Deze as is er voor de XJ in 2 varianten geweest:

Van 1991 t/m 1996 met 27 spline steekassen met een diameter van 1.17”.

Van 1997 t/m 2001 met 29 spline steekassen met een diameter van 1.21”.

Deze as is alleen geleverd onder XJ?s zonder ABS.

De 29 spline variant is een stuk sterker dan de Dana 35 en slechts een fractie zwakker dan een Dana 44. In standaard toestand zijn 35?ers goed mogelijk, gelocked is het aan te raden niet groter te gaan dan 33?ers.

Qua aftermarket spullen als lockers, ring & pinion is dit type as vrij beperkt. Ring & Pinion zijn verkrijgbaar t/m 4.56. Op locker gebied is het onderstaande leverbaar op dit moment (aussie beweert al een jaar of 2 te komen met een locker voor deze as)

- ARB 29 Spline RD93

- LockRight (27 spline) 1230

- Powertrax no-Slip 27 Spline

- Powertrax no-Slip 29 Spline

- Detroit 27 spline

- Detroit 29 spline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Dana 35

Identificatie:

Deze as is te herkennen aan zijn ovale pakking, 10 voudig boltpattern, hij lijkt op de Chrysler 8.25" maar is een stuk kleiner en mist de afgeplatte onderzijde:

d_dana35-s.jpg d35.gif

Specificaties:

De dana 35 is door de jaren heen geleverd onder de MJ, XJ, YJ, ZJ en TJ en wel in 3 varianten:

- Dana 35 non c-clip van 1984 - 1989 | 27 spline 1.18" steekassen

- Dana 35 c-clip van 1990 - 2001 | 27 spline 1.18" steekassen

- Dana 35c een veelvoorkomend misverstand is dat dit een c-clip variant is. Echter staat de toevoering "c" hier voor "custom" wat inhoudt dat de assen incompleet uit de Spicer/Dana fabriek gerold zijn en door Chrysler zelf zijn afgemonteerd.

In de vroege jaren (1987 - 1989) is de as geleverd met 10" geribbelde trommelremmen, latere modellen zijn uitgerust met 9" gladde exemplaren. Onder de ZJ is de Dana 35 vanaf eind 1993 geleverd met schijfremmen, de overige varianten zijn tot 2001 geleverd met trommels.

De 35 is wat aan de kleine kant voor het betere offroad werk, dit is te wijten aan de kleine ring (7 9/16") en dunne asbuizen (2.62"). De maximale aangeraden bandenmaat voor een standaard Dana 35 is 31" zowel met open diff als gelocked. De maximale R&P voor deze as is 4.56:1

Er zijn legio aftermarket accessoires verkrijgbaar voor deze as om hem op te waarderen, echter zul je de afweging moeten maken of je honderden zoniet duizenden euro's in deze as wilt investeren of uit moet zien naar een vervangend exemplaar zoals bijv. de Dana 44 of Ford 8.8.

Enkele links naar upgrade sets voor deze as:

Superior Axle & Gear Super 35 kit

Warn Full Floater kits

Alloy Usa high strength rear axle kits

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...