Spring naar bijdragen

van 4wd naar 2wd


MCJeep
 Share

Recommended Posts

Hoi hoi beste jeepers,

Ik ben gisteren vast komen te zitten in een modderpooltje. biggrin.giftongue.gif

Heb mijn banden iets leeg laten lopen en kwam toen ook tot de ontdekking dat indien ik `m in 4lo zette ik geen aandrijving had na een paar keer heen en weer schakelen van 4 naar 2 wd had ik ineens weer aandrijving ( 4wd fulltime) en kon er dus uitrijden .

Toen gebeurde het meest vreemde wat ik mee gemaakt heb.

Ik kreeg `m niet meer in 2 wd als ik op de verharde weg wilde gaan rijden bleek die nog in 4wd partime te staan terwijl de indicatie lampjes uit waren, als ik achteruit reed ging het lampje van 4wd PT branden, als ik dan weer vooruit reed bleef die heel even branden ging weer uit maar bleef in PT rijden want dat merkte ik gelijk als ik de verharde weg op reed, dus ik weer terug de modder in.(ik hoorde trouwens wel een raar soort aandrijvingsgeluid als ik op de verharde weg reed (alleen in z`n drive niet in reverse) en als ik dan weer onverhard reed was het weg, ik hoorde ook soms een lichte tik alsof de omschakeling niet helemaal in elkaar wilde overlopen)

Na 3 kwartier dit herhaaldelijk gedaan te hebben (de auto ook ondertussen 3x uitgezet en weer opnieuw gestart) toen maar de anwb gebeld, na een half uur te staan wachten heb ik de auto toch maar weer gestart reed weg hoorde weer de bovengenoemde tik en stond ie ineens in 2wd en kon dus naar huis(na eerst de anwb afgebeld te hebben).

Nu stond er in het boekje dat de overschakeling langer kon duren bij een ongelijke bandenspanning unsure.gif

Iemand hier ook ervaring mee of enig idee wat het kan zijn want als ik nu schakel tussen 2 of 4 wd doet ie dat gewoon weer vloeiend blink.gif ...???

Moet ik ongerust zijn voor m`n dif of zijn het de kruiskoppelingen( of nog erger)???

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)..

smile.gif

Marc

p.s.

Ik heb ook gemerkt als ik de overschakeling heb gemaakt tussen 2 en 4wd dat ie de ene keer meer gaat "zwabberen" dan de andere keer en visa versa.

Zou dat kunnen te maken hebben met het hierboven genoemde probleem of kan het mischien de stabelisatiestang kunnen zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij ongelijke bandenspanning (=dus ongelijke omtrek (grootte) van de banden) kan het inderdaad moeilijker zijn om de tussenbak van en naar een andere stand te krijgen.

Normaliter zou bij het schakelen naar 2WD een meter of 5 tot 10 achteruit rijden een remedie moeten zijn.

Het kan overigens ook zijn dat het stangenstelsel waarmee je via de keuzehendel in de auto de tussenbak in een andere stand zet iets bijgesteld moet worden.

Hiervoor kun je onder de auto het boutje van de stang die aan de keuze hendel zit los draaien als de auto goed in 2WD staat, dan trek je, of liever laat je iemand anders de keuzehendel ietsjes achterover trekken richting 4WD PT zodat het palletje op de stang een paar mm verschuift en dan zet je hem weer vast.

Verschuif hem niet teveel want anders krijg je weer problemen aan het eind van de hendel als je hem in 4WD LO wilt zetten wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...