MCJeep Geplaatst November 7, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2006 Hoi hoi beste jeepers, Ik ben gisteren vast komen te zitten in een modderpooltje. Heb mijn banden iets leeg laten lopen en kwam toen ook tot de ontdekking dat indien ik `m in 4lo zette ik geen aandrijving had na een paar keer heen en weer schakelen van 4 naar 2 wd had ik ineens weer aandrijving ( 4wd fulltime) en kon er dus uitrijden . Toen gebeurde het meest vreemde wat ik mee gemaakt heb. Ik kreeg `m niet meer in 2 wd als ik op de verharde weg wilde gaan rijden bleek die nog in 4wd partime te staan terwijl de indicatie lampjes uit waren, als ik achteruit reed ging het lampje van 4wd PT branden, als ik dan weer vooruit reed bleef die heel even branden ging weer uit maar bleef in PT rijden want dat merkte ik gelijk als ik de verharde weg op reed, dus ik weer terug de modder in.(ik hoorde trouwens wel een raar soort aandrijvingsgeluid als ik op de verharde weg reed (alleen in z`n drive niet in reverse) en als ik dan weer onverhard reed was het weg, ik hoorde ook soms een lichte tik alsof de omschakeling niet helemaal in elkaar wilde overlopen) Na 3 kwartier dit herhaaldelijk gedaan te hebben (de auto ook ondertussen 3x uitgezet en weer opnieuw gestart) toen maar de anwb gebeld, na een half uur te staan wachten heb ik de auto toch maar weer gestart reed weg hoorde weer de bovengenoemde tik en stond ie ineens in 2wd en kon dus naar huis(na eerst de anwb afgebeld te hebben). Nu stond er in het boekje dat de overschakeling langer kon duren bij een ongelijke bandenspanning Iemand hier ook ervaring mee of enig idee wat het kan zijn want als ik nu schakel tussen 2 of 4 wd doet ie dat gewoon weer vloeiend ...??? Moet ik ongerust zijn voor m`n dif of zijn het de kruiskoppelingen( of nog erger)??? Alvast bedankt voor jullie reactie(s).. Marc p.s. Ik heb ook gemerkt als ik de overschakeling heb gemaakt tussen 2 en 4wd dat ie de ene keer meer gaat "zwabberen" dan de andere keer en visa versa. Zou dat kunnen te maken hebben met het hierboven genoemde probleem of kan het mischien de stabelisatiestang kunnen zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst November 7, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2006 Bij ongelijke bandenspanning (=dus ongelijke omtrek (grootte) van de banden) kan het inderdaad moeilijker zijn om de tussenbak van en naar een andere stand te krijgen. Normaliter zou bij het schakelen naar 2WD een meter of 5 tot 10 achteruit rijden een remedie moeten zijn. Het kan overigens ook zijn dat het stangenstelsel waarmee je via de keuzehendel in de auto de tussenbak in een andere stand zet iets bijgesteld moet worden. Hiervoor kun je onder de auto het boutje van de stang die aan de keuze hendel zit los draaien als de auto goed in 2WD staat, dan trek je, of liever laat je iemand anders de keuzehendel ietsjes achterover trekken richting 4WD PT zodat het palletje op de stang een paar mm verschuift en dan zet je hem weer vast. Verschuif hem niet teveel want anders krijg je weer problemen aan het eind van de hendel als je hem in 4WD LO wilt zetten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst November 7, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2006 Ok thnx!!!! Ben al m`n ketelpakkie aan het aantrekken om onder de auto te duiken!! Hobbelige groeten, Marc Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.