Spring naar bijdragen

"HOW TO" monteren van een Bestop supertop op een YJ


Pullie
 Share

Recommended Posts

ok, gaan we voor de 4 de keer vanavond (wegens technische problemen 3 keer mislukt mad.gif )

op mijn YJ uit 1992 heeft nog nooit een softtop gezeten dus het werd hoog tijd dat er is wat verandering kwam, van Ab Kollee een Bestop Supertop overgenomen en van Menno een bikinitop en een Dusterdeck overgenomen (allebei bedankt!!)

zo zag mijn YJ er normaal gesproken uit:

DSC0087crossbaan4.jpg

Gisteravond begonnen met het verwijderen van de hardtop en deze netjes op de oprit geparkeerd waar meteen mijn kat er dankbaar gebruik van maakte (zo'n ding schijnt toch lekker te liggen

PICT0382.sized.jpg

en zo staat het zonder top met deuren:

PICT0386.sized.jpg

als eerste moet er een beugel tussen de voorruit en de rolkooi worden bevestigd, hiervoor moeten de zonnekleppen er tijdelijk iets anders hangen, ook alvast de lampenbeugel verwijderd om de rail op de voorruit te kunnen monteren:

PICT0389.sized.jpg

PICT0388.sized.jpg

hierna begonnen met de rail op de voorruit te plaatsen, in de voorruit moesten in mijn geval 13 gaten worden geboord om de rail met zelftappers vast te kunnnen zetten, ik heb 4,2x13 mm schroeven gebruikt en de gaten geboord met een 2,5mm boortje:

PICT0390.sized.jpg

en van boven:

PICT0391.sized.jpg

hierna konden de lampenbeugel en de zonnekleppen weer terug, nu was het tijd om de siderails te bevestigen, hiervoor heb ik M8x25 bouten gebruikt, ik moest aan elke kant nog 2 gaten extra boren (pas op voor de kabels aan de bestuurderskant), het is de bedoeling dat je deze bouten nog niet vast zet.

PICT0395.sized.jpg

aan de voorkant zit een beugeltje waar straks een kleinere stang in moet, deze moet er op de volgende manier op:

PICT0396.sized.jpg

Aan de achterkant waar de hoekrail moet zat een lasrups in de weg:

PICT0397.sized.jpg

nadat deze met een veil was weggewerkt en weer gespoten was kon de rail erop, de andere kant is precies het zelfde verhaal:

PICT0398.sized.jpg

hierna kon de rail over de achterklep worden gemonteerd, hiervoor moesten weer 4 gaten geboord worden van 2,5mm voor de zelftappers, de rail tussen de steunen is uitneembaar:

PICT0399.sized.jpg

en zo zit ie helemaal:

PICT0400.sized.jpg

Nu kan de hardware erop, ook deze bouten mogen nog niet vast gezet worden:

PICT0402.sized.jpg

nu kunnen de stangen aan elke kant aan elkaar maar pas nadat je de bevestigingsbouten weer los hebt gehaald die je niet vast moet zetten (jeepers zijn eigenwijs)

PICT0403.sized.jpg

nu mag je weer de bouten vast zetten (en blijven ze ook vast) ook kun je nu de 2 kleinere stangen vastmaken, de rechte aan de voorruit met een bajonetsluitng (niet voor UTAH!!!!!)

PICT0410.sized.jpg

en de gebogen stang aan het rare steuntje bij de deursluiting:

PICT0409.sized.jpg

nu kan de softtop erover heen, ik had zelf voor de eerste keer de zijruiten en de achterruit eruit om te kijken hoe of dat het ging:

PICT0412.sized.jpg

nog even de link van de bestop-supertop handleiding op internet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nu de softtop over de rolkooi heen ligt kan de plastic strip in de rail op de voorruit worden geplaatst:

PICT0413.sized.jpg

vervolgens moeten de knopen boven de achterruit vast aan de spanstang die ook achteraan loopt (dit is de uitschuifbare stang)

PICT0414.sized.jpg

ook kunnen nu de klitteband bevestigingen vast aan de dunne rechte stangen die horizontaal naar de voorruit lopen:

PICT0415.sized.jpg

Ik heb zelf ervoor gekozen om de eerste keer de top te spannen zonder zijruiten en achterruit, dit om beter te kunnen zien hoe het zit en om alvast de boel een beetje uit te rekken (hij lag al een tijdje opgevouwen) de plastic strips kunnen om de hoekrails heen:

PICT0416.sized.jpg

hierna kan de spanstang een stuk omhoog worden gebracht naar het 2de gat (het eerste zit onderaan en is voor als de beugels plat liggen) dit is de "losse" positie:

PICT0417.sized.jpg

en de "gespannen" positie:

PICT0418.sized.jpg

en het totaal plaatje ziet er dan ongeveer zo uit:

PICT0419.sized.jpg

Hierna heb ik zelf de top omlaag gedaan om even lekker open te kunnen rijden, en om meteen te kijken of de duster goed over de stangen heen pastte:

PICT0408.sized.jpg

Past perfect, moest alleen de brandblusser uit zijn houder halen die aan de rolkooi vast zit, ook meteen maar de bikinitop geprobeerd:

PICT0406.sized.jpg

en van binnen:

PICT0394.sized.jpg

na lekker een stukje wezen rijden de duster er weer afgehaald en en de volledige softtop inclusief ramen gemonteerd, ik heb eerst de ramen erin geritst en daarna pas de top gespannen, het eindresultaat ziet er zo uit:

PICT0425.sized.jpg

en de achterkant:

PICT0426.sized.jpg

voor meer foto's kun je HIER klikken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...