Spring naar bijdragen

Vraag van een technische no-no


Recommended Posts

Hallo luitjes,

Kunnen jullie me misschien uitleggen wat de stuurdemper precies doet en welke invloed deze heeft op het weggedrag van mijn JEEPER. Ben vers in de wereld die JEEP heet en ben bezig met het zowel technisch als cosmetisch opknappen van mijn 4.0 LTD van 1991. Technisch zit het volgens mij nu wel een heel eind goed. Cosmetisch kan nu gaan beginnen.

Groeten,

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey frank,

allereerst welkom in de wereld van jeep...weet waar je aan begint.. cool.gif

een stuurdemper heeft eigenlijk maar 1 doel....het verminderen van plotselinge stuurbewegingen...

stel dat je langs een stoeprandje gaat en je tikt hem net ff aan...iedereen weet wat er gebeurd,het stuur trekt om en je auto wil de stoep op..

toch kan je dit voorkomen door je stuurdemper..

de werking is eigenlijk dezelfde als van je schokbrekers...het vertraagd/vermindert de (plotselinge) beweging.

bij wat tragere bewegingen merk je niets van de aanwezigheid maar in voorgenoemde situatie kan het levensreddend zijn..

ook tijdens terreinrijden een erg prettig hulpmiddel als je een spoor inglijdt bv.

het stuur heeft dan weleens de neiging uit je handen te slaan,een stuurdemper helpt dit voorkomen/verminderen..

tevens vermindert het door de zelfde werking ook het zogenaamde shimmy-en,het trillen van het stuur dat overgaat in een slinger beweging...

ik hoop dat je wat aan deze uitleg hebt..

succes!! smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...