ronh Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 Hallo, Ik heb een JK unlimmited Sahara. Ik woon in Abu Dhabi. Hier mag best veel, liftkit mag bullbar mag etc. Maarre als ik straks weer gewoon naar huis kom, hoe zit het dan in NL? Kan iemand mij helpen of verwijzen naar een site?? Gr Ron Quote
Kameel Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veiligheidauto/achtergrond/bullbars/ Auto’s die na 24 mei 2008 in het verkeer worden gebracht mogen alleen een bullbar hebben als die een EG-typegoedkeuringsmerk heeft dat hoort bij dat type auto. ....ik weet niet of je al een NL kenteken hebt, maar zo ja dan scheelt dan een hoop gesleutel. Wat ik persoonlijk een erg goeie regel vind: De kern van deze nieuwe regelgeving is: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar. Quote
6wheeler Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 auto´s die meegaan naar nederland als verhuisgoed krijgen een eenvoudigere keuring ahw alleen een apk keuring zorg wel dat er goede reflectoren opzitten en banden die ook de juiste snelheids index hebben suc6 Quote
DutchPowerCow Posted November 25, 2007 Report Posted November 25, 2007 Het Bullbar verhaal in Nederland heb ik ook niet helemaal meegekregen. Ik had wel een gehoord dat op nieuwe SUV's geen bullbal meer geplaatst mag worden? (let wel, gehoord) Nou zie ik het al voor me dat ik op mijn verjaardag (volgende zomer pas hoor) een heuse Bananenbumper ala Droopy uit het kadopapier ga scheuren. Hoe zit het met deze bumper? (hij is wel erg Kewl) Vooral de bevestiging voor de sleepogen steken nogal uit. Mag dit nog steeds in ons kikkerlandje? EDIT- Oh ja, leuk linkje K'meel, maar dat gaat ook over nieuwere SUV's. Maar hoe moet je het letsel verhaal vertalen. Als je iemand platwalst met een gangetje van 100 km/h zal die bullbar dan de oorzaak zijn van het meeste letsel Quote
87wrangler Posted November 26, 2007 Report Posted November 26, 2007 Als je iemand platwalst met een gangetje van 100 km/h zal die bullbar dan de oorzaak zijn van het meeste letsel Jup... Die zat vooraan, en is dus de dader. Ik heb ook wel zo m'n twijfels hoor. Als je een CJ/YJ/TJ bekijkt (standaard), dan steekt de voorbumper ver uit. Raak je daarmee een voetganger, dan zal die 2 gebroken knieën oplopen, en daarna met z'n knar op de motorkap slaan. Met bullbar, bijv een New Yorker, wordt de voorkant eigenlijk vlakker.... Lierbumpers zijn weer een ander verhaal. Maar: Geen bullbar! Dus niet verboden?? Een ander probleem is natuurlijk de typegoedkeuring. Indien nodig, kunnen ze je bekeuren voor een ander uitlaatspruitstuk.... Ach... regels zijn er om overtreden te worden! Quote
EJG Posted November 26, 2007 Report Posted November 26, 2007 Ach... regels zijn er om overtreden te worden! Gaat het een beetje , meneer Grayhound ? Quote
ronh Posted November 26, 2007 Author Report Posted November 26, 2007 Ok en hoe zit het met forced air intake, Throttle spacer en Jet chip Mag dit in NL?? Gr Ron Quote
Kameel Posted November 26, 2007 Report Posted November 26, 2007 Ok en hoe zit het met forced air intake, Throttle spacer en Jet chipMag dit in NL?? Gr Ron Ja, dat mag in de meeste gevallen wel.. je mag toch niet harder dan de maximum snelheid. Zolang je voldoet aan de emissie eisen kan er nog veel, gelukkig. Quote
JeePee Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 In principe moet een voertuig aan de typegoedkeuring blijven voldoen en mag dus niks. Of er op gecontroleerd wordt is een andere zaak. Quote
ronh Posted November 30, 2007 Author Report Posted November 30, 2007 Ok, maarre nu weet ik eigenlijk nog niet wat er wel mag en wat niet? Mag ik hen 2 inch verhogen? mag ik wheelspacers gebruiken? een catback uitlaat? chiptunen? Jullie hebben vast geen standaard wranglers toch???? Quote
Kameel Posted November 30, 2007 Report Posted November 30, 2007 Ok, maarre nu weet ik eigenlijk nog niet wat er wel mag en wat niet?Mag ik hen 2 inch verhogen? mag ik wheelspacers gebruiken? een catback uitlaat? chiptunen? Jullie hebben vast geen standaard wranglers toch???? Wat zeker mag: - 2" verhogen -catback uitlaat, maar de geluidsnorm zou misschien een probleempje kunnen zijn. Alleen een pijp zonder demper bijvoorbeeld. -Chiptunen heb ik geen idee van, zo hard rij ik nooit -Wheelspacers zijn op zich niet verboden, denk er wel om dat de banden niet meer dan 3mm buiten de body uit mogen steken. Quote
dezperado Posted November 30, 2007 Report Posted November 30, 2007 -Wheelspacers zijn op zich niet verboden, denk er wel om dat de banden niet meer dan 3mm buiten de body uit mogen steken. 3 centimeter toch ??? Quote
De zandhopper Posted November 30, 2007 Report Posted November 30, 2007 He Hans, volgens mij heb je gelijk dat het maximaal 3 cm mag zijn altans zo werd me dat ook duidelijk gemaakt bij de APK. Wat betreft de wielspacers mag volgens mij mag dat niet, altans vroeger absoluut niet, maar het kan tegewoordig wel weer anders zijn. Quote
Hi-Jack Posted November 30, 2007 Report Posted November 30, 2007 Bij mijn weten is het Veranderen(lees:vergroten) van je spoorbreedte nooit toegestaan ook niet als dit gebeurd met een velg met een andere ET steek of spacers. Zodra er geen type goedkeuring is mag er niks volgens mij(ook niet verhogen) Controle is er weinig maar kan natuurlijk wel. Navraag bij het rdw kan wat licht brengen misschien. Quote
EJG Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 Navraag bij het rdw kan wat licht brengen misschien. Geen slapende honden wakker maken Quote
Groentje Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 Navraag bij het rdw kan wat licht brengen misschien. Enige weken terug nog navraag bij RDW gedaan Spoorverbreders zijn toegestaan maar spoorbreedte mag niet meer als 2% toenemen. Quote
87wrangler Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 Enige weken terug nog navraag bij RDW gedaan Spoorverbreders zijn toegestaan maar spoorbreedte mag niet meer als 2% toenemen. Da's geen spoorverbreder, dat zijn opvulplaatjes nahja... 1,47 cm per kant is dus toegestaan. Quote
Recommended Posts