Jump to content

Recommended Posts

Posted

ik heb sinds 2 weken een jeep cherokee uit 1990 4.0i automaat

wanneer de motor en bak koud zijn is er niets aan de hand ,maar na +/- 15 km begind de bak uit zichzelf terug te schakelen naar de 1e of 2e versnelling,pas wanneer ik doortrap naar 4500 rpm schakeld de bak weer goed op

hetzelfde gebeurt als ik gas terug neem en de auto laat uitrollen

het oliepeil en filter van de bak zijn in orde, ook de dealer kon niet echt helpen

wie kan mij helpen

Posted

Tja, zo'n automaat...

Luxe, stil en erg comfortabel, als 'ie het goed doet....

Maar sleutelen aan zo'n ding, das minder!!!

Eigenlijk kun je zelf maar een paar dingen doen:

oliepeil controleren ( heb je al gedaan)

Filter vervangen / contoleren ( was bij jou OK)

Olie verversen ( is waarschijnlijk ook al door de dealer gedaan)

Daarna houd het eigenlijk een beetje op....

Echter: Je kunt nog naar afstelling van de "throttle valve" kabel kijken, deze geeft de stand van het gaspedaal door aan de bak. ( ik weet niet of die er bij jou opzit, het kan ook digitale informatie uit je motorelektronica zijn)

Verder kun je kijken naar de afstelling van de "rembanden" , dit is echter wel wat lastiger en je hebt er een momentsleutel voor nodig!

Als laatste hebben sommige automaten sensoren voor in- en uit- gaande toerentallen. Als zo'n sensor defect raakt, komt dat ( door uitzetting) meestal het eerst bij hogere temperaturen ( warme olie) naar buiten! Ik heb, tot voor enkele jaren, veel met de ZF- HP500 EST18 en de Voith DIWA bak gewerkt ( zitten oa in stads en streekbussen), en daarbij komt het vrij vaak voor dat de sensor van het uitgaande toerental stuk ging! Resultaat: ongeveer jouw klachten!

Maar of jouw bak ook voorzien is van dit soort sensoren????

In ieder geval succes!!

Posted

Er zit een schakelaar op de bak die er voor zorgd dat de bak overschakeld deze zit vlak bij de hendel op de bak van de schift (Bruin). dit is een soort relais, als deze niet goed is of slecht contact maakt krijg je zo een verschijnselen.

PS ik weet dit ook alleen maar van mijn schoonbroer dit eignlijk alleen aan hummers werkt voor de afcent.

gr.frenk

• 1 month later...
  • 2 months later...
Posted

Bij mij is het verholpen.

Een nieuwe tps als het goed is is het een throtle positior sensor.

Die zit op de gas inlaatklep. En inderdaat het is verholpen.

rolleyes.gifrolleyes.gifrolleyes.gifrolleyes.gif

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...