Jump to content

Recommended Posts

Posted

 

De OM642 motor in mijn Jeep (Commander) geeft een OBD-foutcode P0046 (turbo boost control circuit performance). Schokt hevig bij 2500 tot 3000 rpm tijdens accelereren. Gaat soms in noodloop. Soms flikkert het rode ETC-lampje (throttle control).

De turbo-actuator sturing en injectoren zijn recent vervangen (40.000km). De turbo nozzle-ring beweegt soepel. De EGR-klep is proper en beweegt soepel. De swirl-motor is proper (geen olievervuiling). De roetfilter geeft een normale verschildruk.

Typisch is dat het probleem (foutcode en schokken) zich voordoet na lang ralenti draaien of na file rijden of na traag stadsverkeer. Na een keer goed geaccelereerd te hebben (met schokken) is het probleem weer verdwenen en accelereert de motor normaal.

Ik denk aan roet, maar begrijp niet dat het probleem eenvoudig verdwijnt na hevig accelereren.

 

Heeft iemand ervaring of een idee wat de oorzaak kan zijn.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...