kmkuipers Posted November 1, 2020 Report Posted November 1, 2020 Hoi allemaal, Ik zit met een hele vervelende situatie en ik hoop dat iemand wat wijze woorden voor mij heeft. Het stuurslot mechanisme van mijn XJ doet het niet meer, of eigenlijk, ik kan het contact aanzetten, maar niet starten en ik kan het contact uitzetten maar de sleutel er niet uithalen. Ik heb het stuur eraf gehad en het contact eruit gehaald, dit lijkt allemaal okee. Het probleem lijkt in het stuurslot mechanisme te zitten. Als ik de sleutel draai voelt het niet perse als kapot, maar alsof er iets tussen zit. Weet iemand wat er aan de hand is en wat ik moet doen? Of, waar ik hem heen moet brengen om het op te lossen? (Ik ben best handig, maar wel nog steeds een amateur :)) Het is overigens een xj jamboree uit 1993, schakelbak (geen automaat) en er zit een hendeltje wat je moet induwen wanneer je de sleutel uit het contact wil halen. Quote
Richard_Jeep Posted November 1, 2020 Report Posted November 1, 2020 Beste K., Ik heb op dit moment bijna hetzelfde probleem - heb een Cherokee uit '99. Normaal kan de sleutel alleen uit het slot als de pook in Park staat en sleutel in de op 1 na linker positie staat. Een staalkabel tussen het slotmechanisme en de pook is hiervoor verantwoordelijk. Als deze niet goed is afgesteld komt de sleutel niet goed uit het slot. Bij mij is het probleem nog niet opgelost - dat ga ik van de lente doen. Waarschijnlijk moet je hiervoor de middenconsole weg nemen en de pook en sleutel in de eerder genoemde stand zetten. Vervolgens moet je voor de pook, waar de kabelafscherming vast zit, een palletje omhoog trekken. De staalkabel stelt zich nu opnieuw in. Vervolgens moet je het palletje opnieuw vastklikken. Quote
REAL STRANGLER Posted November 1, 2020 Report Posted November 1, 2020 Bij een automaat heb je die blokkering, bij een handbak niet. Wat je kunt doen is even bij de pedalen naar de contact schakelaar kijken. Deze wordt door een stang bedient vanaf het contactslot. Als je deze los neemt, kun je proberen of de sleutel dan wel normaal functioneert, Succes, Siert. Quote
kmkuipers Posted November 2, 2020 Author Report Posted November 2, 2020 13 uur geleden zei REAL STRANGLER: Bij een automaat heb je die blokkering, bij een handbak niet. Wat je kunt doen is even bij de pedalen naar de contact schakelaar kijken. Deze wordt door een stang bedient vanaf het contactslot. Als je deze los neemt, kun je proberen of de sleutel dan wel normaal functioneert, Succes, Siert. HI Siert, Dank je, dat ga ik even proberen. Kan ik hier makkelijk bij? Quote
kmkuipers Posted November 8, 2020 Author Report Posted November 8, 2020 Goedemorgen! ik heb het stuur eraf gehad en daar ziet alles er normaal uit, het contact doe het ook gewoon normaal. Ik heb naast het stuur een hendel die je in moet drukken om de sleutel uit het contact te draaien. het lijkt also dit het is. ik heb een paar foto's gemaakt. foto 2 is van onder het dashboard waar de stang van dat hendeltje uitkomt. Ik durf daar niet zo goed aan te gaan sleutelen wat ik begrijp niet helmaal hoe het werkt.. heeft iemand een tip/tekening/ tip voor een handige jeeper/garage in de buurt van rotterdam die mij kan helpen? Quote
REAL STRANGLER Posted November 8, 2020 Report Posted November 8, 2020 Mooie fotoos, als je de contact schakelaar van foto 2 lost door de 2 boutjes te verwijderen, je ziet er 1 op de foto, dan kun je vast stellen of het probleem boven of onder zit. Succes Siert. Quote
kmkuipers Posted November 8, 2020 Author Report Posted November 8, 2020 Hi Siert, okee, denk dat ik dat wel kan. ik kan nergens een tekeneing vinden van hoe dit werkt, ik ben wel een amaterur, beetje bang dat ik iets doe wat ik niet meer in elkaar krijg Quote
REAL STRANGLER Posted November 8, 2020 Report Posted November 8, 2020 Kan je! Even met een viltstift de huidige positie markeren. Succes Siert. Quote
kmkuipers Posted November 8, 2020 Author Report Posted November 8, 2020 okeedan! ik zal even verslag doen van het resultaat! Quote
kmkuipers Posted November 22, 2020 Author Report Posted November 22, 2020 ik heb de contactschakelaar los gemaakt en gechecked, deze doet het, het probleem zit denk ik boven dan. waar ik een tip bij nodig hebis het volgende; het stuurslot mechanisme / het pinnetje zit vast en beweegt van onderaf ook niet. nu weet ik niet hoe ik nu verder moet. - moet het beige kapje nu naar beneden? zo ja, hoe moet deze los? - of moet ik nog meer van de stuur eraf halen? (hoop ik niet) Quote
REAL STRANGLER Posted November 22, 2020 Report Posted November 22, 2020 Goed bezig. Wat gebeurt er als je met een tangetje probeert dat ijzertje te draaien wat bedient wordt door je contactslot? Aan de andere kant zie je een soort tandheugel, beweegt die dan wel? Werkt het losse contactslot wel normaal nu het uitgebouwd is? Succes Siert. Quote
kmkuipers Posted November 23, 2020 Author Report Posted November 23, 2020 Hi Siert, met de schakelaar los is dat ijzertje weer normaal te draaien, het losse contact werkt ook gewoon nog. Quote
REAL STRANGLER Posted November 23, 2020 Report Posted November 23, 2020 Ok, je begrijpt welke ik bedoel? Hier een foto van een oude kolom van zolder met een alternatieve pijl... Quote
REAL STRANGLER Posted November 23, 2020 Report Posted November 23, 2020 Als deze 2 netjes bewegen met een tangetje, dan zou ik het nu proberen met je slot. Of je monteert eerst weer de schakelaar op de kolom en probeert met een tangetje te starten. Hoor het wel, succes, Siert. Quote
kmkuipers Posted November 23, 2020 Author Report Posted November 23, 2020 Hi Siert, De eerste beweegt wel (van het contact), de tweede niet. Het stangetje tussen de schakelaar beneden richting het stuur zit vast, hoe kom ik bij het bovenste stukje? Quote
REAL STRANGLER Posted November 23, 2020 Report Posted November 23, 2020 2 vragen, beweegt de stuurslot staaf ( knijper) wel? En zit het veertje wel in de uitsparing van die staaf? Op deze kolom kan ik met mijn vingers alles bewegen, dus... succes, Siert. Quote
kmkuipers Posted November 23, 2020 Author Report Posted November 23, 2020 Hi Siert, De staaf van het stuurslot beweegt niet, de veer zit wel op de juiste plek. Quote
REAL STRANGLER Posted November 23, 2020 Report Posted November 23, 2020 Mooi, dat schiet op. Om die staaf eruit te halen, moet je met een tang aan het lipje trekken wat bedient wordt door je contactslot. Dan komt het wieltje vrij wat hem bedient. Oh ja, eerst netjes die rvs veer losmaken, zit met een boutje 1/4 inch vast. Als het wieltje eruit is, moet je die staaf eruit kunnen trekken. Ben benieuwd, Siert. Quote
kmkuipers Posted November 23, 2020 Author Report Posted November 23, 2020 HI Siert, ik ga het even proberen! Quote
kmkuipers Posted November 30, 2020 Author Report Posted November 30, 2020 Hi Siert, Bij een tweede check leek toch de schakelaar het probleem te zijn.. die zit weer in elkaar en de auto start weer! Hij is uit elkaar gevallen omdat er een pootje is gesmolten, nu zit hij er weer, maar maak me een beetje zorgen dat dit nog een keer gebeurd. Ook doet nu de ventilator het nu niet meer. Is dit een alles moet je nu doormeten probleem? Quote
REAL STRANGLER Posted November 30, 2020 Report Posted November 30, 2020 Als er iets gesmolten is in de contact schakelaar zou ik die wel vernieuwen. Ik bedoel dus nieuw....... Lijkt me veiliger... Succes Siert. Quote
kmkuipers Posted December 2, 2020 Author Report Posted December 2, 2020 Hi Siert, Dank voor alle hulp. ik denk dat het onderliggende probleem hiervan wat kortsluitings problemen zijn waardoor de schakelaar is gesmolten, ik heb namelijk een helemaal gesmolten 'remote keyless entry' module. kwam ook erg veel rook uit... Ik zal er even een nieuwe discussie voor starten. Groetjes, Karin Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.